آفتاب: واحد پردازش گرافیکی GPU، مثل CPU، هر سال پیشرفت می کند و این به این معنی است که دامنه بسیار وسیعی از کارت گرافیک ها برای انتخاب موجود می باشند . در این مقاله ۱۰ موضوع را که قبل از خرید یک کارت گرافیک باید در نظر داشته باشید بررسی می کنیم.
حافظه همه چیز نیست!
شما به یک کارت گرافیک نیاز دارید که حافظه کافی برای بازی کردن بازی ها، در وضوح بالا و با تنظیمات گرافیکی بالا داشته باشد. کارت گرافیک های خوب معمولا مقدار زیادی حافظه دارند، زیرا کل توان GPU در صورت کافی نبودن حافظه موجود ممکن است تلف شود.
۵۱۲MB حافظه هیچ کمکی به این Radeon X۱۳۰۰ نمی کند و Radeon X۱۶۰۰ با ۲۵۶ MB حافظه بهتر عمل می کند.
تولید کنندگان کارت های گرافیک می دانند که خریداران تازه کار معمولا به مقدار حافظه به عنوان ملاک اصلی مقایسه دو کارت توجه می کنند، و این دلیلی است بر دیدن کارت های با GPU های ارزانی که ۲۵۶MB و یا حتی ۵۱۲MB حافظه دارند و این مانند این است که یک موتور ضعیف را در بدنه یک ماشین تنومند قرار دهیم. چنین کارت هایی ممکن است اعداد درستی در مشخصات داشته باشند اما کارایی ضعیف خود را به محض شروع بازی نمایان خواهند کرد.
همه چیز به GPU مربوط است!
حافظه مهم است، اما قلب واقعی یک کارت گرافیک واحد پردازش مرکزی آن است. هنگامی که شما در میان نام های کارت های گرافیک پرسه می زنید، مهمترین چیزی که به نظر می رسد نوع GPU است، زیرا این چیپ کوچک مسئول کلیه کارهای کارت های سه بعدی است. امروزه بهترین پردازنده های گرافیکی را Nvidia و ATI تولید می کنند، اما خریدن یک کارت گرافیک با یک پردازنده Nvidia GeForce و یا ATI Radeon کافی نیست. شما باید علاوه بر این به مدل پردازنده توجه کنید، زیرا هر دو شرکت از کارت های سطح پایین زیر ۱۰۰ دلار تا کارت های پر قدرت ۵۰۰ دلاری خود را با این اسامی نام گذاری می کنند. شماره های بزرگتر در مدل ها بهتر هستند، اما باید به توصیف کننده های اضافی در نام مدل مانند GT، GS، GTX، XT و XTX توجه کنید زیرا اینها معمولا اطلاعاتی در مورد سایه زن ها و همچنین سرعت پردازنده نمایان می کنند. نقد چند کارت را بخوانید و یا نگاهی به کارایی کارت ها در بازی ها بیندازید تا با مدل های فعلی آشنا شوید و بتوانید آنها را با هم مقایسه کنید.
خط لوله، سایه زن و سرعت ساعت
در روزهای اولیه شتاب دهنده های سه بعدی شما می توانستید با نگاه کردن به سرعت و خط لوله پیکسل های یک GPU، اطلاعات کلی در مورد سطح کارایی آن کسب کنید. امروزه GPU ها کارهای بیشتری از پردازش پیکسلی بی خردانه انجام می دهند. نور پردازی و افکت های دیگر که معمولا به چندین گذر از خط لوله نیاز داشتند اکنون می تواند توسط یک برنامه سایه زن اجرا شوند و همان نتایج را با گذر و کار بیهوده کمتر به همراه بیاورند. هم اکنون GPU ها دارای واحد های پردازش اختصاصی هستند که به راه اندازی کار برنامه های پیچیده راسی و سایه زن پیکسلی اختصاص یافته اند. با افزایش سایه پردازی های بازی ها، واحد های سایه زنه یک خصوصیت مهم در کارت های ویدیویی آینده، تبدیل خواهد شد. اخیرا ATI شروع به ارائه گزارش درباره تعداد واحدهای سایه زن تخصیص داده به هر خط لوله پیکسلی در Radeon X۱۹۰۰ XTX کرده است.
برای هم اکنون، هنوز هم شما می توانید GPU ها را توسط تعداد خطوط لوله پیکسلی که دارند ارزیابی کنید. اگر چه تولید کنند گان GPU اطلاعاتی هم درباره خطوط لوله راس (vertex pipeline) می دهند، اما تا کنون ما بازی مشاهده نکرده ایم که به خاطر سطح پردازش راسی پایین، در تنگنا قرار بگیرد. کارت ها سطح پایین معمولا دارای ۴ خط لوله پیکسلی می باشند. کارت های متوسط دارای ۸ یا ۱۲ خط لوله می باشند و کارت های سطح بالا دارای ۱۶ و یا بیشتر خط لوله می باشند. سرعت ساعت بیشتر همیشه بهتر است، اما اگر مجبور شدید بین سرعت ساعت GPU و تعداد خطوط لوله پیکسلی آن یکی را انتخاب کنید، معمولا بهتر است تعداد بیشتر خط لوله را انتخاب کنید. کارتی که با سرعت ۴۰۰MHz که دارای ۸ خط لوله است عملکرد بسیار بهتری نسبت به کارتی ۵۰۰MHz با ۴ خط لوله دارد.
Windows Vista و Direct۳D ۱۰
مایکروسافت جدیدترین نسخه windows خود را در اوایل سال ۲۰۰۷ منتشر می کند. این سیستم عامل جدید DirectX ۱۰ را به همراه دارد، که مجموعه ایی از توابع به روز شده می باشد، که نرم افزارهای کاربردی برای دسترسی به منابع سیستم (شامل کارت های سه بعدی) می توانند از آنها استفاده کنند. نسخه جدید DirectX شامل نسخه جدیدی از Direct۳D می باشد که برای ساده کردن خط لوله گرافیکی با کاهش بار CPU و انتقال کارها به GPU طراحی شده است. اگر چه ویندوز ویستا با کارت های گرافیکی DirectX ۹ کار خواهد کرد، اما برای اجرای بازی های DX۱۰ که در آینده خواهند آمد به یک کارت DX۱۰ نیاز خواهید داشت.
توسعه دهندگان بازی ها این را درک می کنند که چندین سال طول خواهد کشید که تعداد نسخه های نصب شده DX۱۰ از DX۹ پیشی بگیرند. تا چندین سال بعد از ورود ویستا کلیه بازی ها، منجمله بازی های انحصاری ویستا یعنی Halo ۳ و Shadow run با هر دو نسخه DX۱۰ و DX۹ کار خواهند کرد.
با تشكر
ع.ا دانشجوي كارشناسي ارشد از تهران