کد خبر: ۶۹۹۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

لئون گست، فیلمساز برنده جایزه اسکار درگذشت

لئون گست، مستندساز برجسته‌ای که مستندی از محمدعلی کلی تهیه کرده بود، در ۸۵ سالگی از دنیا رفت.
لئون گست، فیلمساز برنده جایزه اسکار درگذشت
آفتاب‌‌نیوز :

 لئون گست، کارگردان برنده جایزه اسکار، سازنده مستند ورزشی «وقتی شاه بودیم»، دیروز (دوشنبه ۱۸ اسفند) در ۸۵ سالگی از دنیا رفت. این خبر را دوستش میرا بلاستین که از موسسان فستیوال فیلم وودستاک است، تایید کرد.

به گزارش ورایتی،بلاستین خبر درگذشت او را در فیس‌بوک نوشت و گفت: «او فیلمسازی عظیم، انسانی کاملاً لذت‌بخش و دوستی بسیار عزیز و محبوب بود. من خیلی خوشحالم که توانستم دیروز او را ببینم، به او بگویم چقدر دوستش دارم و چقدر برای همه‌مان ارزش دارد. فقط آرزو می‌کنم بیشتر می‌ماند.»

«وقتی شاه بودیم» که برنده جایزه بهترین مستند اسکار سال ۱۹۹۷ شد، داستان مسابقه بوکس بزرگ بین جورج فورمن و محمدعلی را در کینشاسا واقع در کنگو در سال ۱۹۷۴ تعریف می‌کند. این مستند با استفاده از تصاویر تاریخی و مصاحبه‌های جدید همچنین به اکتشاف در رابطه بین آمریکایی‌های سیاهپوست و آفریقایی‌ها و دیکتاتوری موبوتو سسه سکو می‌پردازد.

گست، در جرزی سیتی به دنیا آمد و پیش از شروع مسیر حرفه‌ای کاری خود در عکاسی به دانشگاه کلمبیا رفت.

در سال ۱۹۷۴ او به کینشاسا رفت تا از یک فستیوال موسیقی فیلمبرداری کند اما به جای آن تصمیم گرفت به مسابه بوکس محمدعلی بپردازد و در نهایت ۳۰۰ هزار فوت فیلم گرفت. اما او منابع لازم برای تکمیل مستند را نداشت و چالش‌های قانونی، اکران فیلم را به تاخیر انداخت.

پیش از انتشار این مستند، گست روی مستندهای دیگری از جمله «فیلم گریتفول دد» درباره گروهی معروف به همین نام و «هلز انجلز برای همیشه» با همراهی ریچارد چیس و کوین کیتینگ کار کرد.

گست همچنین تهیه‌کننده اجرایی مستند «چالش‌های محمدعلی» محصول پی‌بی‌اس بود که توانست برنده جایزه امی در بخش مستند شود. مستند «دوربینش را بشکن» درباره طبیعت کار پاپارازی‌ها هم در فستیوال فیلم ساندنس برای او جایزه بهترین کارگردان و جایزه هیات داوران را به ارمغان آورد.

آخرین فیلمش «مانی»، محصول ۲۰۱۴ بود که به یک بوکسور قهرمان دیگر یعنی مانی پاکیائو می‌پرداخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین