کد خبر: ۶۹۶۶۷۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶

اتوبوس‌های برقی ایران‌ساخت به ناوگان حمل و نقل شهری می‌پیوندد

تفاهم‌نامه‌ای برای تولید اتوبوس‌های برقی ایران‌ساخت و ارائه به ناوگان شهری با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و شهردار مشهد منعقد شد.
اتوبوس‌های برقی ایران‌ساخت به ناوگان حمل و نقل شهری می‌پیوندد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ورود فناوری‌های پیشرفته به حوزه حمل و نقل، به ویژه در جابه‌جایی‌های درون شهری، ایفاگر نقشی پررنگ و پرشتاب شده است. فناوری‌های نو در این حوزه، ضمن کمک به کاهش هزینه‌ها، آلایندگی و محدودیت‌های انرژی، ارائه خدماتی کارآمد و سالمتر به جامعه را فراهم می‌کند. شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به حوزه حمل و نقل پیشرفته ورود کرده‌اند و از توانایی‌ برای فناور کردن حوزه جابه‌جایی‌های درون‌شهری برخوردارند. اما باید زمینه‌ای برای ورود نوآوری‌های این زیست‌بوم به ناوگان حمل و نقل شهری فراهم شود تا شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.

امضای تفاهم‌نامه‌ای برای فناور شدن حمل و نقل شهری

براساس همین ضرورت امروز و با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و محمدرضا کلانی شهردار مشهد تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه اتوبوس‌های بردافزا، با مشارکت یک شرکت فناور فعال در این حوزه منعقد شد. تفاهم‌نامه‌ای که بر مبنای آن، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید نمونه آزمایشی یک دستگاه اتوبوس برقی ، در دستور کار قرار می‌گیرد تا مسیر ورود فناوری‌های بومی به حمل و نقل شهری هموار شود.

این تفاهم‌نامه همکاری توسط منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته و وحید اصفهانیان مدیرعامل شرکت دانشگاهی انرژی نوآور افق به امضا رسید تا پهنه‌های شهری شاهد حضور یک وسیله حمل و نقل پیشرفته و ایران‌ساخت باشد و نیاز کشور به واردات و فناوری‌های غیر بومی در داخل کشور تامین شود.

این اتوبوس از نوع بردافزا یا هیبریدی است به این معنا که از دو نوع منبع سوختی برای حرکت استفاده می‌کنند و با کمک گاز و برق شهری، خدماتی با کیفیت‌تر و آلایندگی پایین‌تر از نمونه‌های پیشین اتوبوس‌ها ارائه می‌دهد.

توسعه حمل و نقل شهری با اتوبوس ایران‌ساخت

در این تفاهم‌نامه همکاری شرکت دانش‌بنیان مجری طرح موظف شده است تا مشخصات فنی اتوبوس را ظرف مدت یک هفته به شهرداری مشهد ارائه دهد تا با احصاء نیازهای فنی و توانمندی‌های مورد نیاز حرکت در مسیر تولید آغاز شود.

همچنین مجری هزینه برآوردی اتوبوس را به همراه سهم مشارکت و پیشنهاد درباره میزان مشارکت طرف کارفرما اعلام می‌کند. با انجام فرآیند تولید اتوبوس‌های فناور در صورت موفق بودن تست‌های میدانی، قراداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی بردافزا منعقد خواهد شد.

برای اجرای مناسب این تفاهم‌نامه، کمیته راهبردی با حضور نمایندگان شهرداری مشهد، نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اهدافی چون راهبری سیاست‌گذاری تعیین اهداف کمی و کیفی و شیوه‌های اجرایی و نظارت بر همکاری مشترک و توسعه تعاملات برای اجرایی شدن تصمیمات همکاری می‌کنند. همچنین با همکاری کمیته راهبری یادشده، به صورت مستمر، ضمن انتشار گزارش سه ماهه بر پیشرفت عملکرد تفاهم‌نامه نظارت می‌شود.

هزینه‌های تسهیل‌گری در حوزه حمل و نقل پیشرفته، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری مشهد تامین می‌شود و کمیته راهبری بر اساس پیشنهادهای ارائه شده،چگونگی و میزان اعتبارات مورد نیاز، موضوعات نفاهم‌نامه را پیگیری و نظارت خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین