کد خبر: ۶۹۷۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰

پیام روحانی به بایدن

رئیس جمهور گفت: امروز در دنیا اگر کسی اسم برجام را می‌آورد، مدیون ایران و ملت آن است. ما این ساختمان را حفظ کردیم.
پیام روحانی به بایدن
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت، خطاب به طرفهای برجام گفت: ما برجام را امضا کردیم و به خوبی به آن عمل کردیم و پای امضایمان ایستادیم. اما خودتان کلاه خود را قاضی کنید هیچ وقت شما صد در صد به عهد و پیمان خود عمل نکردید. آمریکا که هیچ، بقیه هم همینطور. هیچ کشوری جز ایران صد در صد به عهده و پیمان خود عمل نکرد.

وی با بیان این که ما ۷ کشور در برجام بودیم گفت: ما طبق مصالح کشور پای عهد و پیمان ایستادیم و عمل کردیم. دو کشور چین و روسیه نسبتا با ما کار کردند و تلاش کردند که عمل کنند. سه کشور اروپایی بسیار سست عمل کردند و در بسیاری از مقاطع حتی بی‌عمل بودند. آمریکا هم که تروریسم اقتصادی اعمال کرد و از این معاهده خارج شد و در طول این سه سال این همه جنایت کرد.

رییس جمهوری افزود: امروز در دنیا اگر کسی اسم برجام را می‌آورد، مدیون ایران و ملت آن است. ما این ساختمان را حفظ کردیم. این که شما الان می‌گویید صندلی ما را سرجایش بگذارید می‌خواهیم برگردیم، اگر اجازه بدهیم که برگردید این صندلی و ساختمان را ما حفظ کردیم. اگر ما نبودیم چیزی نبود که شما امروز بگویید ما حاضریم برگردیم.

وی تاکید کرد: ما همچنان می‌خواهیم برجام مستحکم باقی بماند. اما خیلی روشن است که امروز در شرایطی هستیم که بقا، حیات و نشاط برجام برمبنای این است که آمریکا دست از تروریسم اقتصادی بردارد. ما از شرط نمی‌گوییم و توقع بالایی نداریم آمریکا باید پای این عهد و پیمان بود و عمل می‌کرد اما آن دولت قبل از آن خارج شد که رفتند، اما این دولت می داند که دولت قبلی اشتباه کرده است.

روحانی گفت: مقامات عالی رتبه دولت بایدن حداقل سه تا چهار بار به صراحت اعلام کردند که فشار حداکثری نسبت به ایران شکست خورده است البته ما که می دانیم شکست خورده است شما خودتان فهمیدی و اعلام کردید که شکست خورده است. در این دولت جدید یک حرف خوب همین بود که گفتند این فشار حداکثری نسبت به ایران جواب نداده و شکست خورده است و کارهایی که ترامپ کرده است همه بی ربط بوده است. آخرین کار بی ربط او هم نامه ای بود که به شورای امنیت داده بود که این دولت جدید آنها آن را پس گرفت.

رییس جمهوری افزود: این که اعلام می کنند کارهای ترامپ غیرعاقلانه و غیرمنطقی و خلاف قانون بوده است این هم حرف خوبی است. این حرف های خوب اقدامات اولیه است اما آنچه مهم است شما می خواهید به مسیر فعالیت های تروریستی اقتصادی ادامه دهید یا نه؟ همه حرف اینجا است که قبول دارید ترامپ تروریست بوده یا نه؟ قبول دارید سه سال نسبت به ملت ایران جنایت شده است یا نه؟

وی یادآور شد: من به یکی از مسوولین مهم اروپایی گفتم در این سه سال 200 میلیارد دلار ضرر مستقیم و صدها میلیارد دلار ضرر غیرمستقیم زدید و جنایت بزرگی صورت گرفته است. این که این جنایت چگونه باید جبران شود و آنها چگونه باید جبران کنند قدم‌های بعدی است، اما قدم اول توقف جنایت است.

روحانی اضافه کرد: نمی شود که جنایتی را ادامه داد بعد بگویید که می خواهیم کار خوب انجام دهیم. ادامه جنایت با ادعای انجام کار خوب نمی‌شود. جنایت باید متوقف شود. شما هنوز حساب بانک‌های ما را آزاد نکردید. شما که از روز اول در کاخ سفید اعلام کردید ما در مساله کرونا می خواهیم به همه کمک کنیم آیا در مساله کرونا به ایران کمک کردید؟ ما 5 میلیارد دلاری وامی که برای کرونا از صندوق بین المللی درخواست کردیم و دولت قبل شما مانع شد آیا شما این مانع را برداشتید بنابراین به حرفی که می زنید عمل کنید.

وی گفت: همین که می گویید فشار حداکثری جواب نداده در مقام عمل این کار را انجام دهید و نه در زبان. ما توقع زیادی نداریم و نکته فوق العاده‌ای نمی گوییم. ما می گوییم آدم جنایت کار آدمی که ضربه می زند تیر را مرتب به قلب مردم رها می کند کمان آن را کنار بگذارید تیراندازی نکند آیا توقف تیراندازی توقع زیادی است؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین