کد خبر: ۷۰۶۴۹۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
مذاکرت وین نشان دهنده قدرت بالای ایران است

روحانی: معلوم نیست کی از کرونا خلاص شویم/ به وظیفه خود درباره انتخابات عمل کنیم

 رئیس جمهوری با اشاره به برگزاری مذاکرات احیای برجام در وین، گفت: مذاکرت وین نشان دهنده قدرت بالای ایران است و امروز دنیا پذیرفته است که راهی جز توافق با ایران و لغو تحریم‌ها وجود ندارد و این یک موفقیت بزرگ برای ملت ایران است.
روحانی: معلوم نیست کی از کرونا خلاص شویم/ به وظیفه خود درباره انتخابات عمل کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار جمعی از فعالان اقتصادی با بیان اینکه، هدف از جنگ اقتصادی ترامپ علیه ملت ایران، فروپاشی کشور و سرنگون کردن نظام بود، خاطرنشان کرد: امروز با مقاومت و ایستادگی ملت و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش‌های انجام شده، همه دنیا و خود آمریکا به شکست جنگ اقتصادی اعتراف می‌کنند.

وی با اشاره به این موضوع که در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد کشور، بخش اقتصاد در خط مقدم بوده و ایستادگی و مقاومت کرده است، گفت: اگر می خواهیم ایران ما پیشرفت کند باید جایگاه علمی و اقتصادی کشور را ارتقا ببخشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در تمام تصمیم گیری‌های اقتصادی در دولت تدبیر و امید تاکید داشتم که نظر فعالان اقتصادی اخذ و در روند تصمیم گیری ها لحاظ شود، گفت: اگرچه اهمیت بهره‌گیری از علم روز در مدیریت اقتصادی اثبات شده است اما به هیچ وجه نمی‌توان از کنار اهمیت تجربه در ارتقای کیفیت مدیریت اقتصاد عبور کرد.

روحانی با اشاره به اینکه در سال‌های پس از جنگ تحمیلی هشت ساله سابقه نداشته است که دولتی با شرایط رکود و تورم توامان کار خود را آغاز کند، افزود: رشد اقتصادی منفی ۷.۴ و تورم ۳۵ درصدی وضعیت بسیار سختی برای آغاز فعالیت دولت یازدهم ایجاد کرده بود و وقتی در برنامه‌های دولت برای ۱۰۰ روزه اول وعده تک رقمی شدن تورم و مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی را اعلام کردیم برخی دوستان معتقد بودند که این وعده‌ها قابل اجرا نیست.

رئیس جمهور اظهار داشت: با تلاش‌های دولت از اواخر سال ۹۳ تورم به مرز تک رقمی شدن رسید و در طول سالهای ۹۳ تا سه ماهه ابتدای سال ۹۷ درحالی به طور متوسط شاهد تورمی ۱۱.۵ درصدی بودیم که در فاصله سالهای ۹۴ تا ۹۶، نرخ تورم تک رقمی بود.

روحانی با اشاره به مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی از اواسط سال ۹۳ و رسیدن نرخ رشد اقتصادی به ۱۲.۶ درصد در طول سال ۹۵ به عنوان بالاترین نرخ رشد اقتصادی درجهان تصریح کرد: همه این آمار و ارقام نشانه آن بود که حرکت اقتصادی دولت در مسیری کاملا صحیح انجام می‌شد.

رئیس جمهور در ادامه با تقدیر از حضور پررنگ و موثر بخش خصوصی در موفقیت‌های اقتصادی دولت یازدهم خاطرنشان کرد: درحالی که در سالهای ۸۶ تا ۹۲ نرخ اشتغال خالص کشور تقریبا صفر بود در دولت یازدهم توانستیم به متوسط نرخ اشتغال خالص ۷۰۰ هزار شغل در سال برسیم.

روحانی با بیان اینکه با وجود مشکلات فراوان در آغاز فعالیت دولت یازدهم امید و نگاه مثبت به آینده در جامعه به وجود آمده بود، گفت: حرف دولت این بود که ما برای حفظ و توسعه فناوری هسته‌ای نیز تلاش خواهیم کرد اما باید در کنار آن به پیشرفت دیگر عرصه‌های اقتصاد و صنعت نیز توجه شود.

رئیس جمهور کاهش یکباره و بی سابقه قیمت نفت در سال ۱۳۹۳ را از دیگر مشکلاتی که دولت تدبیر و امید در آغاز فعالیت خود با آن مواجه شد برشمرد و اضافه کرد: درحالی که در دولت قبل درآمدهای نفتی بین ۱۱۹ تا ۶۷ میلیارد دلار در سالهای مختلف نوسان داشت در دولت تدبیر و امید هیچ‌گاه درآمدهای نفتی در یک سال از ۶۷ میلیارد دلار بالاتر نبوده است.

روحانی حفظ جایگاه والا و شایسته کشور در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فناوری و سیاسی را لازمه رشد و پیشرفت کشور برشمرد و اظهار داشت: همه تلاش دولت تدبیر و امید این بود که جایگاه ایران را در منطقه و جهان بالاتر ببرد. اگرچه به غلط تصوری در دنیا وجود داشت که با ایران نمی‌شود مذاکره کرد و به نتیجه رسید، اما دولت تدبیر و امید این تصور را اصلاح کرد.

رئیس جمهوربا بیان اینکه با آغاز مذاکرات هسته‌ای، جهان به این نتیجه رسید که می‌شود با ایران نیز مذاکره کرد و بر اساس گفت‌وگو به نتیجه رسید، تصریح کرد: ما هم باور داریم که باید مشکلات‌مان را در داخل کشور حل کنیم اما همه باید بدانند که بدون رابطه با دنیا نمی‌توان پیشرفت کرد و نمی‌توان کشور را ساخت.

روحانی اقتصاد مردمی دانش‌بنیان و صادرات محور را از پایه‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور پیشرفت کند نمی‌توانیم صرفا بر بازار داخلی تکیه کنیم. تلاش برای خودکفایی مطلوب است اما بدون واردات و صادرات و تعامل با جهان نمی‌توان پیشرفت کرد. باید با لحاظ مزیت‌های نسبی، برخی کالاها را تولید، برخی را صادر و برخی را وارد کنیم.

رئیس جمهور گفت: دولت تدبیر و امید از ابتدا یکی از محورهای توجه خود در عرصه اقتصاد را توسعه فعالیت‌ها و بنگاه‌های دانش‌بنیان قرار داد و تلاش کرد ارتباط صحیحی بین دانشگاه و عرصه تولید ایجاد کند و نتیجه این تلاش‌ها این بود که ۵۵ شرکت فعال دانش بنیان در ابتدای دولت یازدهم امروز به بیش از ۶ هزار شرکت فعال رسیده‌اند.

روحانی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌ها و افزایش تعداد بنگاه‌های دانش‌بنیان در کشور اقتصاد ایران را متحول کرده است، ادامه داد: بهترین نمونه گواه برای اثبات این مدعا عملکرد بنگاه‌های دانش‌بنیان در مقابله با شیوع کرونا بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: کرونا درحالی امروز تبدیل به یک گرفتاری جهانی شده است که وقتی در ووهان چین شناسایی و اعلام شد هیچ‌کس فکر نمی‌کرد به این سرعت به همه جهان سرایت کند. هیچ کشور و دولتی نتوانست این مساله را پیش‌بینی کرده و برای مقابله با آن آمادگی کسب کند.

روحانی با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسیناسیون همچنان موثرترین و به نوعی تنها راهکارهای مقابله با شیوع کرونا تا حال حاضر هستند، خاطرنشان کرد: پس از انتشار اولین اخبار درباره ساخت واکسن برای کرونا دستور پیگیری واردات واکسن را صادر کردم اما مشکل این بود که مدت زمان قابل توجهی طول کشید تا سازمان جهانی بهداشت برخی واکسن‌ها را تایید کند و از سوی دیگر این نگرانی وجود داشت که هیچ‌کدام از این واکسن‌ها دوره‌های آزمایشی ساخت را به طور کامل سپری نکرده بودند.

رئیس جمهور گفت: پس از عبور از همه این مسائل وقتی خواستیم برای خرید واکسن قرارداد منعقد کنیم با مساله دیگری مواجه شدیم و آن بی‌رحمی غیرقابل تصور جهانیان و به ویژه آمریکا بود که هم در دوره دولت قبل و هم در این دولت ادامه دارد. به هیچ‌وجه تصور نمی‌کردیم که دولتی بخواهد مقابل تلاش‌های دولتی دیگر برای محافظت از شهروندانش در برابر بیماری‌ای چون کرونا مانع‌تراشی کند.

روحانی افزود: درحالی که در اسفند ماه ۹۸ و ماههای ابتدایی ۹۹ در تامین تجهیزات و ملزومات مقابله با کرونا دچار مشکل جدی بودیم امروز به مدد همت و تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر بخش‌های تولیدی کشور صادرکننده جدی تجهیزات و ملزومات مقابله با کرونا هستیم و در بخش ساخت واکسن نیز شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش قابل توجهی دارند.

رئیس جمهور با تشکر از همه بخش‌ها و افرادی که در مقابله با کرونا دولت را یاری کردند، اظهار داشت: باید از مقام معظم رهبری، علما و مراجع نیز به طور ویژه تشکر کنیم چرا که اگر کمک آنها نبود توقف اجرای مناسکی چون نماز جماعت در مساجد در راستای اجرای پروتکل‌های بهداشتی ممکن نبود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مقطعی در سالهای ۹۰ و ۹۱ آمریکایی‌ها و غربی‌ها تصمیم گرفتند ایران را تحت فشار قرار دهند تا پای میز مذاکره بیایند اما طی جنگ اقتصادی که در سه سال گذشته شاهد آن بودیم نه به نیت ترغیب ایران به مذاکره بلکه با هدف فروپاشی اقتصاد و به دنبال آن سرنگونی نظام جمهوری اسلامی طراحی و اجرا شد.

رئیس جمهور فعالان اقتصادی را سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی تمام عیار دشمن نامید و تصریح کرد: با تلاش همه جانبه فعالان اقتصادی، هدایت‌های مقام معظم رهبری و تلاش‌های دولت نه اقتصاد کشور فروپاشید و نه نظام جمهوری اسلامی به زانو درآمد. البته مردم تحت فشار زیادی قرار گرفتند اما مقاومت جانانه‌ای کردند و دولت نیز در حد توان خود از مردم حمایت کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت در راستای حمایت از مردم میانگین حقوق را در سه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش داده و سعی کرده کسری بودجه خود را از مسیر درستی که عمدتا انتشار اوراق بوده است، جبران کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در عرصه بین‌المللی پیروزی‌های بسیار درخشانی کسب کرده که به دلایل سیاسی کمتر بیان می‌شود، اظهار داشت: پیروزی به یاد ماندنی دکتر مصدق در عرصه‌ بین‌المللی این بود که دادگاه بین‌المللی لاهه در پاسخ به شکایت انگلیس اظهار داشت که صلاحیت رسیدگی به این شکایت را ندارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید حداقل دو بار در دادگاه بین‌المللی لاهه علیه آمریکا اقامه دعوی کردیم که در هر دو موضوع دادگاه به رغم تلاش گسترده و مخالفت جدی آمریکا اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به این شکایات را دارد و دو بار نیز در سازمان ملل درخصوص تحریم تسلیحاتی ایران و نیز درخواست آمریکا برای بازگشت خودکار تحریم‌ها توانستیم این کشور را شکست دهیم که در تاریخ کمتر سابقه دارد.

روحانی در ادامه تصریح کرد: امروز در مقطع بسیار مهمی قرار داریم؛ انتخابات ۱۴۰۰ رویدادی بسیار سرنوشت‌ساز برای کشور و بسیار مهم است که در نتیجه این انتخابات چه کسی، چه دولتی و با چه افکاری بر سر کار می آید و در زمینه اقتصاد، سیاست خارجی، مسائل منطقه و مسائل بین‌المللی چگونه می‌اندیشد؟

رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ‌کس نباید نسبت به انتخابات و اهمیت آن بی‌تفاوت باشد و همه باید خودمان را برای برگزاری یک انتخابات پرشور سالم و آزاد آماده کنیم و حضوری سرنوشت‌ساز در انتخابات داشته باشیم چرا که این انتخابات برای همه ما و برای منطقه و جهان بسیار مهم است.

در این جلسه پیش از سخنان رئیس‌جمهور ۱۳ نفر از فعالان و اعضای تشکل‌های اقتصادی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره عملکرد اقتصادی دولت و مهم‌ترین مسائل و مشکلات عرصه اقتصاد پرداختند.

فعالان اقتصادی حاضر در جلسه با تشکر از تیم اقتصادی دولت برای مقابله توامان با تحریم‌های همه‌جانبه و ظالمانه و نیز شیوع کرونا در کشور از سعه صدر، تحمل و پیگیری‌های مجدانه دولت برای حفظ و احیای برجام تشکر کردند.

فعالان اقتصادی حاضر در دیدار با رئیس جمهور همچنین با انتقاد از عدم ثبات قوانین و مقررات در برخی عرصه‌های اقتصادی، خواستار تسریع در تصمیم‌گیری در برخی زمینه‌ها برای مقابله موثرتر با تحریم‌ها شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
0
بالاترین نرخ رشد اقتصادی در جهان! بعد از 8 سال مدیریت هنوز مشکلات را بر گردن دولت قبل و ترامپ و امثالهم می اندازید و به مردم آمارهای ساختگی تحویل می دهید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
0
بلي
تمام دنيا به شكست جنگ اقتصادي معترفند.
دنيا جز تعامل با ايران هيچ راهي ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
1
شما هم راهی برای خودتان ندارید همه هیاهو ها تو خالی بود مثل دستگاه کرونا یاب مستعان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
1
شما هم راهی جز لغو تحریم ها ندارید .شما از پاستور به هیچ کجا نخواهید رفت مگر تحریم ها را لغوکنید شایدگمان کرده اید مملکت که کشک است و هر کاری کردید کردید کسی بازخواست نمیکند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
1
ما هم راهی برای شکست کرونا نداریم جز با دستگاه کرونا یاب مستعان 110
اصفهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
0
خشت کج .....گمراهی. دارد
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
0
وقتی ایران در وین احساس قدرت میکند . نشان دهنده
احترام غرب به ایران است .
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
0
ایران راهی جز تعامل با جهان ندارد نه بالعکس! وگرنه کره شمالی هم در گوشه ای افتاده ‌وخیلی سر به سر اطرافیانش نمیگذارد کسی کاری با او ندارد و او در گندابی که برای مردم ایجاد کرده غوطه ور است!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین