کد خبر: ۷۰۱۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
روسیه خواستار اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل برای بازگشت آوارگان سوری است

چرا روسیه از مقام‌های حزب‌الله و نه ایران برای دیدار و مذاکره دعوت کرد؟

روسیه خواستار اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل برای بازگشت آوارگان سوری از طریق کمک‌های بین‌المللی به سوریه است. این مسئله برای حزب‌الله مطلوب نیست چرا که در آن ایران نقشی نخواهد داشت. همچنین، این تصمیم برای ایران نیز مناسب نیست چرا که نفع کنونی آن کشور ادامه حضور نیروهایش در سوریه است مگر آن که در جریان راه حلی سیاسی، ایران مجبور به خروج از سوریه شود.
چرا روسیه از مقام‌های حزب‌الله و نه ایران برای دیدار و مذاکره دعوت کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- ممکن است ناظران مسائل سیاسی این پرسش را مطرح کنند که چرا روسیه از مقام‌های حزب الله لبنان دعوت به عمل آورد، اما از مقام‌های دولت ایران دعوت نکرد؟ نکته دیگر آن که این دعوت برای مذاکره درباره لبنان بوده یا سوریه یا بر سر موضوعاتی دیگر؟

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت IMLebenon در گزارشی با اشاره به دعوت روسیه از مقام‌های حزب الله لبنان می‌نویسد: "یک منبع دیپلماتیک که مسائل روسیه را دنبال می‌کند تایید کرده که دعوت روس‌ها از مقام‌های حزب‌الله برای بازدید از مسکو به طور کلی برای گفتگو درباره مسائل داخلی لبنان بوده و نه آنگونه که در رسانه‌ها مطرح شده بود، درباره موضوع خواست خروج نیرو‌های حزب الله از سوریه.

این منبع آگاه اشاره کرده که اگر خواستی برای خروج نیرو‌های حزب‌الله از سوریه باشد نخست از طرف دولت سوریه مطرح می‌شود و نه مسکو. نکته دیگر آن که به نظر می‌رسد هنوز برای طرح چنین خواستی زود است. روسیه اگر بخواهد درباره مسائل سوریه، ایران و کل منطقه با طرف ایرانی مذاکره کند مستقیما وارد مذاکره با مقام‌های دولت آن کشور می‌شود و نه با اعضای ارشد حزب الله.

این منبع آگاه می‌افزاید روسیه خواستار اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل برای بازگشت آوارگان سوری از طریق کمک‌های بین‌المللی به سوریه است. این مسئله برای حزب‌الله مطلوب نیست چرا که در آن ایران نقشی نخواهد داشت. همچنین، این تصمیم برای ایران نیز مناسب نیست چرا که نفع کنونی آن کشور ادامه حضور نیروهایش در سوریه است مگر آن که در جریان راه حلی سیاسی، ایران مجبور به خروج از سوریه شود.

 

این سایت در ادامه می‌افزاید: "علیرغم آنکه "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران با مقام‌های روس درباره مسایل منطقه‌ای گفتگو کرده بود، اما در مورد لبنان به نظر می‌رسد روس‌ها باور دارند که حزب‌الله با فضای داخلی آن کشور آشناتر است. در نتیجه، روس‌ها کانال گفتگو با حزب‌الله را ایجاد کرده‌اند.

این منبع آگاه اشاره می‌کند که در جریان دیدار مقام‌های حزب الله با مقام‌های دولت روسیه تمرکز اصلی بر روی مسائل لبنان بوده، اما به اوضاع پناهجویان سوری نیز در کنار بحث‌های اصلی پرداخته شده است. 

سفیر روسیه در لبنان اعلام کرده که روسیه آماده کفتگو با تمام جریان‌های سیاسی لبنانی است که بخواهند به بحران سیاسی فعلی در آن کشور پایان دهند.

منابع آگاه می‌گویند علیرغم تحریم‌های وضع شده از سوی امریکا علیه برخی مقام‌های لبنانی، مسکو به این تحریم‌ها اهمیتی نمی‌دهد به خصوص اکنون که سطح تنش در روابط آن کشور با امریکا بالا گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین