کد خبر: ۷۰۴۲۷۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
در بازسازی از نسل‌های برتر سانتریفوژ استفاده خواهد شد

سخنگوی دولت: حمله به نظنز خسارت‌هایی به همراه داشت

سخنگوی دولت گفت: حمله و خرابکاری نطنز خسارت‌هایی به همراه داشته است. اقدام خرابکاری نشان دهنده شکست دشمنان پیشرف صنعت هسته‌ای کشور است. ربیعی تاکید کرد که در زمان مناسب خود اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای نطنز را تلافی خواهیم کرد.
سخنگوی دولت: حمله به نظنز خسارت‌هایی به همراه داشت
آفتاب‌‌نیوز :

علی ربیعی در ابتدای این نشست خبری با محکوم کردن حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز خسارت‌هایی را به همراه آورد. اقدام علیه سایت هسته‌ای نطنز نشان دهنده شکست دشمنان پیشرفت صنعتی و سیاسی ایران است.

با جدیت گسترش فن آوری هسته ای را دنبال می کنیم

وی افزود: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت و تاکید برخورد جامعه بین المللی با این تروریسم هسته‌ای، حق خود برای اقدام علیه عاملین و مباشرین این حمله را محفوظ می‌داند. دولت ایران برای ناکام گذاشتن این هدف، با جدیت گسترش فناوری هسته‌ای و تلاش برای رفع تحریم را ادامه خواهد داد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در زمان مناسب خود اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای نطنز را تلافی خواهیم کرد.

ربیعی با بیان اینکه این اقدام خرابکارانه برای جلوگیری از توسعه چشمگیر کشور از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم های ظالمانه از سوی دیگر است، اظهار کرد: این خرابکاری هرچند موقتاً آسیب های محدودی به فعالیت غنی سازی وارد کرده، اما سازمان انرژی اتمی اطمینان داده است که در مدت زمان کوتاهی بخش بزرگی از آسیب ها را جبران و در مسیر بازسازی بنابر تصمیم اتحاذ شده از فناوریهای جدیدتر استفاده خواهد شد.

وی یادآور شد: برای ما کاملاً روشن است که ریشه این اقدام تروریستی، عصبانیت دشمنان صهیونیستی از تلاش اعضای برجام برای احیای کامل این توافق در هفته های گذشته است و هدف نهایی آن جلوگیری از ادامه این روند دیپلماتیک سازنده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: البته ما متعهد به تلافی هم سطح در زمان و با شدتی متناسب هستیم اما اجازه نخواهیم داد که دشمنان به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند.

وی گفت: از همه طرف های برجام و همینطور دولت آمریکا که خود را طرفدار دیپلماسی می داند، انتظار داریم که این حمله را محکوم کرده و تعهد خود را به اعلام تعارض اقدامات خرابکارانه و تروریستی را با فرایندهای دیپلماتیک جاری اعلام کنند.

اهداف لاوروف در سفر به تهران

ربیعی با اشاره به سفر سرگئی لاروف وزیر امور خارجه روسیه به ایران، اظهار کرد: این سفر جهت گسترش روابط همکاری های دو جانبه انجام خواهد شد. بر این اساس این سفر برای تمدید سند پنج ساله همکاری های دو جانبه یا موافقتنامه تاسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی که به امضای دو وزیر خارجه خواهد رسید، انجام می شود. همچنین در خصوص مذاکرات وین و رفع تحریم ها تبادل نظر خواهد شد.

اقدامات دولت برای افزایش حقوق مستمری بگیران تحت پوشش تامین اجتماعی

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با برشمردن اقدامات دولت برای افزایش مستمری حداقل‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، افزود: این افرایش تا میزان ۳۹ درصد و برای سایر سطوح (غیرحداقل‌بگیر) ۲۶ درصد به علاوه مبلغ ثابت ۲۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان به تصویب رسید و با تلاشهای سازمان تامین اجتماعی، دریافتی بازنشستگان حداقل بگیر دارای همسر و دو فرزند پس از اعمال ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی (افزایش سنواتی) نسبت به مجموع مستمری متناسب سازی شده سال۹۹ و با احتساب مرحله دوم متناسب سازی به ترتیب برای دارندگان ۳۰ سال سابقه از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و دارندگان ۲۰ سال سابقه از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اعمال متناسب‌سازی در سیستم نرم افزاری موجب اعتراض بخشی از متوسط بگیران (غیرحداقل‌بگیران) شد، یادآور شد: پس بنابر سنت خوبی که در سازمان تامین اجتماعی شکل گرفته است، پنج روش برای اجرای متناسب‌سازی مرحله دوم برای رفع بخشی از دغدغه بازنشستگان تامین اجتماعی در دست بررسی است که یکی از آنها با حضور و مشارکت مسئولین کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نهایی و در پرداخت اردیبهشت ماه لحاظ خواهد شد.

ربیعی تصریح کرد: سیاست دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی از سال ۹۹ تا به امروز توجه به قدرت خرید کارگران و بازنشستگان بوده است و با اجرای همسان سازی در کنار افزایش ۳۹ درصدی حقوق ها به یاری خدا، بخشی از دغدغه بازنشستگان تامین اجتماعی رفع خواهد شد.

جزئیات خرابکاری در سایت هسته ای نطنز

سخنگوی دولت در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره جزییات حادثه روز یکشنبه در سایت نظنز و حجم خسارات آن تصریح کرد: روز یکشنبه خرابکاری در کانال کابل های برق رسان به سامانه ماشین‌های سانتریفیوژ رخ داد. این یک حمله بیرونی نبوده و محل خرابکاری نیز کاملا مشخص شده است. خسارت وارد شده به سرعت قابل رفع و جبران است و پرسنل غیور سازمان انرژی اتمی در حال تلاش شبانه روزی هستند.

وی افزود: مقرر شد به جای سانتیفیوژهای IR1 سانتیفیوژهای IR6 مجددا نصب شود. قطعا هدف این تخریب‌ها از کار انداختن سانتیفیوژها بوده است و من امروز اعلام می کنم براساس یک تصمیم ملی و یک خواست مدنی چرخ سانتریفیوژهای ما برای همیشه خواهد چرخید، هر روز بهتر از دیروز.

ربیعی با تاکید بر اینکه هدف اصلی این خرابکاری، سیاسی است تا نگذارند دستیابی مردم ایران به حقوق خود در عرصه جهانی به ثمر بنشیند، اظهار کرد: تجربه به ما نشان می دهد هرگاه در عرصه جهانی گامهای موثری را بر می داریم دشمن استراتژیک ایران و مردم ایران کینه‌توزانه علیه منافع ملت به اعمال تروریستی ناجوانمردانه دست می زند.

سخنگوی دولت هدف این گونه تخریب‌ها را هم حمله به توانایی‌های فنی و هم حمله به توانایی‌های سیاسی ایران دانست و گفت: آنها به دنبال تضعیف روحیه جوانان غیور در صنعت هسته‌ای و ایجاد یاس و ناامیدی در مردم هستند ولی ما قطعا پاسخ محکم خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ایران در قبال این گونه اقدامات استراتژی، پاسخ سه گانه را دنبال می کند، تصریح کرد: اول حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ دانسته‌ایم و این مجازات انجام خواهد شد که کانون این پاسخ نیز در سرزمین متجاوز خواهد بود.

ربیعی ادامه داد: پاسخ دوم ما پیشرفت و گسترش فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای در کشور است. پاسخ سوم در عرصه سیاسی است. با عقب راندن تحریم‌ها و تلاش مضاعف برای کسب حقوق ملت ایران اهدف تروریست‌ها را ناکام خواهیم گذاشت. ما در دام عملیات تحریکی دشمن ایران قرار نمی گیریم، به مسیر درست خود در عرصه بین المللی ادامه داده، تحریم را خواهیم شکست و به تامین و گسترش صلح و امنیت جهان و منطقه کمک خواهیم کرد.

شواهد بسیار قوی از دست داشتن رژیم صهیونیستی در خرابکار ی نطنز وجود دارد

سخنگوی دولت خطاب به دشمنان جمهوری اسلامی اظهار کرد: اجازه نمی‌دهیم زندگی ننگین شما که مثل انگل فقط در فضای ناامن ممکن است ادامه دهید. شواهدی بسیار قوی از دست داشتن رژیم صهیونیستی در این حادثه وجود دارد.

وزارت اطلاعات عامل خرابکاری در نطنز را شناسایی کرده است

وی تأکید کرد: اول آنکه مقامات این رژیم از ترس پاسخ قاطع ایران با اظهارات دو پهلو شادمانی می کنند. دوم اینکه خوشبختانه وزارت اطلاعات و متخصصان ضد جاسوسی ما در ماه‌های گذشته و پس از شهادت محسن فخری زاده چندین تیم ترور و خرابکاری وابسته به سرویس های امنیتی اسرائیل را دستگیر و هم اکنون پرونده این افراد در مراحل بررسی قضایی قرار گرفته است و در این حادثه هم فرد خائن به ملت شناسایی و هویت او مشخص شده است و اقدامات لازم در دست پیگیری است.

مذاکرات کمیسیون مشترک برجام تا امروز سازنده بود

ربیعی در پاسخ به این پرسش که چقدر امکان رفع تحریم ها وجود دارد، اظهار کرد: ما تا امروز برای آمریکا هیچ جای ابهامی باقی نگذاشته ایم که برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات راهی جز لغو تمام تحریم هایی که در دوره ترامپ اعمال شده وجود ندارد. نوبت آمریکاست که ثابت کند برای بازگشت به برجام جدی است.

سخنگوی دولت گفت: مذاکرات انجام گرفته در کمیسیون مشترک برجام تا امروز سازنده و در مسیر درستی به پیش می رود. منتظریم آمریکا به جای بازی با کلمات، با گام های عملی برای اثبات حسن نیت خود بردارد

. وی با بیان اینکه دولت ترجیح می‌دهد میراثی بدون تحریم را به دولت بعدی واگذار کند، تصریح کرد: اما در عین حال مایل هم نیستیم که شتابزده رفتار کنیم. اگر آمریکا آماده انجام تعهداتش باشد، ما هم متقابلاً آماده انجام تمام تعهدات خودمان هستیم در غیراینصورت، گذشت زمان ممکن است احیای برجام را بسیار دشوارتر کند.

آمریکا برای بازگشت به برجام راهی جز لغو یکباره تحریم ها ندارد

ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکره مستقیم با آمریکا برای بازگشت به برجام و اعلام مطالبات ایران به صورت مستقیم راه‌کار منطقی‌تر و عملی‌تری نیست، گفت: سخت‌گیری ما برای امتناع از مذاکره با آمریکا خارج از چارچوب برجام پیام روشن و سختگیرانه‌ای دارد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مذاکره با آمریکا خارج از موضوع برنامه‌های هسته‌ای و بیرون از چارچوب برجام را به رسمیت نمی‌شناسد و ضرورتی برای انجام چنین گفت‌وگوهایی قائل نیست. این سیاست و سختگیری مبتنی بر سال‌ها تجربه است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه چون آمریکا هنوز به برجام بازنگشته نمی‌تواند از ساختار مذاکراتی آن با ایران از جمله در کمیسیون مشترک استفاده کند، یادآور شد: همچنین، از نظر ما مذاکره تنها زمانی لازم است که با مسئله پیچیده‌ای روبه‌رو باشیم در حالی‌که نحوه بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات روشن و تعیین‌شده در متن توافق برجام بسیار ساده بوده و نیازمند مذاکره نیست.

وی با تاکید بر اینکه اگر آمریکا می‌خواهد طرف مذاکره با ایران در کمیسیون مشترک قرار بگیرد باید به برجام بازگردد، یادآور شد: برای بازگشت به برجام راهی جز لغو یکباره و تمامی تحریم‌های ناقض توافق که دوره ریاست جمهوری ترامپ اعمال شده وجود ندارد. اگر این اتفاق صورت بگیرد، ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بعد از راستی آزمایی، به همه تعهدات خود مطابق برجام بازخواهیم گشت.

در موضوع لغو تحریم ها مواضع ایران و روسیه مشترک است

ربیعی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی او از مواضع روسیه در مذاکرات وین چگونه است، اظهار کرد: دوستان روسی ما با مواضع ایران به خوبی آشنایی دارند و همانند سال‌های گذشته نقش سازنده‌ای را در این گفت‌وگوها ایفا می‌کنند. ایران و روسیه هر دو قربانی تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا بوده‌اند و در تلاش برای مقابله با این نوع اقدامات خودسرانه مواضع مشترکی دارند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما به رایزنی‌های مداوم با هدف اطمینان از اجرای کامل تعهدات توسط همه طرف‌های ۴+۱ ادامه می‌دهیم، تاکید کرد: سفر آقای لاووروف هم در ادامه این رایزنی‌ها و مشورت‌های مرسوم میان دو کشور نه تنها درباره اطمینان از اجرای کامل برجام بلکه در سایر موضوعات مورد علاقه طرفین از جمله در حفظ و گسترش روابط تجاری و همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای است.

اصل ماجرای استنکاف رییس جمهور از ابلاغ ۱۳ فقره قانون

وی در پاسخ این سوال که نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون حقوقی را تحت عنوان استکاف رییس جمهوری از ابلاغ ۱۳ فقره قانون به قوه قضاییه ارجاع دادند و در عین حال لوایح دولت در مجلس اعلام وصول نشده است و واکنش دولت به این شرایط، گفت: درباره ادعای استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ ۱۳ فقره قانون، قبلا صحبت شده و آقای امیری معاون امور مجلس رئیس‌جمهور هم در کمیسیون قضایی مجلس، توضیحات قابل توجه و مبسوطی را ارائه کرده اند. هرچند که طبق قانون و روال ایشان باید در صحن علنی مجلس نیز صحبت می‌کرد اما این اجازه به معاون پارلمانی رئیس جمهور داده نشد.

ربیعی تاکید کرد: از ۱۳ مورد ادعایی ۸ مورد مربوط به مجلس دهم است و ارتباطی به این مجلس ندارد. اتفاقا آنها هم توسط رئیس مجلس وقت، به روزنامه‌ رسمی ابلاغ شده است ۳ مورد هم توسط رئیس جمهور ابلاغ شده اما روزنامه رسمی آنها را منتشر نکرده است. ۲ مورد هم مرتبط به این مجلس است که توسط رئیس مجلس برای انتشار به روزنامه رسمی داده شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: اما اقدام شکایت نمایندگان از دولت به دلیل آنچه «ابلاغ نکردن قوانین» خوانده‌اند، اقدامی عجیب و بدعتی است تازه و به اعتقاد حقوقدانان، این شکایت، اساسا موضوعیت ندارد؛ چرا که قانون، فرایند ابلاغ قوانین را مشخص کرده و گفته که در صورت ابلاغ نکردن رئیس‌جمهور، رئیس مجلس می‌تواند قانون را ابلاغ کند. این شکایت برای ابلاغ قوانین اصلا ضرورت ندارد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برخی نمایندگان بین اجرا و ابلاغ قوانین، تمییزی قائل نیستند، تصریح کرد: چون همان طور که گفتم اگر بر فرض، رئیس قوه مجریه از ابلاغ قانونی استنکاف کند، رئیس قوه مقننه می‌تواند آن را ابلاغ کند. این سنت ۴۰ ساله‌ای است که در مجلس جاری بوده است بنابراین ظاهرا اتقاق جدیدی در حال رخ‌دادن است.

ربیعی تاکید کرد: متاسفانه عکس این قضیه وجود دارد یعنی تعدادی لایحه دولت در مجلس یازدهم در حالی معطل مانده که نمایندگان محترم با عناوین مشابه و با بارمالی قابل توجه، اقدام به تهیه و تصویب طرح می‌کنند که به جز تحمیل هزینه در عمل، مشکلاتی را هم ایجاد می کند. تجربه گذشته نشان می‌دهد روند تصویب قوانین، اگر از طریق ارائه لوایح باشد، آن قانون‌، دقیق‌تر خواهد بود؛ چرا که کار کارشناسی کامل بر روی لایحه صورت می گیرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: تعدادی از لوایح مهم دولت برخلاف پیگیریهای مکرر، هنوز اعلام وصول نشده است. البته دولت تلاش دارد حتی‌المقدور موضوع را با پیگیری‌های اداری و پارلمانی حل و فصل کند و نیازی به شکایت به مراجع قضایی و ذی‌ربط نباشد وگرنه شکایت به کمیسیون اصل ۹۰، یا شکایت به بازرسی کل کشور و شکایت به قوه قضاییه استفاده از ظرفیت تبصره اصل ۱۱۰ قانون اساسی راهکارهایی می‌باشد که می‌توان به آنها تمسک جست.

وی با برشمردن لیست فهرست لوایح اعلام وصول‌نشده در مجلس یازدهم، گفت: لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی، لایحه مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری، لایحه اصلاح بند (و) و تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور و لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت از جمله این موارد است.

ربیعی افزود: لایحه تمدید مقررات مقرر در تبصره‌های ۱و ۲ ماده ۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، لایحه اصلاح و الحاق موادی به قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور که مصوب ۱۳۷۷ است و لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان از دیگر موارد است. همچنین جالب است بدانید برخی از این لوایح نیز دو فوریتی بوده‌اند که هنوز اعلام وصول نشده ‌اند، بنابراین قضاوت با افکار عمومی است که چه کسی نسبت به قوانین،‌ بی‌توجه است.

موضع دولت درباره فعالیت کلاب هاوس

سخنگوی دولت درباره اظهارنظرهای ضد و نقیض در خصوص بسته‌شدن شبکه اجتماعی کلاب هاوس و نظر دولت در این زمینه تصریح کرد: کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد. برخی خودشان توانایی گفت‌وگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولت مردان با مردم هراسان شده‌اند.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور به وزیر ارتباطات گفت: اولا جزئیات را به مردم بگویند و ثانیا مطابق قانون از اختلال کنندگان شکایت و از اهرمهای قانونی موجود برای پاسخگویی متخلفین و هم برای حفظ فضای ایجاد شده و باز شده استفاده نمایند. دیدگاه دولت مبنی بر باز بودن این شبکه اجتماعی است.

قاعده در نظر گرفته شده برای نوروز علمی و کاملا دقیق بود

ربیعی درباره انتقاداتی که به عدم ممنوعیت سفرها در نوروز و موج جدید کرونا وارد شده اظهار کرد: ما نمی‌توانیم هر لحظه قاعده جدیدی بگذاریم. قاعده‌ای که در قالب مصوبات ستاد ملی کرونا براساس رنگ بندی شهرها اعلام شده است، علمی و کاملا دقیق بوده که خود وزارت بهداشت هم آن را ارائه کرده بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست دولت هم اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در همه شهرها است، تصریح کرد: درباره موج چهارم کرونا، در حال حاضر در جهان، با افزایش انواع جهش‌یافته ویروس کرونا مواجهیم. رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز اخیرا در این باره هشدار داده‌اند.

وی یادآور شد: این اتفاق فقط ‌مختص ایران نیست و در روزهای اخیر،کشورهای دیگری به جز کشور ما دچار موج تازه کرونا شده‌اند. به عنوان نمونه، کشورهای ترکیه و فرانسه نیز ناگزیر از اِعمال محدودیتهای جدید شده اند، بنابراین، مهمترین عوامل در شیوع موج جدید کرونا در ایران، دو عامل ویروس جهش‌یافته کرونا و عدم رعایت پروتکل ها است، سفرهای نوروزی بدون رعایت پروتکل ها و همراه با شکستن پروتکل ها رخ داده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه بنابر گزارش وزیر میراث و گردشگری، تعداد سفرهای نوروزی به نسبت نوروز ۹۸ بسیار کاهش یافته، ادامه داد: فقط در مقایسه با نوروز ۹۹ که تقریبا سفرهای نوروزی نزدیک به صفر بود، بیشتر شده اما در همین اندازه سفرها هم مراعات ها به خوبی صورت نگرفته است.حرکت افراد مبتلا هم در درون شهرها قابل توجه بوده است، البته قدردان آن هموطنانمان هستیم که به هشدارها توجه کرده و به سفر نرفتند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه انتظار می‌رفت که امسال نیز مردم هشدارها را جدی بگیرند و کماکان دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند، گفت: اما متاسفانه این طور نشد، میزان استفاده از ماسک از ۹۰ درصد به ۵۶ درصد رسیده بود و این یعنی عادی‌انگاری نسبت به کرونا. نکته مهمی که می‌خواهم بگویم آن است که در حال حاضر، همه باید توجهمان به مهار موج به راه افتاده باشد تهدید کرونا علیه همه ملت ماست همه ما در معرض خطر و نگرانی هستیم و مقابله هم‌، یک امر همگانی است.

از مباحث سلامت به سلامت بیرون بروید

وی یادآور شد: دولت و همه اجزای آن، نهاد و ارکان نظام و نیز همه مردم با همه باید حرکت کنیم. از طرف همه ما اظهاراتی از سر دلسوزی و نگرانی صورت می گیرد. من خواهش می کنم سیاسیون این یک مسئله را رها کنند، از کرونا نمدی برای بازی سیاسی نبافند. به جای متهم‌کردن این یا آن، انرژی خود را باید صرف غلبه بر وضعیت به وجود آمده بکنیم.

ربیعی افزود: از طرفی معمولا بخشهای مختلف و دستگاههای ذیربط نظرات خودشان و دیدگاههای خود را مطرح می کنند و در موضوعات مختلف به دیدگاههای کارشناسی خود تاکید و اصرار می ورزند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: موارد متعددی بوده است که مشاهده کرده ایم بخش امنیتی دیدگاه خود را داشته و بخش اقتصاد دیدگاه خود را بیان می کند. چندی پیش وزیر گردشگری از سقوط بسیار بد حوزه گردشگری در اقتصاد و عدم رشد آن در آینده نزدیک و از بیکاری گسترده فعالان در این حوزه سخن می گفت.

وی ادامه داد: وزیر کار و رفاه اجتماعی نیز از تعطیلی ها واحدهای خدماتی ابراز نگرانی می کرد. به هر حال هر کسی از جنبه ای به آن نگاه می کند. همه در حوزه خودشان کارشناس و صاحب نظر هستند یا تعارضی بین نگاه محیط زیستی و توسعه ای دستگاههای اجرایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و دهها موارد دیگر از این قبیل هستند.

ربیعی با بیان اینکه در این مورد که ستاد ملی کرونا باید بطور توامان از جان مردم در برابر ویروس و معیشت باید محافظت کند، بحث پیچیده تر می شود، تصریح کرد: در منحنی های مختلف همیشه انتخاب بهترین نقطه با اولویت حفظ جان و سلامت مردم در درجه اول مدنظر قرار گرفته است. به هر حال این اتفاق رخ می دهد افرادی دلسوز هستند و نکاتی در این زمینه ها بیان می‌کنند که ممکن است ایجاد حاشیه کند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه الان زمان عبور از این بحران است، ادامه داد: مسئله کرونا همه جامعه را دچار بحران کرده و برای عبور از این بحران همه باید کنار هم باشیم. فارغ از این بحث، شاهد نوعی رفتار از جناح‌های سیاسی هستیم که گویی موضوعی برای سیاسی کاری یافته اند، به سرعت از مرغ به سراغ موضوع سلامت رفتند که بازتاباندن و تکرار مکرر مباحث باعث تعجب شده است.

ربیعی خطاب به این افراد اظهار کرد: لطفا شما عرصه جان مردم را سیاست زده نکنید! از مباحث سلامت به سلامت بیرون بروید.

کارشناسان هشدار داده بودند افراد سرمایه خود را تبدیل به سهم نکنند

وی در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای حمایت از سهامداران در سه ماه پایانی فعالیت دولت چیست، گفت: اساسا بازار سرمایه و سیاستهای مربوط به آن، برای رشد دارایی و سرمایه، یک اصل اساسی است. به همین خاطر، رسوب سرمایه در بازار دارایی‏‌های فیزیکی آفت جدی برای اقتصاد کشور است که موجب تمرکز ثروت نزد سرمایه‏‌داران – کاهش سطح رفاه دهک‏‌های پایین جامعه – تمرکز ثروت نزد دهک‏‌های بالا و افزایش جمعیت فقیر – حرکت در خلاف جهت اقتصاد سالم می شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: برای رهایی از اقتصاد شکننده نفتی، نظام اقتصادی مبتنی بر مالیات، شفافیت اقتصادی، مشارکت عمومی جامعه در اقتصاد، تقویت تأمین مالی تولید و تقویت اشتغال راهی جز تقویت بازار سرمایه وجود ندارد و این بازار اهرم سیاستی قدرتمند برای نجات اقتصاد در شرایط بحرانی و بروز شوک‏‌های داخلی و خارجی است.

ربیعی ادامه داد: در جریان مساله بورس، شهریور ۹۲ شاخص بورس حدودا ۶۰ هزار بود که به خاطر تکانه های اقتصادی ناشی از تحریم و اهمیت ارز به علت کمبود آن بود. چند سال بعد به حدود دو میلیون رسید و الان هم حول و حوش یک میلیون و دویست هزار است. بنابراین همه افرادی که در بورس ، نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری‌شان داشتند، سرمایه سال ۹۲ آنها با رشد ۲۶ درصدی مواجه شده‌ است. افراد زیادی با رشد بازار سرمایه در بورس سود کردند. منتهی افراد قابل توجهی هستند که در فراز و نشیب این بازار وارد شده و متضرر شده اند.

وی یادآور شد: البته همزمان با رشد بازار سرمایه، بارها کارشناسان هشدار می دادند که کسی دارایی خود را تبدیل به سهام نکند. یعنی خانه خود را نفروشد. بازار سرمایه،‌ بازار زمان‌دار است و نباید به آن نگاه مقطعی داشت. خود بنده بارها از همین تریبون این نکات را اعلام کرده و تاکید کرده بودم بورس، بانک نیست ولی این حرف به معنای عدم حمایت دولت از مردم و سرمایه گذاران نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: به هر حال همه ما در دولت نگران دارایی این هموطنان عزیزمان هستیم. چون عده ای از هموطنان با انتظار انتفاع به بازار سهام آمده اند و ما باید نگاهی مسئولانه به همه مردم داشته باشیم. در همین راستا دولت نیز اقداماتی را برای بهبود فضای بازار سهام انجام داده که پیگیری رعایت حداکثر سود پرداختی بانک ها، امکان انتشار اوراق توسط شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری برای خرید سهام و رشد عالی فروش شرکت ها در اسفند و فروردین ماه و تثبیت نرخ ارز.

ربیعی گفت: نکته دیگر آنکه هیچ یک از ارکان حاکمیت نباید از سهم خود برای جلوگیری از سلب اعتماد از بازار سرمایه غافل شود. امنیتی نمودن اکوسیستم سرمایه‏‌گذاری راهگشا نخواهد بود زیرا تقویت کننده خروج سرمایه از کشور است و در بلندمدت باعث خسران می شود.

وی یادآور شد: در یکسال اخیر شاهد نوسانات متعددی در بازار بودیم که باتوجه به کاهش ریسک ها و شفافیت وضعیت اقتصاد و رشد اقتصادی مثبت همراه با گشایش ها و حضور قوی کشور در اقتصاد جهانی در نهایت شاهد رونق در بازار سرمایه خواهیم بود و پیش‌بینی می شود که ان شاءالله در ماه‌های آتی شاهد افزایش سرمایه گذاری‌ها به منظور رونق هرچه بیشتر تولید در کشور باشیم و این بستر از طریق بازار سرمایه فراهم می شود. سخنگوی دولت تاکید کرد: البته آثار مباحث سیاسی و برخی اظهارنظرها بر کنش افراد در بورس ، بسیار تاثیرگذار است. متاسفانه اظهارنظرهای نپخته و غیرمسئولانه زیادی وجود دارد. عملیات روانی و دروغ پردازی‌های زیادی هم در کانال‌های غیرمسئول و مشکوک دیده می‌شود. مثلا اخیرا در راستای عملیات روانی هایی که صورت می گیرد، توییت های کذایی منتشر می شود که نوعی تعارض روانی را دامن می‌زند.

ربیعی گفت: به عنوان نمونه دیدم به دروغ از فردی به نام بابک ربیعی گودرزی به عنوان برادرزاده من، نام برده شده که از بورس سه هزار میلیارد تومان سود کرده است! می.گویم دروغ چون من نه تنها برادرزاده ای به این نام ندارم بلکه همچین فردی را حتی در بستگانم هم ندارم.

تقارن سفر نخست وزیر کره جنوبی و مذاکرات وین اتفاقی بود

وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی ابهامات سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران گفت: ایران و کره جنوبی سابقه شصت ساله روابط دوستانه دارند و علایق میان دو کشور همواره رو به پیشرفت بوده است. اما از سال ۲۰۱۸ با اعمال تحریم های غیر قانونی آمریکا، با تبعیت کره جنوبی ، این روابط دچار چالش جدی شده است. در شرایطی که مردم ایران با پیامدهای اقتصادی کرونا روبرو بودند، بانک های کره ای با مسدود کردن چند میلیارد منابع ما، مانع از خرید های ضروری مانند دارو شدند. شرکت های کره ای هم عمدتا در این زمینه مانع تراشی کردند.

ربیعی یادآور شد: به نظر می رسد اخیرا دولت کره جنوبی به این درک رسیده که ادامه این وضع ممکن نیست. لذا پیشنهاد سفر نخست وزیر کره جنوبی برای رسیدگی به مشکلات ایجاد شده مطرح شد و مورد استقبال ما قرار گرفت.

سخنگوی دولت افزود: بنابراین تقارن این سفر با مذاکرات وین، کاملا تصادفی است و ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد. مقامات ایرانی به صراحت مطالبات ملت ایران را با نخست وزیر کره جنوبی مطرح کرده اند و انتظار داریم شاهد اراده سیاسی و تصمیم اجرایی دولت کره در اسرع وقت باشیم.

وی با بیان اینکه این سفر ارتباطی به مذاکرات برجام ندارد ولی در مذاکرات، موضوع آزاد سازی منابع مالی با جدیت و قاطعیت مطرح شد، گفت: امیدواریم نخست وزیر کره در برگشت، اقدام اساسی و فوری برای حل مشکل انجام دهد. طرف کره ای تاکید دارد اراده سیاسی برای حل مشکل دارد اما منتظر حل مشکلات بین المللی است.

ربیعی در پایان تاکید کرد: ما معتقدیم امکان دستیابی به راه حل در شرایط فعلی هم وجود دارد لذا پیشنهاداتی داده ایم که امیدواریم طرف کره ای به‌سرعت آنها را مورد توجه قرار دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
0
استفعا بدین خاهشا!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
3
خرابکاری نشانه شکست است ؟؟؟پس نشانه پیروزی چیست؟؟
امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
2
0
نشانه شکست سازشکاران است.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
0
بجای تلافی دنبال حل مسایل معیشت باشید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین