کد خبر: ۶۹۷۹۴۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
سخنگوی سازمان انرژی اتمی مطرح کرد؛

هشدار ایران: تحریم‌ها لغو نشود، اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد، گفت: در صورتی که تحریم‌ها لغو شد، اطلاعاتی که در این مدت نگهداری شده را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم در غیر این صورت اطلاعات بعد از سه ماه از حافظه دوربین‌ها حذف خواهد شد.
هشدار ایران: تحریم‌ها لغو نشود، اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد
آفتاب‌‌نیوز :

بهروز کمالوندی با اشاره به نشست خود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت:درباره توافق سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابهاماتی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وجود آمده بود و دراین نشست درباره این توافق توضیحاتی ارائه کردیم.

وی اضافه کرد:در نشست گفته شد که مُر قانون اجرا و تمام نظارت‌ها و بازرسی‌های فراپادمانی متوقف شده و در بیانیه سازمان و آژانس هم این موضوع به صراحت آمده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: تفاهمی با آژانس در چارچوب حفظ برخی اطلاعات مشروط به لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات صورت گرفته که در فاصله زمانی حداکثر سه ماه در اختیار آژانس بگذاریم اما هیچ دسترسی، بازرسی و اظهاریه پروتکلی قرار نیست صادر شود.

کمالوندی خاطرنشان کرد: زمانی بازرسی و دسترسی مطرح می‌شود که اظهاریه پروتکلی داده شود لذا وقتی اظهاریه داده نشود، به صورت خودکار یعنی سوالی وجود ندارد و در این شرایط دسترسی هم منتفی خواهد شد.

در صورت عدم لغو تحریم‌ها اطلاعات ثبت شده بعد از سه ماه حذف می‌شود

کمالوندی با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صددرصد اجرا می‌شود، اظهار کرد: پیش از سفر آقای گروسی به ایران شرط اجرای قانون لغو تحریم‌ها عنوان شد، همچنین متذکر شدیم که نظارت فراپادمانی از پنجم اسفند ماه متوقف می‌شود. در جلسه نمایندگان سوالاتی پیرامون همین مسائل مطرح کردند و ما با جزئیات موارد را تشریح کردیم، همچنین گفته شد که سازمان چه نوع اطلاعاتی را حفظ می‌کند یا اینکه تحت چه شرایطی این اطلاعات به آژانس می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، قرار نیست هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد، گفت: در صورتی که تحریم‌ها لغو شد، اطلاعاتی که در این مدت نگهداری شده را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم در غیر این صورت اطلاعات بعد از سه ماه از حافظه دوربین‌ها حذف و ثبت اطلاعات متوقف خواهد شد.

۳ ماه؛ اعتبار زمانی تفاهم آژانس و سازمان انرژی اتمی

کمالوندی تصریح کرد: در حال حاضر توقف اجرای پروتکل الحاقی بر مبنای قانون مجلس و تفاهم صورت گرفته سه ماهه است و اگر تحریم‌ها لغو شود و طرف‌های مقابل به تعهدات برجامی عمل کنند، دولت گزارشی به مجلس خواهد داد و مجلس در این خصوص تصمیم می‌گیرد لذا اعتبار تفاهم آژانس و سازمان انرژی اتمی سه ماه است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تفاهم مذکور شامل ترتیبات فنی بین سازمان و آژانس است، گفت: چارچوب تفاهمنامه به لحاظ اعتبار زمانی و اطلاعات مشخص است. امتداد اطلاعات به نفع هر دو طرف است چرا که اگر ما بخواهیم نتیجه‌گیری و ارزیابی گسترده داشته باشیم نیازمند این است که آژانس اطلاعاتی در اختیار داشته باشد و بر اساس اطلاعات بررسی‌های خود را انجام داده باشد، این اطلاعات مربوط به جابه جایی مواد و تجهیزات یا اقلام است و زمانی در اختیار آژانس قرار می‌گیرد که لغو تحریم‌ها یا اجرای تعهدات طرف‌های مقابل را شاهد باشیم.

پیشنهاد بازدید نمایندگان‌ از سایت‌های هسته‌ای

کمالوندیبا اشاره به اقدامات لازم در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی ادامه داد: اطلاعاتی را در اختیار نمایندگان قرار خواهیم داد. علاوه براین پیشنهاد بازدید از سایت‌های هسته‌ای را در این جلسه مطرح کردیم، رییس سازمان انرژی اتمی هم تاکید کردند که نمایندگان از نزدیک بر اجرای قانون نظارت کنند.

وی تاکید کرد: هدف اصلی جلسه این بود که اگر ابهامی در ذهن نمایندگان است، رفع شود لذا تلاش کردیم و به نظر خیلی از مسائل روشن شد. ما هیچ تفاهمی که مخالف قانون مجلس باشد را انجام ندادیم و در چارچوب سازمان و ترتیبات فنی با آژانس تفاهم کردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه یادآور شد: نمایندگان همچنین درباره نشست فردای شورای حکام آژانس سوالاتی را عنوان کردند، توضیحاتی در ارتباط با مکاتباتمان با دفتر نمایندگی ایران در وین ارائه کردیم. متاسفانه سه کشور اروپایی تلاش‌های غیرسازنده‌ای را شروع کردند که باید آن را متوقف کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
اسد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
1
تحریم ها از چند دهه شروع در سه سال سرعت گرفته .

یک روزه نشده که یک روزه لغو شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
1
بابا تحریمها کاغذ پارن ولشون کنین.فساد داخل رو سر وسامان بدین همه چیز حله
یزدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
1
سابقه بد عهدی شرقی ها , مشکل اطلاعاتی مشکل نیست .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
1
به فکر مردم باشین که انگار از معادلات حذف شده اند همه خبرها اژانس هسته ای ومسایل مربوط وشده مسایل مردم نامربوط
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
2
اطلاعاتی در اختیار اژانس قرار ندید چیزی از آنها کم می شه؟ ما تحریم هستیم آنها ککشان هم نميگزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
1
خیلی هم نیاز به خبر ها ندارند همین حرف شما برای انان که چند وقت دیگه دور هم تو شورای حکام جمع میشوند کافیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
0
بگیردیا نگیرد گرسنگی تمامی ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین