آفتابنیوز : آفتاب: مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما مربوط به شورای عالی هواپیمایی كشوری است و تاكنون نیز تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بلیت گرفته نشده است.
سعید حسامی در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت بلیت اظهار داشت: در حال حاضر برنامهای در این زمینه نداریم و به عنوان یك عضو شورای عالی هواپیمایی كشوری اعلام میكنم هیچگونه برنامهای برای گران كردن قیمت بلیت فعلا وجود ندارد و تصور نمیكنم برای نوروز امسال افزایش قیمت داشته باشیم.
وی درباره واگذاری سهام هما به بخش خصوصی گفت: باید توجه داشته باشیم خصوصی كردن ایرلاین آن هم ایرلاین ملی پیچیدگیهای خاص خود را دارد و حتی در كشورهایی كه تجربه خصوصیسازی را دارند و بیشتر امور آنها به بخش خصوصی واگذار شده هم ایرلاینهای دولتی وجود دارند.
وی خاطرنشان كرد: خصوصی كردن ایرلاین با خصوصی كردن كارخانه تولید خودرو و فولاد متفاوت است بنابراین باید كارهای ویژهای در این زمینه انجام شود.
حسامی یكی دیگر از دلایلی كه تاكنون هما به بخش خصوصی واگذار نشده است را زیانده بودن این شركت عنوان كرد و گفت: تا زمانی كه ایرانایر سود ده نشود كسی حاضر نیست سهام آن را خریداری كند. بر این اساس در سال 84 ، 43 میلیارد تومان و در سال 85 ، 22 میلیارد تومان میزان زیانده بودن این شركت بوده است كه امسال نیز باید منتظر باشیم تراز مالی آن دربیاید. البته امیدواریم ا ین مقدار به میزان قابل توجهی كاهش پیدا كرده باشد.
وی گفت: یكی دیگر از گامهای خصوصیسازی تغییر ساختار هماست. این ایرلاین باید از ساختار سنتی خارج شود بنابراین قدمهایی در این زمینه برداشتهایم و به دنبال آن هستیم كه شركتهای مختلف این ایرلاینها را به شركتهای اقماری تبدیل كنیم و فعالیتهای آن را به بخش خصوصی واگذار كنیم.
مدیرعامل هما با اشاره به اینكه ارتباط نزدیكی با سازمان خصوصی سازی داریم، خاطرنشان كرد: پس از بررسیهای لازم سهام ایرانایر واگذار خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه پایین بودن قیمت بلیت یكی دیگر از دلایل زیانده بودن این ایرلاین است، گفت: در هیچ كجای دنیا به اندازه ایران قیمت بلیت پایین نیست و ما ارزانترین بلیط هواپیما را ارائه میكنیم كه این امر روی درآمد شركت اثر میگذارد و نمیتوانیم آن طور كه باید به مسائل شركت رسیدگی كنیم.
حسامی با اشاره به اینكه افزایش قیمت بلیت مربوط به شورای عالی هواپیمایی كشوری است، تصریح كرد: میل و رغبت ما بر گران كردن بلیت هواپیماست اما تا زمانی كه این شورا اعلام نكند ما هیج افزایش قیمت بلیتی نخواهیم داشت. معتقدیم باید این ساختار اصلاح شود و همانطور كه در تمام دنیا قیمتهای مختلف بلیت وجود دارد باید در كشور ما نیز به همین گونه عمل شود.
مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، درباره خرید دو فروند هواپیما از ونزوئلا كه قرار بود وارد ناوگان ایرانایر شود برای انجام پرواز ایران - كاراكاس گفت: به علت ممانعت طرف ونزوئلایی این هواپیما در اختیار ایرانایر قرار نگرفت و در حال حاضر خودشان در این مسیر اقدام به جا به جایی مسافران میكنند اما در مورد هواپیمای دوم هنوز آنها هیچ اقدامی را انجام ندادهاند.
وی با اشاره به اینكه برای توسعه ناوگان و خرید هواپیما برنامههای بسیاری در دست اجرا داریم، گفت: در حال حاضر 50 تا 60 هواپیما را زیر ذره بین قرار دادهایم و حتی در بخشی از آنها قرارداد بستهایم، پول پرداخت كردهایم كه امیدواریم نهایی شود و بتوانیم تعدادی هواپیمای جدید را وارد كشور كنیم.
وی افزود: یك هواپیما نو از مدل توپولوف 204 خریداری كردهایم كه كاملا با توپولوفهای 154 متفاوت است كه در صورت نهایی شدن وارد كشور خواهد شد.
حسامی با اشاره به اینكه عمر بالای هواپیما بر ایمنی هواپیما تاثیر ندارد، گفت: در حال حاضر در امریكا هواپیماهایی پرواز میكنند كه بیش از 40 سال عمر دارند بنابراین عمر بالای ناوگان هزینههای اضافی را به یك شركت تحمیل میكند كه میتوان به افزایش نیروی انسانی، افزایش هزینههای نگهداری و تعمیرات وتاخیر پروازها اشاره كرد.
وی گفت: در این شرایط وظایف ما بسیار سختتر از گذشته میشود كه علی رغم مشكلات موجود باید سعی كنیم این مسائل را رفع كنیم بنابراین هواپیما با عمر بالا ابدا ایمنی پرواز را زیر سوال نمیبرد چراكه كه اگر اطمینان از ایمنی پرواز نداشته باشیم به هیچ وجه آن پرواز را انجام نخواهیم داد.