کد خبر: ۶۹۹۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت: دریافت رژیم‌های لاغری از مربیان باشگاه ممنوع است

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مردم درخواست می کنم که اگر برای کنترل وزن به رژیم غذایی نیاز پیدا می‌کنند، حتما به کارشناسان تغذیه مراجعه کرده و به تبلیغ‌های سایت های مجازی توصیه افراد غیرمتخصص و سودجو و نیز مربیان باشگاه‌ها توجه نکنند.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت: دریافت رژیم‌های لاغری از مربیان باشگاه ممنوع است
آفتاب‌‌نیوز :

زهرا عبداللهی به مناسبت فرارسیدن نهم مارس (19 اسفند) روز جهانی رژیم‌ درمانگر، با تاکید بر اینکه غذا یکی از مهمترین نیازهای بشر است، کار و وظیفه اصلی رژیم درمانگران و کارشناسان تغذیه را ارائه مشاوره تغذیه به افراد جامعه و کمک به اصلاح سبک و بهبود تغذیه و در نهایت ارتقای سطح سلامت آنها، عنوان کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها به ویژه در شرایط فعلی بحران کرونا، دارد، آموزش هایی که کارشناسان و مشاوران تغذیه به مردم ارائه می دهند، چه به صورت فردی و چه در سطح جامعه، نقش مهمی در بهبود سلامت و پیشگیری از بروز عوارض و ابتلا به بیماری ها دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: در حال حاضر کارشناسان تغذیه در شبکه های بهداشتی و درمانی کشور در مراکز جامعه خدمات سلامت مشغول ارائه خدمات به مردم از طریق آموزش و مشاوره تغذیه با رویکرد «تغذیه پیشگیر» هستند تا به مردم در پیروی از یک الگوی غذایی صحیح و حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، کمک شود.

وی افزود: علاوه براینها، کارشناسان تغذیه در دفاتر مشاوره تغذیه یا در بیمارستان ها نیز نقش مهمی را برعهده داشته و به ارائه رژیم غذایی مناسب برای بیماران که نقش مهمی در درمانشان دارد، مشغولند. به دلیل ضرورت تنظیم رژیم غذایی مناسب برای هر بیمار حضور کارشناس تغذیه در بیمارستان و در کنار تیم درمانی اقدام و رویکردی هوشمندانه و مهم تلقی می شود. درواقع، یکی از دستاوردهای مهم هر کشوری استفاده از خدمات کارشناسان تغذیه در بیمارستان ها است.

عبداللهی گفت: در کنار خدمات کارشناسان تغذیه در بیمارستان ها و شبکه های بهداشتی در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، کارشناسان و متخصصین تغذیه در دفاتر و بخش خصوصی نیز به ارائه خدمت می پردازند.

بکارگیری 1600 کارشناس تغذیه در شبکه بهداشتی و درمانی

وی تاکید کرد: به کارگیری کارشناسان تغذیه و استفاده از دانش و علم کارشناسان تغذیه در شبکه های بهداشتی و درمانی کشور برای ارتقای سلامت مردم و پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر و واگیر، جزو اولویت های وزارت بهداشت در حوزه بهبود تغذیه جامعه است و درحال حاضر 1600 کارشناس تغذیه در سطوح استان، شهرستان و مراکز جامع خدمات سلامت، به ارائه خدمات تغذیه ای و رژیم درمانی و بهبود تغذیه جامعه مشغول هستند.

دریافت رژیم های لاغری از مربیان باشگاه ممنوع

عبداللهی همچنین درخصوص دریافت رژیم های چاقی و لاغری از مربیان باشگاهی یا افراد غیرمتخصص ، گفت: در حال حاضر یکی از چالش هایی که در حوزه رژیم درمانی وجود دارد، این است که افرادی که متخصص و کارشناس رشته تغذیه نیستند، به صورت غیرمجاز اقدام به ارائه رژیم های چاقی و لاغری می کنند. برای مثال، در باشگاه های ورزشی برخی مربیان ورزشی با اینکه تخصصی در علم تغذیه ندارند، این اقدام را انجام می دهند که کاملا غیرمجاز و غیرقانونی است. بسیار دیده شده است که افرادی که از رژیم های غلط و غیراصولی استفاده می کنند، دچار عوارض سخت و گاه برگشت ناپذیری مانند از کار افتادن کبد و کلیه و پیوند کبد و کلیه شده اند. مردم باید بدانند که برای دریافت رژیم های لاغری و چاقی باید به متخصصین و کارشناسان تغذیه مراجعه کنند. استفاده از مشاوره غیراصولی تغذیه به ضرر سلامت مردم است.

وی افزود: کارشناسان تغذیه در مراکز جامعه خدمات سلامت حضور داشته و به جمعیت تحت پوشش خود خدمات تغذیه ای ارائه می دهند و برای بیماری های شایع غیرواگیر مانند دیابت، فشار و چربی خون، چاقی و سوتغذیه به مردم مشاوره ارائه می دهند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: بکارگیری کارشناسان تغذیه در شبکه بهداشت منجر شده که مردم با این حرفه آشنا شده و این رشته بیشتر در جامعه معرفی شود. درحال حاضر مردم برای دریافت خدمات مشاوره تغذیه به این کارشناسان مراجعه می کنند و جایگاه کارشناسان تغذیه برای مردم شفاف تر شده و بیشتر شناخته شده اند.

وی با اشاره به کمبود کارشناس تغذیه برای ارائه خدمت در مراکز جامعه خدمات سلامت، عنوان کرد: نقش کارشناسان تغذیه در بهبود سلامت جامعه بسیار اهمیت دارد و باید در شبکه های بهداشتی و درمانی در مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی در همه نقاط کشور این کارشناسان را داشته باشیم، اما اکنون با کمبود کارشناسان تغذیه در شبکه های بهداشتی مواجهیم و در بسیاری از شهرستان ها کارشناس تغذیه نداریم از این رو اخذ مجوز جذب و بکارگیری کارشناسان تغذیه در شهر و روستا یکی از اولویت هایی است که باید جدی گرفته است تا مردم در اقصی نقاط کشور بتوانند از این خدمات بهره ببرند.

وی در رابطه با رژیم خودسرانه گفت: از مردم درخواست می کنم که اگر برای کنترل وزنشان به رژیم غذایی نیاز پیدا می کنند، حتما به کارشناسان تغذیه مراجعه کرده و به تبلیغ های سایت های مجازی توجه نکرده و به افراد غیرمتخصص و سودجو مراجعه نکنند، این رژیم ها علمی و اصولی نیستند و سلامتی مردم را به مخاطره می اندازند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین