کد خبر: ۶۹۷۹۴۰
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

شایعات کرونایی و تهدید سلامت روان جامعه

یک روانشناس خانواده با بیان اینکه تولید و اشاعه شایعات سلامت روان را در عرصه اجتماعی مخدوش می‌کند، گفت: برخی از شایعات با بزرگنمایی ابعاد بیماری کرونا موجب بروز اضطراب فراگیر در جامعه شده است.
شایعات کرونایی و تهدید سلامت روان جامعه
آفتاب‌‌نیوز :

امین مختاری با اشاره به اینکه سلامت روان به سه بخش و نگرش تقسیم می‌شود، اظهار کرد: نگرش‌های اول مربوط به فرد خواهد بود و این مسئله شامل تسلط بر هیجان‌ها، آگاهی از ضعف‌ها و رضایتمندی از خود است، بخش دوم آن مربوط به دیگران و شامل علاقه به دوستی‌های طولانی و صمیمی، احساس تعلق به یک گروه و احساس مسئولیت در مقابل محیط انسانی و مادی است.

این روانشناس خانواده با اشاره به اینکه نگرش سوم مربوط به زندگی است، افزود: این نگرش شامل پذیرش مسئولیت‌ها، انگیزه توسعهٔ امکانات، پرداختن به علایق، توانایی اخذ تصمیمات شخصی و ذوق خوب ‌کارکردن است.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان‌دهنده این مسئله است که بین رضایت از زندگی و سلامت روان رابطه مثبت وجود دارد، گفت: رضایت از زندگی یکی از پیش‌بینی‌کننده‌های قوی سلامت روان است، در واقع افراد دارای رضایت بالای از زندگی هیجان‌های مثبت بیشتری را تجربه می‌کنند و از گذشته خود و دیگران، رویدادهای مثبت بیشتری را به یاد می‌آورند.

مختاری ادامه داد: همچنین این افراد از پیرامون خود ارزیابی بهتری دارند و آن‌ها را خوشایند توصیف می‌کنند، در حالی‌که افراد با رضایت پایین از زندگی همواره خود، گذشته و آینده‌شان، دیگران و رویدادهای زندگی را نامطلوب ارزیابی می‌کنند و هیجان‌های منفی بیشتری مانند افسردگی و اضطراب را گزارش می کنند.

این روانشناس خانواده با تاکید بر اینکه افرادی که از زندگی رضایت بالاتری دارند، معمولا از شیوه‌های مقابله مؤثرتر و مناسب‌تری استفاده و عواطف و احساسات مثبت عمیق‌تری را تجربه می‌کنند، خاطرنشان کرد: مجموعا رضایت و لذت از زندگی می‌تواند پیش‌گوی سلامت روان باشد.

وی با اشاره به اهمیت سلامت روان و تاثیر آن بر روی تمام عرصه‌های زندگی افراد، توضیح داد: در ازدواج، تربیت فرزند، شغل، رعایت اخلاق و هنجارهای اجتماعی اهمیت و ارزش سلامت روان را مشاهده می کنیم، به‌گونه ای که در صورت فقدان آن، فرد برای خود و دیگر افراد جامعه مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند.

مختاری با بیان اینکه تولید و اشاعه شایعات سلامت روان را در عرصه اجتماعی مخدوش می‌کند، تصریح کرد: تولید شایعات علاوه بر اینکه مغایر بر باورهای دینی و مذهبی است، اثرات نامطلوب و جبران‌ناپذیری بر روان افراد جامعه می گذارد و موجب ایجاد استرس و اضطراب در افراد جامعه می‌شود.

این روانشناس خانواده افزود: در شرایط فعلی و با بروز پاندمی بیماری کرونا و همچنین با توجه به وسعت ابعاد این بیماری، شایعات فراوانی در رابطه با این بیماری شکل گرفته است که بسیاری از این شایعات موجب عادی‌انگاری درباره این بیماری در بین مردم شده و برخی از شایعات با بزرگنمایی ابعاد بیماری موجب بروز اضطراب فراگیر در جامعه شده است، متاسفانه در شرایط فعلی مراجعات افراد با نشانه‌های اضطرابی ناشی از شایعات افزایش یافته و بسیاری از اشخاص دچار ترس و وسواس شده اند.

وی با اشاره به اینکه ترس یک هیجان طبیعی است و میزان مناسب آن موجب ایمنی می‌شود، یادآور شد: اما زمانی‌که به این مسئله تبدیل به ترس مرضی شود زندگی فرد را مختل می کند، باید به این نکته توجه کرد که ترس از مبتلا شدن به بیماری کرونا نه تنها مفید نیست بلکه با تضعیف سیستم دفاعی بدن، سلامت روان را به خطر انداخته و زمینه و خطر ابتلا را به مراتب افزایش خواهد داد.

مختاری ادامه داد: همچنین افتادن در چرخه نامطلوب وسواس فکری عملی، نه تنها به شما کمکی به شما نخواهد کرد بلکه با از هم گسیختگی افکار، شما را به سمت ابتلای به بیماری سوق می‌دهد.

این روانشناس خانواده در پایان عنوان کرد: شایسته است سبک زندگی و افکار خود را آن‌گونه شکل دهیم که با تسلط بر خود و دوری از شایعات، راهبرد مناسبی در برابر بیماری کرونا اتخاذ کرده و با ایجاد و ارتقاء معیارهای سلامت روان و اصلاح نگرش‌ها، در خود ایمنی موثر ایجاد کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین