شهریار حیدری، درباره حوادث و اتفاقات رخ داده در سراوان بلوچستان و اعتراضات معیشتی که در این شهرستان رخ داده است، گفت: هنگامی که کارکردهای اقتصادی ضعیف باشد باعث به وجود آمدن یکسری پدیدههای اجتماعی میشود و اگر پدیدهها به درستی مدیریت نشود و برنامهریزی برای آنان صورت نگیرد تبدیل به پدیدههای سیاسی می شوند.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: هنگامی که ضعف در اقتصادی به حوزههای اجتماعی تغییر ماهیت میدهند و از این حوزه به سمت سیاست تغییر جهت میدهد اگر مدیریت نشود به مسائل امنیتی تبدیل میشود که ورود به این مرحله در نوع خودش هزینههایی را در بردارد.
وی ادامه داد: با بالا گرفتن بحثهای موجود، بهترین نوع رویکرد در فضای اجتماعی جامعه این است که مولفهها در این زمینه مدیریت شوند تا به مسائل سیاسی و بعد از آن به امنیتی تبدیل نشود؛ بنابراین باید حواسمان به این فرآیندهها باشد که از همان ابتدا مدیریت درستی داشته باشند که اگر این اتفاق صورت نگیرد مانند بسیاری از تجمعات و تنشهای به طور مثال گران شدن بنزین که آستانه تحمل مردم به خاطر ضعف اقتصادی و معیشت ضعیف شده بود به اتفاقات دیگر ختم میشود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که ملت با حاکمیت مشکلی ندارد، عنوان کرد: همان کسی که به قضیه بنزین اعتراض میکند به خیابان میآید اگر پای نظام جمهوری اسلامی در مقابله با دشمن به وسط بیاید اسلحه بر میدارد با آن میجنگد پس بنابراین ما نباید کسانی که به خاطر ضعفهای معیشت به خیابان میآیند ضد نظام و انقلاب بنامیم، بلکه آنها از افراد کم درآمدی هستند که به خاطر ضعفهای اقتصادی موجود گلههایی دارند؛ در نتیجه تصمیم گیران باید این نکته را به خاطر داشته باشند کسانی که امروز گله دارند قشر ضعیف هستند که از هر فرصت ممکن برای نشان دادن ناراحتی و سختیهای معیشتی خودشان استفاده میکنند.
وی با اشاره به اینکه باید صف اغتشاشگران و معترضان را از هم جدا کنیم، گفت: اغتشاشات با تجمعات اعتراضی و انتقادی مردم بسیار تمایز دارند چرا که اغتشاشات توسط دشمن مدیریت و هدایت میشود که با ساختار امنیتی ما مغایرت دارد.
نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب تاکید کرد: توجه داشته باشید اعتراضات معیشتی واقتصادی که جزء پدیدههای اجتماعی محسوب میشود حق مردم است، آنان نگرانیهایی درباره وضعیت اقتصادی و زندگی خود دارند و دولت هم موظف است برای این مشکلات گام بردارد .
وی با بیان این که در هر جامعهای ممکن است مسائل معیشتی و اقتصادی پیش بیاید، ادامه داد: در آمریکای مدرن هم مردم برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی به خیابانها می آیند و این طور نیست که همه دنیا سیر باشند و فقط ملت ما مشکل داشته باشد اما فرق ما با تمامی جهان این است که منابع زیادی داریم و بحث اینجاست چرا با وجود این منابع ما باید از نظر تامین معیشت مردم ضعیف باشیم که ای مشکل به نوع مدیریت دولت در خصوص منابع موجود باز میگردد و ارتباطی با کمبود منابع ندارد.
حیدری با بیان این که در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب ما اغتشاش نداشتیم، گفت: دشمنان نظام و انقلاب به دنبال براندازی هستند و از یک تجمع ساده که برای وضعیت معیشتی و اقتصادی برگزار میشود سوءاستفاده میکنند و نمیگذارند صدای حقانیت مردم به گوش مسئولین برسد؛ بنابراین مسئولان ما باید اعتراضات و اغتشاشات دشمن ساخته را از یکدیگر تفکیک کنند.
مدیر کل سابق امور مرزی وزارت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معیشت مرزنشینان کشور با مشکلات بسیاری زیادی روبهرو هستند تصمیمگیران برای وضعیت معیشت این بخش از کشور چه باید کنند، عنوان کرد: خداوند آن چه که برای بشر نیاز است یکپارچه به سرزمین ما داده است که در کمتر کشوری یافت می شود اما هنگامی که این منابع خوب مدیریت نشود مردم از نظر معیشت ضعیف میشوند. امروز گرسنگی و ضعف معیشتی مردم به عدم مدیریت دولتها از گذشته تا امروز باز می گردد؛ البته ضعفهای معیشتی در این دولت به خاطر بسیاری از مولفهها بیشتر است.
وی با بیان این که مرزهای ما بهترین فرصت برای عمران و آبادانی هستند، عنوان کرد: ایران بعد از روسیه و چین از نظر تعداد همسایگان سومین کشور در دنیاست، همچنین از نظر جغرافیایی ۸ هزار و ۷۴ کیلومتر مرز دریایی، زمینی ، خشکی و رودخانهای دارد، از طرفی ایران داری ۱۶ استان مرزی است و با ۱۵ کشور همسایه است؛ بنابراین از نظر تاثیر این جغرافیا در روابط بینالملل ایران از نظر ژئوپولیتکی از کشورهای مهم دنیا است.
حیدری ادامه داد: دانشمندان پیرامون قلب و حاشیه زمین نظریهای مطرح میکنند که طبق این نظریه هر کشوری جز این نظریه باشد قلب زمین است و ایران هم باتوجه به مختصات جغرافیای که دارد جز این نظریه میشود.
وی تاکید کرد: ما در یک جغرافیای بینظیر زندگی میکنیم، مرزهای طولانی داریم که هم فرصت محسوب میشوند و هم تهدید. مرزها در زمان جنگ برای هر کشوری میتواند تهدید باشد به طور مثال در ۸ سال دفاع مقدس مرزها محل تهدید علیه حاکمیت و تمامیت ارضی بودند اما در شرایط غیر جنگ مرزها بهترین فرصت برای کمک به مردم هستند؛ بنابراین وقتی ما چنین ویژگیهایی داریم باید یک مدیریت یکپارچه هوشمند بر کل مرزهای ما از نظر عمران، اقتصاد و امنیت وجود داشته باشد.
مدیر کل سابق امور مرزی وزارت کشور افزود: ما بیش از ۱۰۶ مرز مجاز زمینی، هوایی و دریایی و بیش از ۴۰ مرز غیر رسمی تحت عنوان بازارچههای رسمی و غیررسمی و موقت داریم که با چنین امکانات و استعدادی اگر درست مدیریت شود از نظر اقتصادی هیچگونه مشکل معیشت و بیکاری در کشور نخواهیم داشت.
وی خاطر نشان کرد: ۲۴ دستگاه در امور مرز دخالت دارند که حدود ۱۶ دستگاه متحداً کار میکنند که یک مرز رسمی یا اصطلاحاً مرز مجاز در زمین، دریا و هوا به وجود بیاورند، بنابراین با داشتن چنین ویژگی با کشورهای همسایه قاعدتا ما باید بهترین استفاده اقتصادی را داشته باشیم و به دلیل داشتن شرایط مساعد توپوگرافی و ژئوپولتیکی کشور ما در بنبست قرار نمی گیرد، زیرا به دریای آزاد و دریاچه ها دسترسی دارد.
حیدری ادامه داد: دستگاههایی که باید از مرزها استفاده اقتصادی داشته باشند وزارت خانههای اقتصاد و صمت هستند، این دو دستگاه باید از نظر اقتصادی استفاده هدفمندی داشته باشند تا تولید قدرت اقتصادی بیشتر صورت گیرد و خروج از تحریمها داشته باشیم. معتقدم یکی از بهترین راه کارهای مقابله با تحریم استفاده از همین ظرفیت مرزی است که ما در اختیار داریم.
نماینده مردم سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلان غرب بیان کرد: امروز برخی از انتقادها به دستگاههایی که مسئول بهرهبرداری اقتصادی از مرز هستند وارد است چرا که گمرک زیر مجموعه وزارت اقتصاد است که مسئول و متولی مرزها است و مدیریت مرزهای مجاز را از ورودی و خروجی برعهده دارد؛ مخصوصا آئیننامه ساماندهی ورود و خروج در مرزهای زمینی بر عهده این دستگاه است که با کمال تاسف به دلیل ضعف در وزارت اقتصاد و عملکرد گمرک در این زمینه مشکلات داریم و از این ظرفیتها استفاده نمیشود.
وی تاکید کرد: قوانین متعدد و دست و پا گیری که امروز در مسیر سرمایهگذاری در مقابل سرمایه گذاران خارجی و داخلی وجود دارد یکی از مشکلات ما است. از سوی دیگر مشکل ما ضعف اتاق ایران است که در واقع به عنوان بخش خصوصی و یا پارلمان خصوصی نامیده میشوند.
حیدری با اشاره به این که ما در هر استانی یک اتاق بازرگانی تحت عنوان صنعت، معدن و تجارت داریم، گفت: قانوناً باید تجار را با دادن اطلاعات اقتصادی به روز دنیا تقویت کنیم، اتاقها عموما در حال حاضر تبدیل به جریانی برای رانت اطلاعاتی اعضای اتاق شدهاند؛ بنابراین اینها ضعفهایی هستند که در حوزه مدیریت اتاقها داریم.
وی با بیان اینکه حوزه امنیتی و عمران مرزها قاعدتا از نظر توپوگرافی بسیار پیچیده هستند، اظهار داشت: شرایط مرزهای ما تابع امکانات و الزامات خاص خودش است، از نظر اشراف اطلاعاتی و اشراف عملیاتی جمهوری اسلامی در مرزها موفق است اما از نظر هزینههای که برای عمران و امنیت مرزها صورت میگیرد دولت ضعیف عمل میکند یعنی اعتبارات از نظر توسعه مرز نظیر جاده، پاسگاه و سیستمهای هوشمند الکترونیکی کم است که از این نظر هم باید تقویت شود. با شناختی که از مرزها دارم نیروهای انتظامی و مرزی بسیار خوب عمل میکنند و مسائل ضدامنیتی توسط دستگاههای امنیتی خنثی می شود که باید از وزرات اطلاعات تشکر کرد.
حیدری خاطر نشان کرد: تاکید من بر روی استفاده اقتصادی از مرزها است که شامل مرزهای رسمی، بازارچههای رسمی و موقتی، زمینی و دریایی است اما متاسفانه در این بخش خوب عمل نمیشود؛ معتقدم چنین ظرفیتی باید در اختیار یک تیم متفکر یکپارچه و قدرتمند با نگاه توسعه قرار گیرد که این تفکر در ساختار اقتصادی ما وجود ندارد و باید تقویت شود.