کد خبر: ۷۰۲۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
نشست ایران و قدرت‌های جهانی برای بازگشت آمریکا به برجام

آمریکا: آماده «اقدامات متقابل» برای بازگشت به برجام هستیم

آمریکا ضمن استقبال از طرح برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که آماده «اقدامات متقابل» برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران است. معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران نیز لغو تحریم‌های آمریکا را نخستین گام جهت احیای برجام دانست و تاکید کرد: ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته ای را متوقف خواهد کرد.
آمریکا: آماده «اقدامات متقابل» برای بازگشت به برجام هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام را «گامی مثبت» ارزیابی کرد.

هجدمین نشست کمیسیون مشترک برجام، به ریاست معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی، انریکه مورا، از طرف جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونین/مدیران سیاسی وزرای امور خارجه امروز جمعه ۱۳ فروردین برگزار شد.

شرکت کنندگان در این نشست در راستای بیانیه مشترک وزرا مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، چشم‌انداز بازگشت کامل ایالات متحده به برجام را مدنظر قرار دادند و آمادگی خود را جهت بررسی موضوع با نگرش مثبت و در یک تلاش جمعی مورد تاکید قرار دادند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه که ریاست هیات کشورمان در این نشست را عهده دار بود، ضمن تشریح مواضع اصولی کشورمان، لغو تحریم‌های آمریکا را اولین گام جهت احیای برجام دانسته و اظهار داشت ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته ای را متوقف خواهد کرد.

سید عباس عراقچی ‌اظهار داشت: برای بازگشت ایالات متحده به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است. ایالات متحده همانگونه که از توافق خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وضع کرد، به همان صورت نیز می‌تواند به توافق برگشته و قانون‌شکنی را خاتمه دهد.

در این نشست اعضای برجام با اشاره با ابعاد فاجعه ‌بار خروج آمریکا از برجام بر انتفاع ایران از برجام، بر از دست ندادن زمان در این مقطع تاکید کردند.

در پایان، طرف های برجام ضمن تاکید بر تعهدشان جهت حفظ برجام، تصمیم گرفتند این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده جهت تداوم رایزنی‌ها در وین از سر بگیرند تا اقدامات مربوط به لغو تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای را از طریق گروه های کارشناسی مربوطه مشخص کنند.

مطابق مفاد برجام،کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای توافقنامه است.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که جلسه کمیسیون مشترک توافق هسته ای با ایران روز جمعه دوم آوریل (۱۳ فروردین) به صورت مجازی برگزار خواهد شد. علاوه بر ایران و اتحادیه اروپا قرار است نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا نیز در این نشست مجازی حضور داشته باشند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که محور گفتگوها در نشست روز جمعه چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و بررسی راه «اجرای کامل و موثر» تعهدات همه طرفها در چهارچوب توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ است. ریاست این جلسه برعهده انریکه مورا از طرف اتحادیه اروپا خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ خروج کشورش از برجام را اعلام کرد. ایران یک سال پس از خروج آمریکا کاهش سطح پایبندی خود به این توافق را به صورت مرحله به مرحله آغاز کرد.

تهران و واشنگتن از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا بر سر مذاکره مستقیم با یکدیگر به توافق دست نیافته اند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع غربی گزارش داده است که دو کشور از طریق کشورهای اروپایی «به صورت غیرمستقیم» با یکدیگر در ارتباط هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که کشورش راه های پیشنهادی خود برای حفظ برجام را با شرکایش در میان گذاشته است. وی انجام «رشته اقدامات متقابل اولیه» را از جمله راه های پیشنهادی واشنگتن عنوان کرد. ند پرایس افزود که آمریکا راه های احیای برجام را از طریق «گفتگوی غیرمستقیم» با تهران و با وساطت کشورهای اروپایی بررسی می کند.

منبع: ایرنا و یورونیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین