کد خبر: ۷۰۵۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

ادامه رایزنی‌های هیات‌های ایران و ۱+۴ در وین

رایزنی‌های هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۴ در وین امروز نیز در فرمت‌ها و سطوح مختلف ادامه می‌یابد.
ادامه رایزنی‌های هیات‌های ایران و ۱+۴ در وین
آفتاب‌‌نیوز :

همچنین کارگروه‌های کارشناسی به بحث و گفت‌وگو در خصوص دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ادامه می‌دهند.

روز گذشته، علاوه بر نشست کمیسیون مشترک، دیدارهایی نیز به صورت دو و چندجانبه میان هیأت مذاکره‌کننده کشورمان با اعضای ۱+۴ برگزار شد.

در جریان این رایزنی‌ها، سه دیدار میان عراقچی رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

همچنین رؤسای سه هیأت اروپایی، در جلسه‌ای مشترک با دکتر عراقچی بحث و گفت‌وگو کردند.

جلسات کارگروه‌های کارشناسی در دو حوزه تحریم و هسته‌ای نیز به روال روزهای گذشته برگزار شد.

در نشست دیروز کمیسیون مشترک، پس از دریافت و بررسی گزارش کارگروه‌ها، مقرر شد گفت‌وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روزهای آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

سید عباس عراقچی روز شنبه بعد از نشست معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۴ گفت: امروز ما بعد از تقریبا سه روز که از کار کمیسیون مشترک گذشت، یک بار دیگر جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل دادیم، برای بررسی روند پیشرفت بحث‌هایی که تا الان صورت گرفته، هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم در حوزه هسته‌ای.

وی ادامه داد: خوب ما گزارش کار کارگروه‌ها را مرور کردیم و بحث‌های خوبی هم در داخل کمیسیون مشترک صورت گرفت. به نظر می‌رسد که یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی الان بین همه وجود دارد و مسیری هم که باید طی شود، مسیری است که الان یک مقدار شناخته‌شده‌تر است. البته این مسیر، مسیر آسانی نخواهد بود، اختلاف نظرها اینطور نیست که پایان یافته باشد، اختلاف نظرهایی بعضا جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند.

معاون ظریف اظهار کرد: البته ما همانطور که بارها گفته‌ایم، اصلا علاقه‌مند به دنبال کردن مذاکرات فرسایشی و طولانی‌مدت نیستیم. در آن حدی که نیاز است که بحث‌ها واقعا باید روشن شود و گفته شود، طبیعتا مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. ما فکر می‌کنیم که مذاکرات الان به مرحله‌ای رسیده است که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. نگارش متن الان، حداقل در آن حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد، می‌تواند شروع شود.

عراقچی ادامه داد: به همین منظور هیات ایرانی متون مورد نظر خودش را هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه رفع تحریم‌ها آماده کرده و این را ارائه کرده به همه طرف‌های دیگر و به اعتقاد ما این متونی که ما معرفی کردیم می‌تواند مبنای مذاکرات و مبنای رسیدن به توافق نهایی باشد. نه اینکه لزوما توافق نهایی عینا متون ما خواهد بود، اما این متون مبنای مذاکره خواهند شد و در چارچوب این متون ما فکر می‌کنیم که رسیدن به یک توافق که خواسته‌های ایران را تأمین کند و خواسته طرف مقابل را هم برای بازگشت ایران به تعهداتش در برجام تأمین بکند، در این متون مسیر روشن است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر ما زمان شروع نگارش متن، حداقل در مقداری که اشتراک نظر وجود دارد، فرارسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین