کد خبر: ۷۰۶۶۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷

فارن‌پالیسی: تحریم‌ها و اقدامات خرابکارانه اثری بر محاسبات هسته‌ای ایران نداشته‌اند

یک نشریه آمریکایی در تحلیلی نوشت اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران کارساز نبوده است.
فارن‌پالیسی: تحریم‌ها و اقدامات خرابکارانه اثری بر محاسبات هسته‌ای ایران نداشته‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

یک نشریه آمریکایی با اشاره به اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران این اقدامات را از لحاظ راهبردی «غیرمنسجم» خوانده و تصریح کرده که آنها موفقیتی در تغییر رویکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای نداشته‌اند.

نشریه «فارن‌پالیسی» در این تحلیل به قلم «آنچال وورا»، تحلیلگر مسائل غرب آسیا نوشته این اقدامات خرابکارانه نه تنها ایران را مجاب به دست کشیدن از برنامه‌های هسته‌ایش نکرده، عزمش را برای ادامه غنی‌سازی اورانیوم تقویت کرده است.

در این تحلیل آمده است: «این اقدامات مخفیانه در کنار تحریم‌های ضعیف‌کننده‌ای که طی سال‌های اخیر توسط واشنگتن وضع‌شده‌اند موانعی برای ایران ایجاد کرده‌اند اما نتوانسته‌اند این کشور را به دست کشیدن از آرمان‌های هسته‌ایش مجاب کنند.»

در ادامه آمده است: «این اقدامات، نتوانسته‌اند رویکرد ایران به مذاکرات هسته‌ای را تغییر دهند. آنها اگر کاری انجام داده باشند عزم ایران را برای غنی‌سازی اورانیوم تقویت کرده‌اند. حملات اسرائیل هرچقدر چشم‌نواز باشند راهبردی دوام‌پذیر به نظر نمی‌رسند.

۲۲ فروردین سال جاری بود که یک خرابکاری در سایت غنی‌سازی نطنز به قوع پیوست. در همین راستا، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی از وقوع این حادثه‌‌ در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی سازی شهید مصطفی احمدی روشن نطنز خبر داده بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این باره تاکید کرد: «صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند، ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.»

یک تحلیلگر به مجله فارن‌پالیسی گفت: «اقدامات خرابکارانه و تحریم تنها باعث رشد برنامه هسته‌ای ایران شدند. فقط دیپلماسی این برنامه را به عقب رانده است.»

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین