کد خبر: ۶۹۶۹۰۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
پرایس گفته "آماده ملاقات با ایرانیان در چارچوب ۱+۵ هستیم"

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: آماده گفت‌وگو هستیم؛ ایران می‌داند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تلاش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تایید برنامه هسته‌ای ایران قدردانی کرد و با تاکید بر دیپلماسی گفت ایرانی‌ها می‌دانند آماده گفت‌وگو هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: آماده گفت‌وگو هستیم؛ ایران می‌داند
آفتاب‌‌نیوز :

ند پرایس روز دوشنبه در نشست خبری روزانه خود درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و دستیابی به یک توافق فنی افزود: ما از حرفه‌ای بودن آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای که تلاش خود را برای مشارکت ایران در حفظ عملیات تأیید برنامه هسته ای نشان داده است، قدردانی می کنیم.

به موجب قانون راهبرد لغو تحریم، جمهوری اسلامی ایران از پنجم اسفندماه، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌سازد.

به این منظور، رافائل گروسی روز شنبه به ایران آمد و با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما مطمئناً نگران شنیدن این موضوع هستیم که ایران در این هفته محدودیت پروتکل اضافی و اقدامات دیگر را کاهش می‌دهد. ما اعلام می‌کنیم که ایران به اجرای تعهدات خود تحت توافقنامه‌های جامع پادمان با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به طور کامل و بدون محدودیت ادامه می‌دهد و آژانس بین المللی انرژی هسته ای و ایران به یک درک فنی موقت و دوجانبه در مورد فعالیت های تأیید و نظارت رسیده‌اند.

پرایس اضافه کرد: ما کاملاً از تلاش‌های مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای این منظور پشتیبانی می‌کنیم و در عین حال بار دیگر از ایران می‌خواهیم که به طور کامل به تعهدات خود در زمینه تأیید صحت برنامه هسته‌ای و منع گسترش سلاح های هسته‌ای عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران هرگز نمی‌تواند سلاح اتمی به دست آورد، گفت: رئیس جمهوری بایدن هم این را تصریح کرده است و البته ما نگران دور شدن ایران از تعهدات هسته‌ای خود هستیم که از زمان خروج دولت گذشته(آمریکا) از برجام آغاز شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: به همین دلیل بوده است رئیس جمهوری اعلام کرد ما آماده ملاقات با ایرانیان در چارچوب ۱+۵ هستیم. این شروع دیپلماسی و مذاکرات برای پیشبرد گزاره‌هایی است که روی میز است.

پرایس بار دیگر خواستار پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای تحت برجام شد و ادامه داد: در این صورت، ایالات متحده هم آمادگی دارد که همان کار را انجام دهد. ما از برجام به عنوان پایه‌ای برای یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده خواهیم کرد تا سایر موارد همچون برنامه موشک بالستیک ایران را هم در برگیرد.

وی با اشاره به بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی در پنج‌شنبه گذشته، اظهار کرد: این اقدام برای نخستین پس از مدت زیادی که آمریکا با متحدان اروپایی برای اهداف متقابل کار نمی‌کرد، صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما در واقع در حال رایزنی و همکاری با متحدان اروپایی هستیم و فکر می‌کنم در مذاکرات ۱ + ۵ با متحدان اروپایی خود خواهیم بود تا دیپلماسی سخت را محقق سازیم. آن نقطه که در آن ایران می‌تواند انطباق کامل را از سر بگیرد و ایالات متحده آماده انجام همان کار خواهد بود.

پرایس در پاسخ به این سوال که آیا ایران پاسخی به پیشنهاد نشست در قالب ۱+۵ داده است، تاکید کرد: فکر می‌کنم ایران هنوز پاسخ رسمی به این درخواست نداده است. آمریکا آماده تعامل با ایران در چارچوب ۱+۵ است و امیدواریم که ایران هم مایل باشد در آن حضور داشته باشد.

وی اظهار کرد: معتقدیم که در چارچوب ۱+۵ می‌توانیم در زمینه این مساله به پیشرفت دست یابیم، طیف زیادی از پیشنهادها روی میز است که به طور خلاصه به «عمل در برابر عمل» تعریف می‌شود.

حمله راکتی در عراق

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حمله راکتی امروز به سفارت آمریکا در عراق و همچنین حمله هفته گذشته در اربیل این کشور هم گفت همانطور که گفتیم ما از این حملات خشمگین هستیم. امنیت، سلامتی و رفاه کارکنان و شهروندان ما در بالاترین اولویت‌ها قرار دارد.

پرایس که کشورش به اعتراف رئیس جمهوری فعلی آمریکا به نادرستی به عراق لشکرکشی کرد، مدعی شد مردم عراق از اینگونه حملات و خشونت برای مدت زیادی رنج می‌برند.

وی در عین حال مدعی شد ما ایران را مسئول اقدامات گروه‌های نیابتی آن می‌دانیم که به آمریکایی‌ها حمله می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه هنوز تحقیقات درباره حملات اخیر تکمیل نشده و نمی‎‌تواند پیش از آن اعلام نظر کند، ادعا کرد در موارد مشابه گذشته و حمله به نیروهای ائتلاف، از تجهیزات ایرانی استفاده شده است.

پرایس همچنین اظهار کرد زمان و چگونگی پاسخ به این حملات را بر اساس محاسبه خود تعیین می‌کنند اما کاری نخواهند کرد که با خطر افزایش تنش در منطقه روبرو شوند.

وی اظهار کرد هرگونه پاسخ به این حملات با هماهنگی شرکای عراقی و نیروهای ائتلاف، انجام خواهد شد.

 منتظر پاسخ تهران هستیم

همچنین جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید بیانیه وزیر خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی را بازتابی از گشایش برای دیپلماسی دانست و گفت مایلیم بدون برداشتن هیچ گام ابتدایی، با ایران در میز گفت‌وگوی دیپلماتیک بنشینیم.

جن ساکی روز دوشنبه درنشست خبری روزانه خود این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره تصمیم ایران برای کاهش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد. این سوال به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و نوع بحث هایی که آنها درباره انطباق و دسترسی به تاسیسات هسته‌ای ایران داشتند، بر می‌گردد.

سخنگوی کاخ سفید با ارجاع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه به بیانیه مشترک وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی اشاره کرد و آن را بازتابی از گشایش دیپلماسی دانست.

ساکی افزود: این دعوتنامه توسط اروپایی‌ها صادر شد که ما و ایران را برای نشستن به میز مذاکره دعوت می‌کند. نشانه‌ای مبنی بر اینکه مایل هستیم پیش از این گام های دیگری برداریم، وجود ندارد.می‌خواهیم پشت میز بنشینیم و گفت‌وگوی دیپلماتیک داشته باشیم زیرا ما به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم و معتقدیم دیپلماسی، بهترین راه برای انجام این کار است.

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه ایران تا انطباق کامل با تعهدات برجامی خود فاصله زیادی دارد و تاکنون تغییری نکرده است، خاطرنشان کرد: همچنان که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی گفت ما برای گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران آماده‌ایم. نظر ما این است که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. ما و اروپا منتظر پاسخ ایران به این دعوت هستیم تا گفت‌وگویی در این زمینه داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز گذشته سالیوان درباره تعامل با ایران در زمینه آزادی زندانیان هم گفت: ما طیفی از کانال‌های ارتباطی با ایرانی‌ها داریم. موضوع آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران را از طریق این کانال‌ها مطرح کردیم.

سخنگوی کاخ سفید به این سوال که آیا مذاکره مستقیم با ایران داشته‌اند هم اینگونه پاسخ داد که ما طیفی از کانال برای هدایت یا تعامل مستقیم یا غیر مستقیم با ایران داریم اما جزئیات آن را مطرح نمی‌کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
2
0
بيل كلينتون رئیس جمهور وقت آمریکا در فروردين 1378 طي سخناني در كاخ‌سفيد اعلام كرد: "ايراني‌ها حق دارند به خاطر آنچه كشور من يا فرهنگ من و يا متحدين امروزي ايالات متحده 50 يا60 يا 100 و يا 150 سال پيش به سر كشورشان آورده‌اند عصباني باشند اما اين مسئله غير از اين است كه گفته شود ما كافريم و آنها برگزيده خداوند هستند
آیا شما کاخ نشینان واشینگتن شرور ترین موجودات تاریخ نیستید؟ .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
1
خوب بفرمایید مذاکره ملت دارند تموم میشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
1
2
... شما هئیت حاکمه فاسد آمریکایی به دست و پای ایرانی ها بیفتید نه مثل الان بخواهید با استفاده از کارت ایران در داخل آمریکا و بین کشورهای دنیا برای خود اعتبار و منزلت بخرید و پز بدهید .که آمریکا به صحنه جهان برگشته .
Ali
|
Singapore
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
2
1
آمریکایی ها باید پس از تصمیم پارلمان عراق برای اخراج آنها از عراق اخراج شوند . یک قانون اساسی عراقی برای اخراج آنها وجود دارد ..بنابراین قانون اساسی باید اجرا شود . و این منطقه را به حالت عادی بازگرداند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
2
1
کدام گفتگو. ؟ اقا اینا انگار زبان ادمیزاد حالیشون نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
2
1
جایی برای مذاکره نمانده فقط رفع تحریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
1
وزیر امور خارجه پیگیر مطالبات خارجی و داخلی،

حل وفصل موضوع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
2
1
همان فوایده برجام مرحله اول برای مردم بس بوده دیگر نیازی به برجام 2 نیست.
احسان ال..
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
1
1
به واقعیت ها دور از عاطفه و احساسات دقت شود .

اگر برجام نبود .
ایران نبود .

اگر ظریف نیود .
برجام نبود .
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
2
ارشیو رسانه های روسیه یکی از شواهد ,
مسکو همیشه از سخنان تجدید رابطه هایی عصبانی است.
و مصداق مخالف منافع ملی کرملین تحلیل می شود .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین