کد خبر: ۶۹۹۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶

توزیع ناعادلانه کرونا صدای اروپایی‌ها را هم درآورد

اتحادیه اروپا که با شرکت داروسازی انگلیسی -سوئدی استرازنکا به دلیل تاخیر در تحویل واکسن دچار اختلاف شده است برای واردات واکسن کووید-۱۹ از خارج از اتحادیه اروپا تلاش می‌کند.
توزیع ناعادلانه کرونا صدای اروپایی‌ها را هم درآورد
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری اسپوتنیک با بیان این مطلب افزود: اتحادیه اروپا اکنون با انگلیس و ایالات متحده برای دریافت اولین دوز واکسن رقابت می کند و این دو کشور اکنون تلاش می کنند تولیدات خود را برای تامین نیاز جمعیت خود در خاک خود حفظ کنند.

همزمان به رغم اصل سیاست واحد و شعار رسمی «با هم بودن ما را قوی تر می کند» بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ازجمله اتریش، مجارستان، دانمارک و جمهوری چک و اسلوانی تلاش می کنند واکسن ها را با رویکرد به روسیه و چین و یا هردوی این کشورها از منبع دیگری تامین کنند.

این رسانه افزود: لندن بدون توجه به قیمت و شرایط برای این که مطمئن شود واکسن را در اختیار خواهد داشت اولین سفارشات را ارائه داد. بروکسل در مقابل تلاش کرد برای خرید واکسن به بهترین قیمت ممکن مذاکره کند که باعث طولانی شدن مذاکرات شد و در نتیجه به توافقات بدی منجر شد که با توجه به تاخیر در تحویل واکسن ها تاثیری در تاخیر تحویل محموله های واکسن ندارد.

وضعیت کنونی برنامه واکسیناسیون در انگلیس و اتحادیه اروپا و به ویژه در کشوری مانند فرانسه علنا نشان می دهد که این اتحادیه تاکون در توسعه و اجرای سیاست موثری برای مبارزه با همه گیری کرونا شکست خورده است. به رغم آن که اولین واکسن ارائه شده توسط شرکت فایزر از سوی مرکز سلامت عمومی انگلیس در دوم دسامبر (آذر) تایید شد سازمان ناظر در اتحادیه اروپا و فرانسه فقط در اواخر این ماه بود که به آن مجوز دادند. لندن واکسن آسترازنکا را در ۳۰ دسامبر (۹ دی) امضا کرد اما اتحادیه اروپا آن را در ۲۹ ژانویه (۱۰ بهمن) تصویب کرد.

به همین دلیل است که انگلیس تاکنون ۲۳ میلیون نفر را واکسینه کرده و این رقم در فرانسه تنها ۴ میلیون نفر است و به همین دلیل روند واکسیناسیون در اتحادیه اروپا در مقایسه با آمریکا و انگلیس کُند است.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای رسمی افشاگری روزنامه نیویورک تایمز را تایید کرد که این اتحادیه ۴۳ میلیون دوز واکسن را به کشورهای جهانی سوم داده که این ارقام به رغم بحران تامین نیاز در داخل این اتحادیه و نیز سازوکارهای نظارت بر صادرات که از فوریه تاکنون اعمال شده است، شامل صادرات ۹ میلیون دوز واکسن به بریتانیا در هفته های گذشته است.

ناسیونالیسم واکسن در اروپا

تارنمای آمار جهان ما که وضعیت واکسن در سراسر جهان را رصد می کند نشان می دهد که اروپایی ها حق دارند از فقدان پیشرفت در برنامه واکسیناسیون خود عصبانی باشند. به طور متوسط در اروپا ۶.۵ درصد واکسینه شده اند که در مقایسه با واکسیناسیون ۱۸ درصد جمعیت آمریکا و ۳۳ درصد در انگلیس اندک است.

یکی از دلایل واکسیناسیون اندک در اتحادیه اروپا صادرات گسترده است که روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی آن را افشا کرد. تعداد واکسن های صادراتی از اتحادیه اروپا به کشورهای ثالث موضوع داغ گفت وگوها در سالن های کمیسیون اروپا است اما مقامات این اتحادیه هنوز نتوانسته اند در این زمینه به توافقی دست یابند.

السکاندر گائولند رئیس مشترک گروه پارلمانی الترناتیو آلمان به اسپوتنیک گفت مرکل و سیاست های او در شکست این اتحادیه در اجرای موثر برنامه واکسیناسیون مقصر است.

تری ماریانی عضو فرانسوی پارلمان اروپا در مصاحبه با اسپوتنیک گفت طبیعی است که کشورهای مستقل در چنین شرایطی اول به فکر شهروندان خود هستند به ویژه که اصل اتحادیه اروپا در اتخاذ سیاست واحد شکست خورده است. اتحادیه اروپا در سفارش واکسن های خود شکست خورد و اکنون از تایید شکست خود خودداری می کند.

یک کارشناس معتقد است به نفع اتحادیه اروپا است از جنگ تجاری واکسن جلوگیری کند زیرا قطعا بازنده خواهد بود.

اسپوتنیک نوشت: با توجه به ادامه بحران تامین واکسن در اتحادیه اروپا برخی از اعضای آن اعتمادخود به بروکسل را از دست داده اند و تصمیم گرفته اند به طور جداگانه سفارشات خود را ارائه دهند. بنابراین مجارستان به روسیه و چین رویگردان شد تا تعداد کافی واکسن های دریافتی خود را تضمین کند. در نتیجه این کشور نتایج بهتری را در زمینه واکسینه کردن مردم خود بدست آورده و اکنون بسیار جلوتری از دیگر کشورهای مهم اتحادیه اروپا است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین