کد خبر: ۷۰۰۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷

شخصیت‌های عراق نوروز را تبریک گفتند

شخصیت های مختلف لشکری و کشوری عراق عید نوروز را به مردمان برپادارنده این جشن و آیین باستانی تبریک گفتند.
شخصیت‌های عراق نوروز را تبریک گفتند
آفتاب‌‌نیوز :

عید نوروز که در بسیاری از کشورها جزو اعیاد مهم محسوب می شود، در عراق نیز شرایطی مشابه دارد.

نوروز در بیشتر مناطق عراق جشن گرفته می شود و مردم بویژه کردها مراسم های مخصوصی برای برپایی این روز دارند؛ در بین مردم عراق نوروز به معنی سال جدید نیست اما این روز تعطیل رسمی بوده و طی برنامه های خاص گرامی داشت آن برگزار می شود.

به همین علت هر ساله شخصیت های عراقی نوروز را به مردم این کشور تبریک می گویند.

روز گذشته نخست وزیر و رییس جمهوری عراق با ارسال پیامی به مردم عراق و اقلیم کردستان عید نوروز را تبریک گفتند.

برهم صالح رییس جمهور کردتبار عراق در پیام خود آورد: "همزمان با فرارسیدن ایام نوروز من این دوران مبارک را به مردم کردستان و به همه مردمان مشرق زمین که این جشن را برپا می دارند، تبریک می گویم و از درگاه خداوند صلح و آرامش را برای مردم عراق، منطقه و جهان خواستارم."

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز به همه مردم کشورش ، کردستان و تمام کسانی که این روز را جشن میگیرند تبریک گفت.

امروز نیز که در عراق به مناسبت نوروز تعطیل رسمی است؛ "فالح الفیاض" رییس سازمان الحشدالشعبی بسیج مردمی عراق در پیامی این روز را که مصادف با ۲۱ مارس و روز جهانی مادر است، به مادران شهدا و ایثارگران عراق و به مردم کُرد تبریک گفت و برای عراق آرزوی ثبات و امنیت کرد.

همچنین سید عمار حکیم از مقام های سیاسی و رییس جریان حکمت ملی عراق، ضمن آرزوی رفع بلایا، آفات و همه مشکلات و استقرار امنیت در تمام نقاط زمین، فرا رسیدن سال نو خورشیدی و تعطیلات نوروز را به مردم عراق به ویژه کردها و بقیه مردم منطقه تبریک گفت.

حیدر العبادی نخست وزیر پیشین عراق نیز با تبریک نوروز این عید را عید صلح برای مردم عراق توصیف کرد و نوشت: عید بهاری نوروز را به مردم و هموطنانمان‌ در کردستان تبریک میگویم؛ امیدوارم در این سال عدالت همگانی و همزیستی مردم بدون بازیچه قرار گرفتن آرزوهایشان‌ محقق شود.

شمار دیگری از شخصیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عراق نیز نوروز را تبریک گفتند؛ همچنین چند سفیر کشورهای اروپایی در صفحات توییتر خود نوروز را به مردم عراق تهنیت گفتند.

سفیر اتحادیه اروپا و سفیر انگلیس در عراق از جمله این افراد هستند که نوروز را تبریک گفتند.

در عراق ۲۱ مارس هر سال مصادف با عید نوروز است که همزمان به نام روز «مادر» نیز نامگذاری شده و در این روز فرزندان به مادران خود هدیه تقدیم کرده و همین کار را مردان در حق همسرانشان انجام می دهند.

دولت محلی کردستان عراق امسال به مناسبت نوروز به مدت پنج روز از ۲۱ تا ۲۵ مارس تعطیلات در این منطقه از شمال کشور را اعلام کرده است.

کردها بیش از دیگر اقوام عراقی به نوروز اهتمام می دهند و معتقدند که این روز مصادف با پیروزی قهرمان اسطوره ای آنها «کاوه آهنگر» بر ضحاک ستمگر است برای همین بر روی ارتفاعات کوه ها و پشت بام خانه هایشان آتش می افروزند.

بعد از سقوط رژیم صدام و ورود پرجمعیت زائران ایران به عراق خصوصا در ایام نوروز بهانه ای برای زائران ایرانی فراهم کرد تا در سنتی پسندیده در بین الحرمین، جشن های نوروزی را با پهن کردن سفره های هفت سین در کنار بارگاه سید الشهدا اباعبدالله الحسین (ع) و برادر باوفایش ابوالفضل عباس (ع) برپا کنند و همین امر به نوروز عراقی ها نیز عمق و غنای دیگری می بخشد هرچند این مراسم امسال به دلیل شیوع کرونا بسیار محدود است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین