کد خبر: ۷۰۶۷۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
چهره‌های سیاسی و نظامی در راه فتح پاستور

انتخابات ۱۴۰۰؛ از نامزدهای احتمالی چه خبر؟

آرایش‌های سیاسی جریان‌های مختلف کشور در حال شکل‌گیری است و گفتمان‌ها یکی پس از دیگری آغاز شده است، حال باید منتظر ماند و دید در روزهای نزدیک به ثبت‌ نام انتخابات ۱۴۰۰ کدام چهره‌ها حضورشان را نهایی می‌کنند یا کدام یک از عرصه رقابت پا پس می‌کشند.
انتخابات ۱۴۰۰؛ از نامزدهای احتمالی چه خبر؟
آفتاب‌‌نیوز :

حدود ۵۲ روز مانده به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به گود رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و .... رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است. برخی از مهمترین رویدادها در این زمینه در شبانه روز ساعت گذشته، را در ادامه متن می خوانیم:‌

از نامزدهای احتمالی اصولگرا چه خبر؟

* گام اول من در دولت آینده بهبود کیفیت اقتصادی زندگی مردم است

رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم در نشست خبری با اصحاب رسانه به طور رسمی نامزدی خود را برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. رستم قاسمی از مدت‌ها قبل به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری در این دوره از انتخابات مطرح شده بود. او حتی در هفته‌های اخیر به بهانه‌های مختلف حاشیه ساز شد. قاسمی علاوه بر عهده‌داری سکان وزارت نفت، فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) را نیز در کارنامه دارد.

قاسمی در خصوص برنامه‌های خود گفت: سلام بر روح پاک برادر شهیدم قاسم سلیمانی که این روزها ترور سیاسی هم شد. گام اول من در دولت آینده بهبود کیفیت اقتصادی زندگی مردم است. رونق می‌تواند منجر به خلق درآمد شود در واقع ما می‌توانیم با تولید درآمد بیشتری داشته باشیم. قابل ذکر است که ما نمی‌توانیم با کاهش هزینه‌ها کسری بودجه را جبران کنیم چون بخش عمده‌ای از هزینه‌های دولت ناشی از حقوق و دستمزدها است ولی از سوی دیگر اگر بتوانیم بودجه شرکت‌های دولتی را بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهیم این کاهش هزینه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمدها را افزایش می‌دهد، اما این اتفاق نیفتاده است.

قاسمی با بیان اینکه بنده پیش از این به دوستان خود گفته ام که ما نباید برای اثبات خودمان دیگران را تخریب کنیم، افزود: به دلیل اینکه هنوز آرای سیاسی شکل نگرفته است ما نمی‌توانیم در مورد کاندیداها قضاوت کنیم مضاف بر این هنوز روند تایید صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان انجام نشده است به هر روی بنده جز شرکت در انتخابات پلن دیگری ندارم و قصدم از کاندیداتوری وزیر شدن نیست.

*تمام اختیارات دولت به استاندار واگذار می‌شود

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی، نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در گفت وگویی با بیان اینکه اگر دوسوم مردم استانی از یک مسوول شکایت کنند، او را عزل می کنیم، اظهار داشت:‌ تمام اختیارات دولت به استاندار واگذار می‌شود، یعنی استاندار رئیس‌جمهور آن استان است.

وی گفت:‌ نظام مالیاتی کشور که یک نظام استضاعف گر است یا نظام بودجه ریزی و بانکی یک استضاعف ساختاری دارد. یعنی تخصیص منابع به یک بخش و استان یا منطقه‌ای نسبت به سایر بیشتر است یا ساختارهای نظام‌های تعلیم و تربیت، کنکور، سربازی و... مجموعه مولفه‌هایی هستند که در زیست بوم ایران قرار گرفته اند که این مجموعه مولفه‌ها در یک محیط بسته‌ای قرار دارند که برای رفتن به یک سطح بالاتری از کمال باید این سقف شکافته شود تا این سیر اتفاق بیفتد. زیرا نیاز به یک فصل پروانه شدن هست نیاز به یک انقلاب هست. از این رو این اتفاق در سال ۹۷ به مناسبت چهل سالگی انقلاب پخته و تبدیل به یک تحلیل شد. زیرا معتقدم کشور به یک انقلاب جدیدی نیاز دارد یک انقلاب، جهت تکمیل انقلاب اسلامی که از درون با شعار جهاد اکبر برای ساختن ایران جدید شکل می‌گیرد در همین راستا نیاز به تغییر مدل اداره کشور هست.

از این رو بعد از بیانیه گام دوم، اندیشکده‌ای به نام بسامد گام دوم که مخفف بازطراحی ساز و کارهای آینده نگرانه مدیریت دولت‌های گام دوم است را تشکیل دادیم. چرا، چون مقام معظم رهبری در ذیل بیانیه گام دوم بیان کردند باید دولت جوان حزب اللهی بر سرکار بیاید تا تحول عظیمی در نظام مدیریت کشور ایجاد کند.

*از نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلب چه خبر؟

آسایش دو گیتی نه افراط و نه تفریط

قدرتعلی حشمتیان رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان، در بیانیه‌ای برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. وی در نشستی خبری اعلام کرد: تصمیم گرفتم بیایم تا فساد را ریشه کن کنم و شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی عینیت یابد و ایران را سربلند و ایرانی را در سراسر گیتی سربلندتر کنم. من از رد صلاحیت ترسی ندارم چرا که نقطه تاریکی در کارنامه من نیست. من مخالف برجام ‌نیستم اما برجام واقعی باید با در نظر گرفتم مسایل اقتصادی و اجتماعی توامان در نظر گرفته شود.

حشمتیان گفت:‌ قوم‌کرد و لر پشت سر من هستند. بزرگانی که در مملکت تصمیم می‌گیرند اجازه دهند بیایم تا مشارکت مردم بالا برود. شعار من برای این دوره از انتخابات "آسایش دو گیتی نه افراط و نه تفریط" است و معاون اول کابینه‌ام دکتر رضا رحمانی وزیر سابق صنعت معدن و تجارت است.

*هیچ راهی برای اصلاحات وجود ندارد، جز انتخابات

مصطفی تاج زاده نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در نشستی درباره برنامه های خود گفت: هیچ راهی برای اصلاحات وجود ندارد، جز انتخابات و صندوق رای. به همین دلیل من به صندوق رای چسبیده‌ام. حجاب اجباری به حجاب و دین مردم لطمه می‌زند. رفع تمام گونه‌های تبعیض علیه زنان از جمله اولویت‌های اصلی من است.

تاج زاده گفت:مطمئنم اگر حکومت انتخابات را باز بگذارد، مطمئنم حتی در فضای سرد کنونی نیز انتخابات پرشوری برگزار خواهد شد.

*اگر من رجل سیاسی نیستم پس چه کسی خواهد بود

علی مطهری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در گفت وگویی گفت:‌ پیش‌بینی اینکه کسی بگوید پیروز می‌شود یا نه، بسیار مشکل است. باید به آینده موکول کرد. نزدیک روز انتخابات نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اوضاع از چه قرار است. اما قطعا برنامه‌هایی برای اصلاح ساختار اقتصادی و کاهش تورم و مسئله بورس و مشکل بازنشستگان و غیر اینها داریم. البته هرکسی انتخاب شود، حتما باید براساس قانون اساسی و برنامه‌های توسعه‌ کشور، سیاست‌های کلی و چشم‌انداز ۱۴۰۴ حرکت کند. اینها اسناد بالادستی است و هرکس بیاید باید در این مسیر حرکت کند ولی در خیلی جاها می‌توان ابتکار داشت و با توجه به مشکلات موجود به مجلس لایحه ارائه داد. کارگروه‌های اقتصادی، فرهنگی، روابط خارجی داریم، ولی در وهله اول مشکل امروز ما وضع زندگی مردم است.

وی در ادامه بیان داشت: قول‌های بی‌پایه نباید داده شود. اگر کسی هم قول می‌دهد، باید دو حالت داشته باشد؛ مثلا بگوید اگر شرایط موجود ادامه داشته باشد، می‌توانم ۲۰ درصد وضع فعلی را بهتر کنم؛ چون دستمان بسته است؛ ولی اگر تحریم‌ها برداشته شود و برجام احیا شود و روابط خارجی گسترش پیدا کند، فضا عوض می‌شود و می‌توان کارهای بیشتری انجام داد.

* وزارت خارجه باید فرمانده دیپلماسی اقتصادی باشد

رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و کاندیدای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ در مصاحبه ای می‌گوید: یک مشکلی وجود دارد که مردم الان به شدت گرفتار شدند و بیشترین مشکلات مردم در حال حاضر مشکلات معیشتی آنها است، بیکاری جوان‌ها و کافی نبودن درآمد بسیاری از مردم از جمله بحث‌هایی است که از یکسو به وضعیت سخت مردم مرتبط است و از سوی دیگر، مردم خودشان را با افرادی در این کشور که از طریق ارتباطات یا فسادی که وجود دارد به ثروت های نجومی می‌رسند، مقایسه می‌کنند. صد در صد اولویت اول اقتصاد است منتهی در چند بخش باید به اقتصاد توجه شود، گاهی اوقات تصمیماتی که گرفته می‌شود، ظاهرش اقتصادی نیست ولی روی اقتصاد تاثیر اساسی دارد مثلا وقتی ساختارهای دولتی و اداری کشور اصلاح شود شاید در ابتدا به نظر نرسد که این موضوع، به صورت بسیار مستقیم به مسائل اقتصادی ربط پیدا می‌کند ولی وقتی دولت کوچک می‎‌شود، این کوچک کردن به معنای کوچک کردن بدنه دولت نیست.

وی در ادامه بیان داشت: هیچ کس در ایران با مذاکره مخالف نیست، نفس مذاکره، مشکلی ندارد، مگر رژیم صهیونیستی که ما برای آن مشروعیت قائل نیستیم و آن را اشغالگر می دانیم و بحث آن جدا است. بنابراین ما از مذاکره هراسی نداریم، ببینید شرایط مذاکره و موضوعاتی که می‌خواهید در آن وارد شوید تعیین کننده می شود. در عرصه بین المللی اگر از یک نقطه اقتدار برخوردار باشیم و وارد مذاکره شویم می توانیم حق خودمان را بگیرید یا از منافع ملی‌مان دفاع کنیم، حال اگر در هر مذاکره ای از موضع ضعف وارد شویم نتیجه آن شکست است.

*پایگاه رأی کاندیدای اقتصاددان انتخابات ۱۴۰۰

حسن سبحانی از کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که پایگاه رای خود را چطور می بینید؛ اظهار داشت: مهم این است که امکان حضور در صحنه و صحبت با مردم فراهم شود، به هر حال ما در مجلس و دولت بوده ایم و اهالی سیاست ما را می شناسند، در دانشگاه بوده ایم و هزاران دانشجویی که هر کدام از آن ها الان در داخل و خارج بخش عظیم متخصصان کشور را تشکیل می دهند با افکار بنده آشنا هستند.

وی ادامه داد: اقشار گوناگون مردمانی که حداقل در ۳ نوبت از نوع آنها رأی گرفته ام و انبوه جوانان، کارگران و دهقانان با سال ها مذاکرات حقیر از طریق رادیو مجلس آشنا هستند، حس بنده این است که اگر امکان صحبت با جامعه پیدا کنم در اقشار مختلف جامعه حقیقت طلبان زیادی وجود دارد که اقبال می کنند. باید با آنها صحبت کرد تا قانع شوند به اینکه ممکن است در این انتخاب، گشایشی ایجاد شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین