کد خبر: ۷۰۳۹۱۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
هفته آینده منتظر خیز سنگین‌تر موارد بستری بیماری در کشور هستیم

وزیر بهداشت: نقشه کرونا در کشور قرمزتر و سیاه می‌شود

وزیر بهداشت در توضیح آخرین وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور گفت: عرض کرده بودیم اگر توجه نشود و دقت نکنیم فروردین و بهار بسیار سختی را خواهیم داشتیم.
وزیر بهداشت: نقشه کرونا در کشور قرمزتر و سیاه می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت نقشه های کرونا در کشور نشان می دهد که به سمت قرمزتر شدن کشور و به سمت رنگ سیاه پیش می رویم.

 سعید نمکی، روز یکشنبه افزود: قبل از عید گفتم تاب آوری مردم مهم است اما تاب آوری کادر بهداشت و درمان کشور که یک روز خوش در ۱۴ ماه گذشته نداشته اند بسیار مهمتر است یکی از دلایل بی توجهی ها این بود که مثل کودکی که لباس خود را گلی می کند می گوید ماشین لباسشویی مادرم هست. شاید فکر می کردند کادر درمان که بی صدا چند موج اپیدمی را با تمام مضایق مادی و تحریم ها اداره کردند و نفس شان هم در نیامد. عده ای گفتند اگر خیز جهارمی باشد باز هم اینها مدیریت می کنند اما متوجه نبودند که خیز چهارم بسیار شدیدتر است.

وی گفت: اسفند، کشور سرشار از نقاط آبی و زرد بود اما امروز نقاط قرمز فراوان و نقاط آبی بسیار نایاب داریم. برآورد ما این است که هفته جاری و آتی نقشه کرونا به مراتب قرمزتر و سیاه می شود. امروز با کمال تاسف حدود ۲۵۸ مرگ را تجربه کردیم خیلی برای من سخت و سهمگین بود که در مدت کمتر از سه هفته تعداد مرگ ها پنج برابر شود.

وزیر بهداشت افزود: امروز دچار گرفتاری جدید هستیم و وارد موج سهمگین تر از قبل شده ایم، محبوریم با رویکرد جدید مسائل را حل کنیم. قرار نیست به علت عدم همراهی عده ای، مردم را تنها بگذاریم بنده به عنوان متولی نظام سلامت مکلف هستیم مشکلات مردم را حل و فصل کنم و آرامش را به هموطنان بدهیم. بنابراین در اوج این خیز جدید نیز با تمام توان و قدرت و همه امکانات در خدمت مردم هستیم.

نمکی گفت: تلخ کامی شیوع کووید۱۹ ذائقه همه را تلخ کرده است. قبل از پایان سال به مردم اعلام کردم و به مسئولان گفتم، پیش بینی ها این است که به سمت وضعیت خطرناکی می رویم. به زبان های مختلف این مساله را بیان کردیم گاهی با تمنا و الماس و گاهی با هشدار.

وی افزود: گفتیم مردم سفر نروید و گرفتاری جدید ایجاد نکنید. با تلاش همکاران توانستیم موج سوم کووید۱۹را در کشور مهار کنیم با اینکه مدتی بیش از یک ماه ویروس جهش یافته در استان خوزستان ما را گرفتار کرده بود اما با لطف خدا توانستیم مرگ ها را در حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر نگه داریم اما گفته بودم اگر دقت نکنیم فروردین و بهار خیلی سختی را خواهیم داشت.

وزیر بهداشت گفت: این خصوصیت نگاه کارشناسی است و اگر دقت نداشته باشیم، آسیب می بینیم. احترام به نگاه کارشناسی از واجبات زندگی درست است. این وضعیت را پیش بینی می کردیم و برآورد ما این بود که با اجرای تشخیص و بیماریابی طرح شهید سلیمانی از ۲۵ اسفند تا ۱۸ فروردین و خانه به خانه دنبال موارد مبتلا بگردیم از شعله ور شدن آتش ویروس بکاهیم.

نمکی گفت: گفتیم اگر این اقدامات انجام شود، می توانیم مطمئن باشییم بهار آرام تری خواهیم داشت اما اگر جمعیت ساکن نداشته باشیم و جمعیت جا به جا شونده و سیال داشته باشیم. بیماری از نقاط گرفتار به نقاط کمتر گرفتار منتقل می شود و انتشار جهش یافته بهاری بسیار سخت و شاید تابستان سخت را رقم می زند.

وی گفت: به هر حال به دلایل مختلف عرایض و هشدارهای ما مورد توجه قرار نگرفت. اکنون کالبدشکافی این بی توجهی ها، مشکلی را از کشور حل نمی کند و دردی را درمان نمی کند. منحنی کرونا در کل کشور نشان می دهد که موارد ابتلا، بستری ها و متاسفانه فوتی ها رو به فزونی است و وضعیت بسیار سختی در پیش است و باید اقدام کنیم.

وزیر بهداشت گفت: در مورد بیماران سرپایی با خط شتابنده عمومی موجه هستیم و این حاصل همان صف های خرید مرغ، سفرها و جا به جایی های ایام تعطیلات است. اکنون برآورد این است که هفته آینده باید منتظر خیز سنگین تر موارد بستری در کشور باشیم.

نمکی افزود: تصویر نقشه استانها نشان می دهد، هنوز جا دارد که شیب ابتلا و بستری تند ترشود. همه استانها در یک خیز شتابنده بی وقفه جلو می روند برای همکاران من که ۱۴ ماه مستمر شبانه روز تلاش کردند و خیزهای مختلف را مهار کردند بسیار روزهای سختی است.

وی ادامه داد: در کشور به فاصله پنج روز ۴۷ شهر قرمز به ۲۵۷ شهر رسیده، این نشان از این است که به سمت شرایط بدتر می رویم. رعایت پروتکل ها به ۵۸ درصد رسیده و همه این مسائل با افزایش موارد بستری و مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد. منحنی ها نشان می دهد هر چقدر اجرای پروتکل ها کمتر شود میزان بستری و مرگ و میر و ابتلا بالاتر می رود.

نمکی گفت: چند توصیه مهم دارم اول تقاضا می کنم همه روسای دانشگاههای علوم پزشکی، استانداران و کسانی که دست اندار کاران اعمال پروتکل ها هستند اجرای پروتکل ها را جدی بگیرند و با هر پروتکل شکنی به صورت جدی برخورد کنند. نگذارند کار سخت تر شود.

وی افزود: از مردم می خواهم در رعایت دستورالعمل بیشتر همکاری کند. مراکز بهداشتی ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته فعال شده اند مردم اگر علایمی دارند به این مراکز مراجعه کنند. هر عطسه و سرفه ای دلیل ابتلا به کووید۱۹ بگذارند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وزیر بهداشت گفت: همکاران دانشگاههای علوم پزشکی آمادگی دارند که تخت های بستری بیشتری را آماده کنند، همان طور که در موج های قبلی این کار را کردند گرچه ارتفاع همه گیری کمتر بود. این بار هم نمی گذاریم بیماری بدون تخت بیمارستانی بماند. رئیس جمهری هم دستور داده است که ارگانهای دیگر به وزارت بهداشت کمک کند تا تعدادی از تخت های بیمارستانی جدید آماده شود و مردم از این امکانات جدید استفاده کنند.

نمکی افزود: امیدواریم این ایام هم با همکاری همه مردم و مسئولان و بخش خصوصی سپری شود. از همه تقاضای کمک داریم ما را تنها نگدارید تا این مرحله را به خوبی سپری کنیم. از اهل دل هم می خواهیم ما را برای عبور سرافرازنه از این مرحله دعا کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
3
متهم اصلی خود روحانی و ستاد کروناست
جناب روحانی باتدبیییییر ۷ فروردین گفت پیک کرونا تمام شده و بنای انواع بی رعایای ها گذاشته شد
تورهای ترکیه از عینک روحانی عبور نکرده
سانسور نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
2
اصلا ما بگوییم که دولت وحکومت کمر به قتل ملت بستند
چرا ما ملت به این قتل عام کمک کردیم ومیکنیم
کل کسانی که به سفر رفتند ویا توانایی تهیه ماسک دارند ونمیزنند
وبه هر شکلی به این فاجعه جدید دامن زدند
همگی گناهکار و ضامن واین کشتار ووضع سیاه کشورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
1
کارنامه دولت در مسیر مبارزه با کرونا مثل بقیه فعالیتها مردوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
2
چرا اینهمه مزخرف سرهم میکنید ، تنها راه مقابله واکسیناسیون گسترده و فوری هست ، اقای وزیربه جای مطالبه ازمردم وناله وزاری از رئیس جمهوروبالاترین مقام کشور که درPHC دربرابرتامین بهداشت مردم متعهدهست واکسن بخواهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
1
مقصر اصلی این شرایط شما هستید آقای وزیر. برنامه تزریق واکسن کشور در چه مرحله ایه؟ چه واکسنی خریداری شده؟ تا کی پیش یینی واکسیناسیون مملکت ارائه می شه؟ تک تک این نفس ها که از بین می رن به حساب تو و ستاد ... کوروناست که حتی جرات وایستادگی در مقابل اظهارات غیر علمی و خرید واکسن های مناسب رو نداشتند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
2
بیخودی گردن مردم ننداز. ملت خسته شدن تا کی محدودیت پس واکسن کی قراره برسه. برنامه واکسیناسیون چی شد. اگر به شماها باشه مردم تا ده سال آینده باید ماسک بزنن بازهم مقصرن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
عربستان ۲۰درصد مردم خود راواکسن زده ما اندرخم یک کوچه ایم ازآن گذشته تحریم پرستان کاملا مقصرند کمیابی مرغ وروغن دراثرتحریم نهاده ومواد اولیه بودکه آن صف های طولانی نوبت را بوجود آورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
واکسن بخرید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
اینکه تصمیمات ستادملی کرونا به گردن رئیس جمهور انداخته میشوداصلاً درست نیست ، ببیندستادملی کرونا از چه کسانی تشکیل شده است و تصمیمات براساس نظراکثریت اتخاذ میشود و رئیس جمهورهم یک رای دارد، مسائل راباید بدوراز نگاه حزبی وجناحی بایددید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
0
جناب وزیر
یه روز تشریف ببرید ستاد پلیس اخلاقی وزرا، همین بساطی که برای مردم راه انداختید
برای کشتن همه کشور با انتقال سریع کرونا کافیه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
0
وظیفه شما تهیه واکسنه نه گریه و زاری . به وظیفه ات عمل نکرده ای . از طرفی نه اداره مالیاتتون تعطیله و نه آبونمان فیش آب و برق رو برداشتید پس مردم باید پول دربیارن تا حقوق کارمندان دولت و مالیات رو بدن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
0
آقای وزیر کشته های الان َ شما و سایر مسوولان دیگه مقصرید اگه هیچ کسی حرفت را نمیخواند می‌بایست استعفا میدادی والان هم باید مقصرین وضعیت فعلی را معرفی کنید چون مردم دارن میمیرند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین