کد خبر: ۷۰۲۸۴۱
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸

وزیر خارجه عربستان: ما به ثبات در سوریه نیاز داریم

وزیر خارجه عربستان سعودی که کشورش طی سال های اخیر از اصلی ترین حامیان اقدامات گروه های مسلح علیه دولت سوریه بوده است، گفت: ما به ثبات در سوریه نیاز داریم و تحقق آن به یک راه حل میانه از طرف دولت سوریه نیاز دارد.
وزیر خارجه عربستان: ما به ثبات در سوریه نیاز داریم
آفتاب‌‌نیوز :

فیصل بن فرحان در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «سی. ان. ان» افزود: برای اینکه سوریه از گذشته اش فاصله بگیرد و به جلو حرکت کند دولت و مخالفان باید تلاش کنند.

وی ادامه داد: برنامه ای تحت نظارت سازمان ملل متحد برای پیوستن مخالفان به دولت «بشار اسد» وجود دارد و ما به حمایت از این روند و برنامه ادامه می دهیم.

بن فرحان ابراز امیدواری کرد که دولت بشار اسد گام های مناسبی را برای حل سیاسی در سوریه اتخاذ کند و این تنها راه برای پیشرفت در سوریه است.

به گفته وزیر خارجه عربستان، در روند سیاسی امکان برقراری ثباتی که برای سوریه ضروری است، میسر خواهد بود.

بن فرحان در پاسخ به این پرسش که «آیا درخواست امارات برای رفع تحریم های تحمیل شده بر نظام سوریه در چارچوب قانون سزار را تایید می کنید؟» گفت: قانون سزار را دولت آمریکا وضع کرده و به موضع آن در قبال سوریه مرتبط است.

وی افزود: موضوع مهم این است که پرونده را به طور اساسی حل کنیم و آن ایجاد راه حل سیاسی در سوریه است زیرا بدون آن نمی توانیم پیشرفتی داشته باشیم.

به گفته وزیر خارجه عربستان، این کشور بر پیشبرد روند سیاسی به سوی جلو و حمایت از تلاش های نماینده ویژه سازمان ملل درسوریه متمرکز است.

فیصل بن فرحان در بخش دیگر گفت و گو با سی. ان. ان، درباره تحولات لبنان گفت: آینده لبنان در دست لبنانی ها است.

وی افزود: امیدواریم لبنانی ها، رهبری و احزاب سیاسی لبنان نگاهی خوب و حقیقی بر اوضاع کنونی کشورشان داشته باشند و برای اصلاحات واقعی سیاسی و اقتصادی یکدست شوند تا بتوانند جلوی چالش هایی که لبنان با آنها مواجه است، بایستند و به راه حل های پایدار برای آینده دست یابند.

وزیر خارجه عربستان ادامه داد: اما رهبری سیاسی لبنان الان برای تحقق آن آماده نیست پس می ترسیم که لبنان بیش از گذشته به سوی اوضاعی بسیار خطرناک پیش برود. وضعیت کنونی لبنان قابل قبول نیست.

بن فرحان افزود: پادشاهی سعودی احساس نمی کند مناسب باشد حمایت از وضعیت کنونی ادامه یابد و این شرایط همانطور که ذکر شد به بازیگری غیردولتی مانند حزب الله اجازه می دهد از آن بهره برداری کند وعلیه هرگونه تحولی در لبنان حق وتو داشته باشد و بر امور مختلف هم از جمله امور زیربنایی و اساسی سیطره داشته باشد.

به گفته وی، دیگر گروه های سیاسی لبنانی بجز مواردی بسیار اندک درمقابل چالش هایی که عموم لبنانی ها با آنها مواجه هستند مانند فساد و سوء مدیریت کاری نمی کنند.

فیصل بن فرحان در پاسخ به این پرسش که « آیا سعد الحریری می تواند دستور کار برای اصلاحات در لبنان را ارائه دهد؟ سعودی در گذشته از الحریری حمایت کرده و آیا آماده است در آینده هم حمایت کند؟» گفت: سعودی آماده است از یک دستور کار قوی و واقعی برای اصلاحات در لبنان حمایت کند و ما امیدواریم سعد الحریری یا فرد دیگری بتواند این دستور کار را ارائه کند.

وی افزود:لبنان به یک دستور کار اصلاحی واقعی نیاز دارد و امیدواریم سیاستمداران لبنانی بتوانند با هم برای ایجاد این دستور کار اقدام کنند و اگر این کار را کنند آن وقت سعودی می تواند کنار آنها بایستد و حمایت کند. اگر ما این دستور کار واقعی اصلاحات را ببینیم حالا هرکسی در لبنان می خواهد ارائه کند،از آن حمایت می کنیم.

بن فرحان ادامه داد: سعودی آماده است پشت سر لبنان و نه افراد بایستد و البته اگرسیاستمداران لبنانی گام های واقعی برای حل مشکلات و چالش هایی که لبنان با آنها مواجه است، بردارند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین