کد خبر: ۶۹۶۸۸۹
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴

اتحادیه اروپا: به مذاکرات با آمریکا و ایران خوش‌بینیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه گفته درباره گفت‌وگوها به میزبانی اتحادیه اروپا با ایران و آمریکا خوش‌بین است.
اتحادیه اروپا: به مذاکرات با آمریکا و ایران خوش‌بینیم
آفتاب‌‌نیوز :

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه گفته درباره گفت‌وگوها به میزبانی اتحادیه اروپا با ایران و آمریکا خوش‌بین است.

«لاورنس نورمن»، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل به نقل از بورل نوشته درباره برگزار شدن مذاکرات به میزبانی اتحادیه اروپا با طرف‌های آمریکایی و ایرانی «خوش‌بینی معقول» دارد.

اتحادیه اروپا در حال تلاش برای برگزاری یک جلسه غیررسمی میان طرف‌های فعلی توافق هسته‌ای برجام و ایالات متحده است.

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید چند روز پیش گفت ایالات متحده آمریکا پیشنهاد اروپا برای میانجی‌گری در گفت‌وگوها با ایران در خصوص توافق هسته‌ای برجام را می‌پذیرد.

جوزپ بورل امروز گفت امیدوار است «در روزهای آینده» خبرهای جدیدی در خصوص تلاش‌های اتحادیه اروپا برای احیای دیپلماسی هسته‌ای با مشارکت آمریکا و ایران اعلام شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش از توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر «رافائل گروسی» به ایران اسقبال کرد و گفت: «این توافق به ما فرصت و زمان مورد نیاز برای تلاش در جهت احیای برجام را می‌دهد.»

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه (سوم اسفندماه) به این توافق دست پیدا کردند. سازمان انرژی اتمی ایران گفته آژانس را مطلع کرده که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد.

ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین