کد خبر: ۷۰۵۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

آمریکا و انگلیس از حمله تروریستی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران باخبر بودند؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم می‌گوید در صورت عدم اعتمادسازی ممکن است ایران بعد از غنی‌سازی سوخت ۶۰ درصد گام‌های دیگری نیز بردارد.
آمریکا و انگلیس از حمله تروریستی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران باخبر بودند؟
آفتاب‌‌نیوز :

اقدام تروریستی اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران در مجموعه نطنز در شرایطی که مذاکرات وین در حال انجام بود ایران را به سمت اقدام به غنی‌سازی ۶۰ درصد سوق داده است. اما دستاوردها و حواشی این تصمیم در شرایط فعلی برای ایران چه خواهد بود؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در این باره گفت: غنی‌سازی سوخت تا ۶۰ درصد همواره در دستور کار ایران بوده، اما اساس این مساله و در کل گام‌هایی که ایران در زمینه کاهش تعهدات هسته‌ای منطبق بر برجام برداشته به مساله اعتماد یا بی‌اعتمادی مرتبط است.

او در این باره افزود: درصد غنی‌سازی همواره به موضوع اعتمادسازی مرتبط بوده است، اما تصمیم نهایی در این زمینه به اعتماد یا بی‌اعتمادی به طرف‌های برجام ارتباط دارد که آن هم مساله «درصد غنی‌سازی» بوده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بر اساس سند برجام قرار بر این بود که طرف‌های ایران در این توافق نیازهای فراتر از سوخت پنج درصد را برای ایران تامین کنند و ایران تعهد دهد حد و سقف لازم را در این زمینه رعایت کند، اما اتفاقاتی که رخ داد منجر به نوعی بی‌اعتمادی شد و بنیان گام‌های ایران و شاکله اعتمادسازی را خدشه‌دار کرد. در اوج مذاکرات و هنگام وقت‌کشی آمریکایی‌ها، خرابکاری هسته‌ای پیش آمد و به طور طبیعی خرابکاری در نطنز به معنی فروپاشی اعتماد ایرانیان به روند مذاکرات بود.

فلاحت‌پیشه با اشاره به تصمیم ایران مبنی بر غنی‌سازی سوخت ۶۰ درصد این اقدام را قابل پیش‌بینی خواند و گفت: مشخص بود که ایران با گام‌های به پیش و رو به جلو با این حمله تروریستی مقابله می‌کند، چراکه کسی باور نمی‌کند این اقدام اسرائیل بدون اطلاع آمریکا و حتی انگلیس صورت گرفته باشد. امروز گام بعدی سوخت ۶۰ درصد بسته به نوع اعتماد است؛ اگر تحریم‌ها برداشته نشود، ممکن است ایران قابلیت‌های تازه‌ای را رو کند.

فلاحت‌پیشه توضیح داد: اشتباه اسرائیل این بود که سعی کرد با اقدام خرابکاری توان چانه‌زنی ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد، از این به بعد تنها اقدامات راهبردی در حوزه کاهش تحریم‌ها ممکن است درصد غنی‌سازی را مورد بازنگری قرار دهد.

او تاکید کرد: نباید فراموش کرد که ایده «متصل کردن ۲ ضلع دیگر توان ایران اعم از عمق استراتژیک و توان موشکی ایران به قابلیت‌های هسته‌ای» در شرایط فعلی در ایران طرفداران زیادی دارد و روزبه‌روز هم تعدادشان بیشتر می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در پایان اقدام تروریستی علیه برنامه هسته‌ای در اوج دیپلماسی را بزرگ‌ترین ضربه به اعتماد ایران برشمرد و گفت: درست زمانی که دیپلماسی در حال نتیجه دادن بود رژیم صهیونیستی التهاب‌آفرینی کرد و از اینجا به بعد نیز همه چیز به تصمیم آمریکایی‌ها در جهت اعتمادسازی بستگی دارد. در غیر این صورت مسیر پرالتهابی که ممکن بود در زمان ترامپ هموار شود، می‌تواند در آینده‌ای نزدیک در دولت بایدن ایجاد شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین