کد خبر: ۷۰۶۵۸۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
مقام‌های ایرانی و سعودی در عراق با هم گفت‌وگو کرده‌اند

جزئیات تازه از مذاکرات ایران و عربستان؛ تهران و ریاض درباره چه مذاکره کردند؟

مذاکرات شامل چهار عنصر اصلی بوده است. نخست پرونده یمن و تشدید پیشروی انصارالله، دوم پرونده لبنان، سوم توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات وین و چهارم امنیت آب‌های خلیج فارس.
جزئیات تازه از مذاکرات ایران و عربستان؛ تهران و ریاض درباره چه مذاکره کردند؟
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه "القدس العربی" چاپ لندن به نقل از منابع آگاه به جزئیات مرتبط با مذاکرات صورت گرفته میان ایران و عربستان سعودی پرداخته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: "علیرغم انکار ضعیف مقام‌های ایرانی و سعودی درباره برگزاری جلسات دیدار در عراق، منابع عربی تایید می‌کنند که جلسه در بغداد در پایتخت عراق در تاریخ نهم ماه جاری بین تهران و ریاض برگزار شده است.

به گفته این منابع پیش از این جلسه "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق به عربستان رفته بود و به نظر می‌رسد پیش از آن یک هیئت امنیتی ایرانی در بغداد حضور داشته است و به طرف سعودی پیامی ارسال کرده و همچنین جلسه‌ای به زودی در بغداد برگزار خواهد شد.

همچنین، هیئتی امنیتی از اردن و مصر نیز در بغداد حضور داشته‌اند و پیش از آن نیز مذاکراتی در ابتدای سال جاری بین مقام‌های ارشد سپاه و مقام‌های اطلاعاتی اماراتی انجام شده بود.

پس از آن کاظمی با "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان تماس گرفته بود تا مورد تایید بودن ملاقات با هیئت سعودی از نظر ایران را به وی اطلاع دهد. مذاکرات شامل چهار عنصر اصلی بوده است. نخست پرونده یمن و تشدید پیشروی انصارالله، دوم پرونده لبنان، سوم توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات وین و چهارم امنیت آب‌های خلیج فارس.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: برگزاری نشست در بغداد نشان‌دهنده موفقیت کاظمی نخست وزیر عراق در بهره‌گیری از شخصیت سیاسی خود و همچنین نیاز ایران و عربستان به میانجی‌ای است که بتواند با هر دو طرف در ارتباط باشد.

اکنون دو طرف ایران و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که در لبنان و یمن نیازمند همکاری با یکدیگر برای حل مشکلات هستند.

به نظر می‌رسد پیشروی انصارالله و ناکامی تلاش عربستان در متوقف کردن نفوذ آن گروه اولین اولویت در دستور کار ریاض در مذاکره با ایران است.

همچنین، نگرانی تهران درباره وضعیت حزب الله در لبنان پس از افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه آن گروه اولویت آن کشور است.

در این راستا، نمی‌توان از موضع تازه دولت بایدن در امریکا غافل شد که باعث تضعیف موقعیت نظامی و سیاسی عربستان در یمن شده و دست تهران را در مذاکره قوی‌تر ساخته است.

ایجاد آرامش در یمن از مسیر لبنان می‌گذرد و برای آن باید راهی برای ورود مستقیم یا غیر مستقیم حزب الله به دولت لبنان پیدا شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
3
2
به نظر من این خبر از اساس دروغه. بر فرض که راست هم باشه هیچگونه زمینه‌ای برای توافق و صلح بین ایران و عربستان در حال حاضر وجود نداره و این مذاکرات ادعایی قطعاً بی‌نتیجه خواهد بود.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
0
صلح بین مسلمین خوب است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
حالا خودشون رو نا راحت می کنی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
آبروی ایران را نبرید .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین