کد خبر: ۶۹۷۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴

رابطه ورزش و ناباروری مردان!

ورزش‌های ملایم و منظم باعث افزایش سلامت کلی بدن می‌شوند و هرچه بدن سالم تر باشد، اسپرم‌های تولید شده نیز سالم و قوی‌تر خواهند بود.
رابطه ورزش و ناباروری مردان!
آفتاب‌‌نیوز :

ورزش باعث پیشگیری و درمان ناباروری می شود و اصولا تحرک کافی و ورزش، نقش ویژه ای در تمامی مراحل مربوط به بارداری، تغییرات خاص سن بلوغ و عوارض مربوط به دوران سالمندی دارد.

محققان برای تنظیم روند تولید اسپرم، فعالیت بدنی متوسط را تشویق می کنند و می گویند مردانی که فعالیت بیشتری دارند، سطح هورمون ها و تولید اسپرم بهتری خواهند داشت و تحرک اسپرم در مردانی که در مجموع بیشتر ورزش کرده و زمان بیشتری را به انجام تمرینات بدنی شدید اختصاص می دهند نسبت به مردانی که کمترین فعالیت بدنی را دارند، بهتر است و در عین حال ورزش کردن به بهبود کیفیت اسپرم ها و کاهش التهاب در بیضه ها کمک می کند.

بر اساس این مطلب که از سوی رمضان حیدریان، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: ورزش باعث از دست رفتن چربی می شود و میزان تبدیل تستوسترون به استروژن را کاهش می دهد و با تنظیم این هورمون ها و کاهش ذخیره چربی، نه تنها قدرت باروری، بلکه سلامت قلب و عروق مردان نیز بهبود می یابد.

انجام ورزش برای حفظ سبک زندگی سالم و تقویت باروری توصیه می شود و برای جلوگیری از تحریک پروستات، کاهش تولید تستوسترون و استرس جسمی روی بدن، باید ورزش هایی مانند دوچرخه سواری رقابتی و تریاتلون یا ورزش سه گانه را به طور متوسط انجام داد.

همچنین تحقیقات نشان می‌ دهند که ورزش‌های سنگین موجب کاهش باروری در آقایان می‌شوند و در انجام هر حرکت ورزشی، باید جانب تعادل رعایت شود تا از منافع آن بهره‌مند شوید.

محققان دریافته اند که پیاده روی، تمرینات استقامتی و مقاومتی (وزنه برداری)، ورزش های هوازی مانند ایروبیک به تقویت باروری کمک می‌کنند و هر دو ورزش هوازی و مقاومتی تأثیر مثبتی بر کیفیت اسپرم و هورمون های تولید مثل دارند؛ همچنین تا حدودی در کاهش استرس اکسیداتیو نیز ایفای نقش می کنند.

علاوه بر این، دویدن برای سلامتی و باروری بسیار مفید است و یک مطالعه اخیرا نشان داده است، مردانی که پانزده ساعت یا بیشتر در هفته ورزش های شدید انجام می دهند، غلظت اسپرم بیشتری دارند و تعداد اسپرم آن ها بالاتر است.

بالا بردن وزنه های سنگین می تواند به فرد کمک کند تا غلظت اسپرم را بهبود بخشد، اما در صورت زیاده روی در انجام آن، می تواند باعث مشکل شود و برای داشتن تعداد اسپرم سالم باید در حد متوسط ورزش کنید.

بی تحرکی جسمی و چاقی در کمبود و کیفیت ضعیف اسپرم نقش دارد و چاقی مردان با محیط هورمونی مردان تداخل پیدا می کند و بر باروری تأثیر منفی می گذارد، همچنین کاهش وزن همراه با ورزش و حمایت از تغذیه می تواند پتانسیل باروری فرد را بهبود ببخشد.

رژیم غذایی مناسب

سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب و خودداری از مصرف بی رویه دارو، کاهش وزن، ترک مصرف الکل و سیگار از دیگر عواملی است که می تواند سلامت باروری را افزایش دهد.

مردانی که اسید چرب امگا ۳ بیشتری مصرف می کنند مایع منی با کیفیت تری نسبت به افرادی دارند که امگا ۳ مصرف نمی کنند، همچنین مصرف مقدار زیاد چربی های اشباع باعث کیفیت پایین مایع منی نسبت به مردانی می شود که چربی اشباع کمتری مصرف می کنند.

در ضمن مصرف میوه جاتی مانند پرتقال، انار، سبزیجات تیره و برگ دار، شکلات تلخ، ماهی قزل آلا، ساردین، آجیل و ...باعث افزایش تستوسترون، تحرک اسپرم و تعداد اسپرم می شود.

مصرف ویتامین های D، E، C، سلنیوم، لیکوپن و روی، در محافظت از اسپرم و در نتیجه بالقوه شدن بهبود باروری مردان بسیار سودمند است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین