کد خبر: ۷۰۴۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸

استفاده از ۲ ماسک خطر گسترش کرونا را ۸۱ درصد کاهش می‌دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد از استفاده از ماسک پزشکی در زیر یک ماسک پارچه ای جریان قطرات تنفسی از بینی و دهان را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد و به این ترتیب خطر گسترش کووید-۱۹ محدود می شود.
استفاده از ۲ ماسک خطر گسترش کرونا را ۸۱ درصد کاهش می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

 داده ها نشان می دهد که به اصطلاح استفاده از «دو ماسک» بر روی بینی و دهان - کارایی فیلتراسیون - یا جلوگیری از انتشار ذرات تنفسی- را تا ۸۱ درصد بهبود می بخشد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان گفتند: این تجزیه و تحلیل بر استفاده هم زمان از ماسک های پارچه ای موجود در بازار که معمولا در درجه پزشکی نیستند، با ماسک های یک بار مصرف که در محیط های بهداشتی استفاده می شود، متمرکز بود.

این محققان افزودند: این ترکیب به طور کلی ناحیه ای میان بینی تا زیر دهان را تقریبا بطور کامل مسدود می کند و انتشار قطرات تنفسی را که موجب گسترش ویروس کرونا می شود، محدود می سازد.

«امیلی سیکبرت-بنت» استادیار بیماری‌های عفونی در دانشگاه «کارولینای شمالی-چپل هیل» که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت، گفت: این مطالعه به ما نشان داد که استفاده از دو ماسک به دلیل تقویت عملکرد فیلتراسیون در جلوگیری از انتشار قطرات تنفسی، بسیار موثر است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا از اوایل فوریه (بهمن ۹۹)، زمانی که موارد ابتلا به کووید-۱۹ در بسیاری از مناطق این کشور در حال افزایش بود، توصیه استفاده از دو ماسک را آغاز کرد.

این سازمان در آن زمان اعلام کرد که پوشیدن دو ماسک بر روی بینی و دهان تا ۹۵ درصد در برابر گسترش این ویروس محافظت می کند و می تواند به مهار این همه گیری «تا رسیدن به ایمنی جمعیت ناشی از واکسن» کمک کند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران درگیر ‌پاندمی ویروس کووید ۱۹ هستند.

مشروح این مطالعه در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین