کد خبر: ۷۰۰۵۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳

هشدار نصرالله درباره جنگ داخلی در لبنان/ می‌توانیم نفت ایران را با لیره بخریم

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت روز جانباز گفت: برخی طرف های خارجی و داخلی می کوشند لبنان را به سمت جنگ داخلی پیش ببرند و این خطر همچنان وجود دارد.
هشدار نصرالله درباره جنگ داخلی در لبنان/ می‌توانیم نفت ایران را با لیره بخریم
آفتاب‌‌نیوز :

سید حسن نصرالله با مردود دانستن اتهامات جریان های مخالف حزب الله خواستار ترجیح دادن منافع ملی بر منافع حزبی، شخصی و گروهی شد.

رد پای آمریکا در حمایت از تروریسم
وی همچنین به افشاگری اخیر مسئولان یمنی در باره رابطه گروه تروریستی القاعده با سرویس های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اشاره کرد و گفت: رد پای آمریکا در حمایت از تروریسم از یمن تا عراق و سوریه دیده می شود.

وی گفت: ماهیت گروه‌های تروریستی و اینکه چه کسی آن‌ها را ایجاد کرده و در حال حاضر از آن‌ها حمایت می کند، روز به روز آشکارتر می شود.

تلاش برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان

نصرالله در باره وضعیت حاکم بر لبنان نیز گفت: در حال حاضر لبنان در قلب یک بحران بزرگ اقتصادی، اجتماعی، مالی و سیاسی قرار دارد و برخی در صدد ایجاد جنگ داخلی هستند.

وی با رد اتهام ها مبنی بر تلاش حزب الله برای توسل به زور با هدف تشکیل دولت گفت: حزب الله در صدد تشکیل دولت یا حل اوضاع اقتصادی و مالی یا اصلاح در ساختار حکومت به توسل به سلاح نیست.

دبیر کل حزب الله افزود: برخی دنبال تسویه حساب هستند و برای یافتن یک راه حل به منظور حل و فصل بحران های موجود تلاش نمی کنند.

وی با انتقاد از کسانی که مشکلات لبنان را به سلاح حزب الله مرتبط می دانند گفت، آیا اگر ما سلاح مان را زمین بگذاریم مشکلات حل خواهد شد؟ اینکه همه تقصیرات را متوجه حزب الله بدانیم، ظلم و ستم است.

دبیر کل حزب الله خاطرنشان کرد که بحران موجود در لبنان ناشی از سیاست ها یی است که طی ده ها سال گذشته اعمال شده و حل و فصل آن تنها با تشکیل دولت میسر نیست بلکه تشکیل دولت سرآغاز روند مربوط به حل بحران است.

نصرالله در عین حال دلیل اصلی بحران کشورش را فشارهای آمریکا و ترساندن لبنان از رفتن به سمت گزینه‌های اقتصادی معین دانست.

دبیر کل حزب الله گفت: آیا دولت فن سالار می تواند با فشارها مقابله کند؟ صندوق بین المللی پول نمی خواهد کمک کند بلکه می خواهد وام بدهد و از طریق آن شروط خود را بر لبنان تحمیل کند.

وی خطاب به سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه نیز گفت: وی باید کابینه‌ای شامل نیروهای سیاسی تشکیل دهد و همه آن‌ها مسئولیت‌ پذیر باشند و هر کسی که از زیر بار مسئولیت‌ شانه خالی کرد، باید محاکمه شود.

کسی حق ندارد کشور را به سمت جنگ ببرد

نصرالله تاکید کرد که به بهانه بحران اقتصادی، بحران دلار و نبود مواد غذایی کسی حق ندارد کشور را به سمت جنگ پیش ببرد.

دبیر کل حزب الله در آغاز سخنان خود به روز جانباز اشاره کرد و گفت: جانبازان با الگو گرفتن از حضرت عباس به مبارزه علیه دشمن ادامه دادند.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: حضرت عباس (ع) سمبل و نماد صبر، ایثار و جانفشانی در راه خدا به شمار می رود.

سید حسن نصرالله گفت: بسیاری از جانبازان ما نیز با تاسی و الگو گرفتن از این نماد بزرگ صبر و استقامت همانند ایشان در راه دین و میدان مبارزه با دشمن استقامت و پایداری کردند.

وی همچنین حلول ماه شعبان و سالروز تولد امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) را به مسلمان تبریک گفت.

نصرالله افزود: حضرت عباس فرزند برومند امیر المومنین سمبل جانبازی در راه خداست، ایشان جانبازی بود که زخم های سنگینی برداشت و چشمانش را در راه خدا از دست داد و هرگز تسلیم دشمن نشد و تا آخرین لحظه مقاومت کرد.

وی همچنین گفت در هفته های اخیر به بخاطر شیوع کرونا چندین نفر از عزیزان مان را از دست دادیم، خیلی های شان پدران، مادران و همسران،شهید و بچه های حزب الله و مجاهد و رزمنده بودند.

دبیر کل حزب الله از تمامی نیروها و جریان های سیاسی لبنان خواست با استفاده از توانمندی های داخلی و روابط خارجی خود به حل بحران لبنان کمک کنند.

وی با اشاره به نیازهای اقتصادی لبنان به ویژه در زمینه تامین سوخت نیز گفت: ما می توانیم فرآورده های نفتی خود را از ایران خریداری و پول آن را با لیره پرداخت کنیم.

نصرالله همچنین از کاهش شدید ارزش پول ملی لبنان در برابر دلار و پیامدهای آن انتقاد کرد و گفت: رئیس کل بانک مرکزی بیشترین مسئولیت را در قبال حفظ ارزش لیره دارد و با وجود اختیارات و روابط گسترده می توانست مانع چنین افزایش غیرقابل قبولی شود.

بستن معابر کمکی به حل بحران نمی کند

وی گریزی هم به اعتراض هفته ای اخیر و بستن راه ها و معابر اشاره کرد و گفت: اعتراض حق لبنانی ها است، اما بستن خیابان‌ها نه تنها کمکی به حل بحران نمی‌کند بلکه آن را عمیق‌تر خواهد کرد.

دبیر کل حزب الله بستن معابر را مشکوک خواند و گفت: این اقدام باعث گرسنگی و کشته شدن مردم می شود و کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار می دهد.

وی تاکید کرد که وظیفه نیروهای امنیتی و ارتش بازکردن معابر و جلوگیری از بسته شدن آنهاست، هر چند که برخی سفارتخانه ها در این زمینه به ارتش فشار می آورند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین