کد خبر: ۶۹۹۵۳۸
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹

از برگشت ارزهای صادراتی چه خبر؟

با توجه به اینکه حدود یک هفته به پایان سال جاری باقی مانده است، بانک مرکزی هنوز آخرین وضعیت برگشت ارز در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ را اعلام نکرده و رفع تعهدات ارزی صادرات این سال‌ها نیز هنوز مشخص نشده است.
از برگشت ارزهای صادراتی چه خبر؟
آفتاب‌‌نیوز :

برگشت ارزهای صادراتی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از دو بعد یکی میزان ارزهای رفع تعهد نشده و اینکه ۷۰ نفر از متخلفان ارزی کارتن خواب بوده‌اند، محل اختلاف بانک مرکزی و اتاق بازرگانی شد تا زمانی که قرار شد دادگاهی برگزار و صحت و سقم کارتن خواب بودن متخلفان ارزی مشخص شود.

اما نه تنها تاکنون از نتیجه این دادگاه خبری نشده بلکه خبر جدیدی از رفع تعهدات ارزی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ هم منتشر نشده و همچنان ۱۹ میلیارد دلار ارز صادرات این دو سال‌ بلاتکلیف باقی مانده است.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه سال جاری روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، پیگیری‌های ایسنا از بانک مرکزی درباره ارزهای برگشته به کشور و رفع تعهدات ارزی در این سال بی‌پاسخ مانده است.

این در حالی است که سازمان توسعه تجارت میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات از ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ تا ۳۰ دی ۱۳۹۹ را ۴۱.۳ میلیارد یورو اعلام کرده که با افزایش ۱.۲ میلیارد یورو نسبت به ماه قبل نشان‌دهنده رشد معادل ۳.۱ درصد است.

همچنین، فعالان بخش خصوصی معتقدند که هر چه زودتر برای بهبود صادرات باید دستورالعمل تکمیلی و اجرایی مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در این زمینه ابلاغ شود.

با این حساب، درحالیکه رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود عملکرد صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما را خوب ارزیابی کرده اما رفع تعهدات ارزی در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بلاتکلیف باقی مانده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین