کد خبر: ۷۰۳۵۵
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
آرایش جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات مجلس هشتم:

انشعاب اصولگرایانه؟! انصراف اصلاح‌طلبانه!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این روزها آرام آرام، درخت تلاش دو سال و چند ماهه جناح‌ها کشور بار می‌دهد، هرچند که برای جناحی هنوز بهار نشده زمستان است و جناحی دیگر با همه نشتی‌ها و انشعاب‌ها تلاش می‌کنند زمستان را به بهاری خرم برای خود تبدیل کنند.

بازی هر چند که باید چند سویه می‌بود یکطرفه شد. هرچند که همین یک‌طرف،‌خود نیز با یکدیگر در رقابتی شگفت‌آورند؛ این بود که در یک سو بازماندگی اصلاح‌طلبانه رخ داد و در آن سو، نشتی اصولگرایانه، جبهه متحد را به محل افتراق بدل ساخت و ائتلاف فراگیر اصولگرایان را به موازات آن سر و صورت بخشید.

نشت اصولگرایانه
هرچند که پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری نهم و رقابت جدی میان لاریجانی، قالیباف و احمدی‌نژاد و انصراف محسن رضایی از این صحنه، از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که این چهار رقیب نتوانند سر یک سفره دور هم بنشینند اما با کناره‌گیری لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی این اختلافات نمود بیشتری یافت و با داغ‌تر شدن فضای انتخابات مجلس هشتم خود را در قالب ائتلافی جدید در جناح اصولگرا بروز داد. 

حداد و لاریجانی در برابر هم؟
هرچند که از ماه‌ها پیش،‌اصولگرایان با تشکیل گروه 6+5 و تعریف سه ضلع برای اصولگرایی تاکید کردند که ضلع چهارمی شکل نخواهد گرفت. اما درست در بهترین شرایط برای اصولگرایان که جناح رقیب به طور کامل حذف شده و مثلث اصولگرایی لیست 30نفره مورد نظر خود را در یک شب طولانی می‌بندد، قالیباف، لاریجانی و رضایی دور هم جمع می‌شوند و در اعتراض به 6+5، تصمیم می‌گیرند که فهرستی جداگانه ارائه دهند.

فهرست 6+5 با سرلیستی حدادعادل و لیست ائتلاف فراگیر اصولگرایان با سرلیستی لاریجانی؛ و اینگونه می‌شود که رقابت از حالت برون جناحی به درون جناحی تبدیل و به مبارزه انتخاباتی میان حدادعادل و لاریجانی کشانده می‌شود.

خبرها حاکی است که لیست جبهه متحد با سرلیستی حدادعادل شنبه شب این هفته بسته شده که شامل افراد زیراست: 
غلامعلی حدادعادل،‌احمد توکلی، علی عباسپور،‌ طیبه صفایی،‌نسرین سلطانخواه،‌فاطمه آلیا،‌فاطمه رهبر،‌لاله افتخاری، زهره الهیان‌،‌مرتضی آقاتهرانی،‌محمد کوثری، بیژن نوباوه،‌علیرضا زاکانی،‌‌اسدالله بادامچیان،‌محمدرضا باهنر،‌شهاب‌الدین صدر،‌علی مطهری،‌علیرضا مرندی،‌غلامرضا مصباحی مقدم،‌مهدی کوچک زاده،‌پرویز سروری،‌الیاس نادران،‌سیدرضا اکرمی،‌روح‌الله حسینیان، علی ثمری،‌علی‌اصغر زارعی، ابوالحسن نواب،‌حسین فدایی، سیدرضا تقوی.

اما ائتلاف اصولگرایان نیز هم اکنون در حال جمع آوری لیست‌های نهایی گروه‌های عضو خود است تا جمعه هفته جاری در همایشی به جمع بندی نهایی برسد و شنبه آینده لیست موازی خود را ارائه دهد. 

انصراف اصلاح‌طلبانه
و اما در سوی دیگر، اصلاح‌طلبان با حداکثر ردصلاحیت‌شده‌ها همچنان در مراحل ابتدایی بازمانده‌اند.

هیات‌های اجرایی موج اول ردصلاحیت‌ها را رقم زدند و در حالی که اصلاح‌طلبان شاید کورسویی از امید را در دل داشتند که ممکن است هیات‌های نظارت تجدید نظری بکنند؛ اما گویا ردصلاحیت‌ها با ورود هیات نظارتی‌ها رنگ و بویی تندتر نیز یافته‌اند و داستان،‌درست مانند شاگردی شده که تصور می‌کرده باید نمره بهتری می‌گرفت و به امید نمره‌ای بهتر اعتراض می‌کند؛ اما با تجدید نظر نمره‌اش کمتر و کمتر هم می‌شود.

بر این اساس اصلاح‌طلبان که انواع رایزنی‌ها و نشست‌ها را در این دو هفته اخیر تجربه کرده‌اند، بعد از ظهر امروز نیز دور هم جمع می‌شوند تا موضوع صلاحیت داشتن یا نداشتن خود را برای ورود به مجلس هشتم بررسی کنند.

رایزنی های بی‌نتیجه!
آن‌گونه که از اخبار بر می‌آید گویا نه گفت‌وگوهای اصلاح‌طلبان با سیدمحمد خاتمی، نه نشست سه جانبه هاشمی، خاتمی و کروبی و نه اعتراض‌های کاندیداهای اصلاح‌طلب هیچ‌یک نتیجه‌ای نداشته‌اند.

در حالی که برخی گمانه‌زنی‌ها از تایید صلاحیت وزرای کابینه خاتمی در هیات‌های نظارت حکایت می‌کرد اما این هیات‌ها با صحه گذاشتن بر ردصلاحیت احمد خرم، مرتضی حاجی و صوفی و ردصلاحیت شگفت‌آور قائم مقام کروبی در حزب اعتماد ملی یعنی رسول منتجب‌نیا به اتهام عدم التزام به اسلام،‌قانون اساسی و ولایت فقیه، بر همه این خیالات خط بطلان کشیدند و راه را بر هرگونه خیال‌پردازی جدید بستند. 
آخرین خبرها حاکی از آن است که چهره‌هایی مانند حسین موسوی تبریزی نیز به دلیل عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شده است.

تردید!؟
با این‌همه اصلاح‌طلبان هنوز مرددند که تصمیم نهایی خود را اعلام کنند. هرچند که از گوشه و کنار شنیده می‌شود که ممکن است ستاد ائتلافشان را تعطیل کنند و کناری بنشینند و تماشاچی رقابت پرشور اصولگرایان باشند. اما همچنان صدای غالب در جناح اصلاحات، صدای "حضور در هر شرایطی" است. 

شاید تاریخ انقلاب روزهایی را به یاد بیاورد که اصلاح‌طلبانی که امروز از گردونه رقابت خارج شده‌اند در آن روزگار خود، مدعیان تشخیص سره از ناسره بودند و عمری در راه دفاع از نظام، آرمانها و ارزش‌های آن کوشیدند.

زمانی یکی از اصلاح‌طلبان در زمان اعلام تحریم انتخابات گذشته گفته بود که تحریم انتخابات نظامی که یک عمر برای آن مبارزه کرده ام از زهر برایم تلختر است اما...











بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین