کد خبر: ۷۰۸۸۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹

توضیحات کدخدایی درباره مصوبه جنجالی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره مباحث مطرح شده درباره مصوبه اخیر این نهاد درباره انتخابات، گفت: خیلی خنده دار است که شورای نگهبان تصمیم گیری خود را منوط به آمدن یا نیامدن یک یا دو فرد کند، اگر معیار سن ملاک است، این مصوبه برای یک انتخابات تصویب نشده است و اگر فردی که در این دور سنش اجازه حضور در انتخابات را نمی دهد، دور بعدی می‌تواند در انتخابات ثبت نام کند، پس شورای نگهبان برای نیامدن افراد این مصوبه را تصویب نکرده است.
توضیحات کدخدایی درباره مصوبه جنجالی شورای نگهبان
آفتاب‌‌نیوز :

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی سخنانی در برنامه "ره‌یافت" که از رادیو اقتصاد پخش شد، با اشاره به مصوبه شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت نام‌ها، گفت: ما سال‌ها منتظر این بودیم تا شرایط ثبت نام‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ساماندهی شود و همانطور که می‌دانید در هر دوره‌ای که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، با ثبت نام افرادی مواجهیم که فاقد توانمندی‌های لازم بوده و حتی فاقد شرایط اولیه هستند؛ از طرف دیگر، انعکاس این شکل از ثبت نام‌ها در شأن مردم و در شان نظام جمهوری اسلامی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، وی با بیان اینکه انتخابات در کشور ما مردمی است و مردم با شور و اشتیاق در انتخابات شرکت کرده و رای می دهند، این نوع از ثبت نام‌ها اصلا در شأن این مردم نبود، افزود: مدت‌ها در انتظار بودیم تا مجلس اصلاحات خود بر قانون انتخابات را ارائه دهد و واقعا در ادوار مختلف، مجالس هم اقدام قابل قبولی در این زمینه انجام ندادند و در نهایت سیاست‌های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و شورای نگهبان در جز 5 بند 10 از این سیاست‌ها، مکلف شد تا شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را در حوزه‌های رجل سیاسی - مذهبی و مدیر - مدبر بودن، تعیین و تعریف کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ما در سال 96 بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، مصوبه‌ای داشتیم که این رجل سیاسی - مذهبی و مدیر - مدبر بودن را به صورت جزئی‌تر مشخص کردیم، از جمله اینکه داوطلب انتخابات ریاست جمهوری باید توانایی‌های جسمی، برنامه و سابقه اجرایی داشته باشد.

کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان که در سال 96 این اقدام را انجام داد، انتظار داشت که مجالسی بعد از آن مصوبه روی کار آمدند، جزئیات بیشتر را با کار کارشناسی مشخص کرده و مسئله نحوه ثبت نام‌ها را اصلاح کنند؛ در این زمینه، مجلس فعلی مصوبه‌ای در این زمینه داشت اما بعد از رفت و برگشت‌های متعدد به شورای نگهبان، نظر هیات عالی مجمع تشخیص نسبت به آن مصوبه‌ی مجلس، تامین نشد.

وی خاطر نشان کرد: در هفته‌ی گذشته وقتی اعضای شورای نگهبان دیدند که مصوبه به نتیجه نرسید، اعلام کردند ما میخواهیم معیارها را برای ثبت نام انتخابات مشخص کنیم تا مسئله شفاف‌تر باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اعضای محترم شورای نگهبان مصوبه سال 96 را اصلاح کرده و یک شرایط شکلی را فقط برای ثبت نام پیش بینی کرده‌اند، گفت: از جمله شرایط اعلام شده، سن 40 سال تا 75 سال، مدرک تحصیلی ارشد و سابقه 4 سال کار در پست‌های کلان است که این مسئله به عنوان یک مصوبه‌ی الزام‌آور برای وزیر محترم کشور ارسال شد و ایشان هم اعلام کرد که رئیس جمهور و معاونت حقوقی نظراتی دارند و ما اعلام کردیم که اشکالی ندارد، ولی مصوبه ما را باید اجرا کنیم و تایید صلاحیت‌ها طبق قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است.

کدخدایی اظهار داشت: شورای نگهبان هیچ نگاه محدودیت‌زا و ممنوعیت‌زا ندارد این متاسفانه در رسانه ها مطرح شد که شورای نگهبان دنبال ایجاد ممنوعیت خاصی هست؛ اصلا همچین فرضی نبود و شورای نگهبان چنین نگاهی نداشت. ما اتفاقا معتقدیم هرکسی توانمند است و شرایط لازم را در خودش می‌بیند، بیاید ثبت نام کند نه اینکه کسی حداقل‌ها را ندارد و یک روز هم پشت میز اداری نبوده و سابقه کیفری دارد ثبت نام کند. ما از افرادی که میتواند مدیریت کلان کشور را بر عهده بگیرند و سکانداری اجرایی کشور را در دست بگیرند حتما می‌خواهیم تا حضور پیدا کرده و ثبت نام کنند.

وی افزود: این نکته هم مهم است که ما مسئول اقدامات آقای رئیس جمهور و بخش‌های مختلف نیستم و آقایان هم طبق تشخیص خودشان اقداماتی را انجام می دهند. اینجا یک خلط مبحثی ایجاد شده و می‌گویند که قانون گذاری شده است که این طور نیست. ما همیشه با دوستان وزارت کشور توافقاتی را داریم و تصمیماتی را داریم از باب نظارت موثر خودمان مطابق اصل 99 قانون اساسی که نظراتمان را در باب نظارت به وزارت کشور برای اجرا اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: مثلا در دوره گذشته اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که رای گیری صرفا تا ساعت 12 شب باید باشد چرا که اگر از ساعت 12 بگذرد یک روز دیگر حساب میشود و طبق قانون باید انتخابات در یک روز برگزار شود.این تصمیم گرفته و به وزارت کشور اعلام شد و وزارت کشور نیز به آن عمل کرد.

وی با اشاره به نامه رئیس جمهور درباره عدم اجرای این مصوبه گفت: این تصمیم لازم الاجرا بود و متاسفانه دیدیم که در نامه رئیس جمهوری گفته شده شورای نگهبان حق قانون گذاری ندارد ولی اصلا قانون گذاری اتفاق نیفتاده است؛ یک مبحث الزام‌آور هست که شورای نگهبان می‌گوید که کسانی که می‌آیند باید شرایط شکلی داشته باشند برای ثبت نام و این یعنی شورای نگهبان بتواند در امر صلاحیت‌ها کار رو خودش انجام بدهد و حقی از کسی ضایع نشود. اینکه هزاران نفر می‍آیند در وزارت کشور برای ثبت نام با آن وضعیت آشفته که همکاران شما در صدا و سیما نیز بخشی‌هایی از آن را به تصویر می‌کشند که واقعا در شان مردم ما نیست.

کدخدایی تاکید کرد: چه بسا با این حجم و کیفیت از ثبت نام‌ها، افراد توانمند به این دلایل اصلا ثبت نام کنند. پس ما اینجا در مقام دفاع هستیم از افراد صالح و افراد شایسته و توانمند، و یک نظری را شورای نگهبان اعلام کرده به وزارت کشور و آنها موظف هستند این نظر رو اجرا کنند. این نکته هم مهم است که مصوبات الزام آور، الزاما قانون نیست که این مصوبات هم در دولت و هم در مجمع تشخیص هست. این‌ مصوبه هم در واقع مصوبه‌ای است برای ساماندهی ثبت‌نام‌هاست.

وی افزود: به نظر من دوستان دولت و وزارت کشور مقداری بی انصافی کردند و قضاوت عجولانه‌ای توسط برخی افراد شده است. ما تلاش‌مان این بود که مصوبه مجلس به سامان رسیده و نهایی شود و مطمئن هستم اگر مصوبه مجلس هم نهایی می‌شد همین موضع گیری‌های عجولانه و غیرمنصفانه نسبت به مجلس و شورای نگهبان هم انجام می شد. این مصوبه تقریبا همان مصوبه مجلس است و زمانی که دیگر از اجرایی شدن مصوبه مجلس ناامید شدیم، همان روز تصمیم گرفتیم از باب نظارت موثر شورای نگهبان، همان موارد را به وزارت کشور اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: نکته دیگر اینکه، خیلی خنده دار است که شورای نگهبان تصمیم گیری خود را منوط به آمدن یا نیامدن یک یا دو فرد کند، اگر معیار سن ملاک است، این مصوبه برای یک انتخابات تصویب نشده است و اگر فردی که در این دور سنش اجازه حضور در انتخابات را نمی دهد، دور بعدی می تواند در انتخابات ثبت نام کند، پس شورای نگهبان برای نیامدن افراد این مصوبه را تصویب نکرده است.

وی افزود: در میان گروه‌های سیاسی، افراد متعددی هستند که با همین مصوبه می توانند در انتخابات ثبت نام کنند، اگر شورای نگهبان خدایی ناکرده قصدی داشت که مانع این افراد شود، طوری مصوبه را می نوشت که هیچ کدام از این افراد نتوانند ثبت نام کنند، نه اینکه مثلا برای یک نفر ممانعت ایجاد کند. این مصوبه اصلا مصداقی نیست و تعیین ملاک ها و شرایط است.

کدخدایی تصریح کرد: جشنواره ثبت نام‌ها هم که در جلوی وزارت کشو اتفاق می افتد و خبرگزاری های خارجی هم می‌آمدند و هجمه هایی علیه شورای نگهبان را مطرح می‌کردند. ما ناچاریم قانون را رعایت کنیم و برای اجرای قانون هم هزینه‌های آن را می‌پردازیم و از اجرای قانون کوتاه نمی آییم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این شورا براساس شرایطی که اعلام کرده، فقط کسانی را به عنوان ثبت نام کننده می‌شناسد که این شرایط را داشته باشد، خاطرنشان کرد: بحث استثنا هم که در مصوبه آمده است این است که که اگر بر فرض محال و نادر، یک شخصی نزدیک 40 سال باشد ولی سایر شرایط را داشته باشد و اعتراضی کند، شورای نگهبان به صورت جمعی آن اعتراض را بررسی می کند و نظر می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین