کد خبر: ۷۰۱۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

آیا بایدن در حال دنبال کردن مسیر مشابه ترامپ در قبال ایران است؟

"تا این لحظه سیاستگذاری امنیتی بایدن در مورد خاورمیانه مشابه دولت ترامپ بوده و تفاوت چندانی نداشته است. عدم تمایل بایدن برای پیوستن به برجام به عنوان مقدمه‌ای ضروری برای کاهش تنش‌ها مقام‌های ایرانی را نسبت به شعار‌های او مشکوک ساخته است و این بدان معناست که محاسبه استراتژیکی که در مورد بایدن صورت گرفته بود درست نبوده و بایدن چندان در آنچه می‌گوید صادق نیست".
آیا بایدن در حال دنبال کردن مسیر مشابه ترامپ در قبال ایران است؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- خبرگزاری دولتی "آنادولو" ترکیه در گزارشی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد "جو بایدن" رئیس جمهوری تازه آمریکا در حال پیمودن مسیری مشابه "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری سابق آن کشور در قبال ایران است می‌نویسد: "به نظر می‌رسد  بایدن رویکردی کاملا متفاوت نسبت به آنچه در سخنرانی‌های خود در کارزار انتخاباتی‌اش داشت را اتخاذ کرده است. بایدن از پیوستن دوباره آمریکا به برجام سخن گفت اما درعمل فرمان حمله نظامی به مواضع نیرو‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران در سوریه را صادر کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ یک تحلیلگر سیاست خارجی با تمرکز بر روابط ایران و امریکا به خبرگزاری "آنادولو" ترکیه می‌گوید: "تا این لحظه سیاستگذاری امنیتی بایدن در مورد خاورمیانه مشابه دولت ترامپ بوده و تفاوت چندانی نداشته است. عدم تمایل بایدن برای پیوستن به برجام به عنوان مقدمه‌ای ضروری برای کاهش تنش‌ها مقام‌های ایرانی را نسبت به شعار‌های او مشکوک ساخته است و این بدان معناست که محاسبه استراتژیکی که در مورد بایدن صورت گرفته بود درست نبوده و بایدن چندان در آنچه می‌گوید صادق نیست".

"آنادولو" در ادامه می‌افزاید:"ادامه سیاست دوره ترامپ درباره ایران از سوی دولت بایدن تهران را ناراضی ساخته است. یک روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید حمله نظامی اخیر تحت فرمان بایدن به مواضع شبه نظامیان مود حمایت ایران نشان می‌دهد دولت بایدن تفاوت چندانی با دولت ترامپ در اتخاذ خط مشی در قبال ایران ندارد.

او می‌گوید:"به نظر می‌رسد دولت بایدن تمایل بیشتری به حضور امریکا در منطقه دارد. حمله اخیر نظامی و تمایل بایدن به حفظ حضور نظامی امریکا در منطقه می‌تواند سبب افزایش شدت تنش شود و احتمال تنش‌زدایی بین ایران و امریکا را کاهش دهد".

"جواد حیران نیا" تحلیلگر سیاسی معتقد است که حمله اخیر نمایشی از سوی امریکا بود تا نشان دهد که برای محافظت از منافع خود در منطقه سخت تلاش خواهد کرد. بایدن می‌خواهد از طریق حملات نیرو‌های امریکایی نشان دهد در حالی که به دنبال حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی است، اما کماکان در برابر هرگونه رفتار ایران و حامیان‌اش در منطقه که منافع امریکا را تهدید کند، واکنش شدیدی از خود نشان خواهد داد".

"حیران نیا" می‌گوید مسئله هسته‌ای ایران به مسائل منطقه‌ای گره خورده است. او معتقد است راه حل آن است که ضمن تمرکز بر حل مسئله هسته‌ای مسائل منطقه‌ای باید در چارچوب گفتگو‌های منطقه‌ای حل و فصل شوند. بعید است ایران حاضر به مذاکره درباره مسائل منطقه‌ای شود چرا که احساس می‌کند توازن قوا را به ضررش تغییر خواهد داد.

"صدرالدین موسوی" روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی حمله اخیر نظامی امریکا در منطقه علیه مواضع گروه‌های مورد حمایت ایران را در پس زمینه حملات موشکی در اربیل و در چارچوب سیاست بایدن در خاورمیانه قابل ارزیابی و تحلیل می‌داند. از دید او دولت بایدن می‌خواهد توازن قوا را بین ایران و عربستان ایجاد کند و علیرغم علاقه به احیای برجام با احتیاط پیش رود تا بتواند در روند بده و بستان سیاسی بر سر امتیازات، قدرت چانه زنی داشته باشد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین