کد خبر: ۷۰۱۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰

تاکید ترکیه بر لزوم بازگشت میانمار به دموکراسی/گوترش خواستار واکنش بین‌المللی شد

ترکیه روز شنبه خشونت‌بارترین سرکوب علیه معترضان دموکراسی‌خواه میانماری را که رژیم نظامی حاکم در روز نیروهای مسلح به نمایش گذاشت، محکوم کرد. این خشونت‌ها با انتقاد دبیرکل سازمان ملل هم روبرو شد.
تاکید ترکیه بر لزوم بازگشت میانمار به دموکراسی/گوترش خواستار واکنش بین‌المللی شد
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت: ما این خشونت بیش از حد علیه غیرنظامیان میانماری را به شدت محکوم می‌کنیم. در همین رابطه، ما بار دیگر خواستار پایان یافتن فوری چنین اقداماتی علیه مردم غیرنظامی، آزادی فوری کلیه رهبران منتخب، شخصیت‌های سیاسی و غیرنظامی بازداشت شده و اقدامات لازم جهت بازگشت به دموکراسی هستیم.

براساس گزارش‌ رسانه‌ها، گروه‌های داوطلب و شاهدان عینی از این کشتار، بیش از ۱۴۰ تن در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی میانمار در روز شنبه کشته شدند که مجموع تلفات از زمان کودتای اول فوریه را به بیش از ۴۴۰ تن رساند.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه همچنین آمده است: ما با نگرانی دنبال می‌کنیم که رژیم نظامی در میانمار با نادیده گرفتن درخواست‌های جامعه جهانی، استفاده از نیروی کشنده علیه غیرنظامیان را بیشتر افزایش داده است.

از سوی دیگر سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: ادامه این سرکوب نظامی غیرقابل قبول است و نیازمند یک واکنش بین‌المللی قاطع، متحد و محکم است.

تام اندروز، مخبر ویژه حقوق بشر در میانمار هم در پیامی توییتری گفت: این ارتش، روز نیروهای مسلح را در حالی جشن گرفت که مرتکب قتل‌عام علیه مردمی شد که باید از آنها دفاع می‌کرد. "جنبش نافرمانی مدنی" با تسلیحات قدرتمند صلح واکنش نشان می‌دهد و جهان باید در قبال مردم میانمار واکنش نشان دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد: یافتن یک راهکار فوری برای این بحران ضرورت دارد. بار دیگر از این نظامیان می‌خواهیم تا از خشونت و سرکوب اجتناب کرده و تاکید داریم که مسببان نقض‌های حقوق بشری در میانمار باید مسوول شناخته شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین