کد خبر: ۷۰۸۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵

راه تشخیص آسم از کرونا

یک فوق تخصص ریه از دانشگاه علوم پزشکی تهران، تشخیص آسم از کرونا را برای پزشک فوق تخصص ریه بسیار ساده دانست و گفت: تاکنون هیچ شواهد و تحقیقاتی مبنی بر اینکه افراد مبتلا به آسم بیشتر به ویروس کرونا مبتلا می شوند، وجود ندارد و نمی توان گفت بیماران آسم شانس بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند.
راه تشخیص آسم از کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی قانعی با بیان اینکه بیماری آسم پاسخ بیش از حد مجرای هوایی به یک محرک است، اظهار کرد: در بیماری آسم باید محرکی باشد تا مجرای هوایی پاسخ بیش از حدی نسبت به آن ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه آسم می تواند ارثی و آلرژیک باشد و یا بر اثر شغل فرد در اثر تماس طولانی مدت با برخی از محرک ها به وجود آید، تصریح کرد: آسم یک بیماری انسداد مجاری هوایی است که وقتی فرد دچار حملات آسم می شود، این انسداد افزایش پیدا می کند، عبور هوا از مجاری هوایی به سختی صورت گرفته و در ریه صدای خس خس ایجاد می شود که علت آن تنگی مجاری هوایی است.

فوق تخصص ریه از دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در ایجاد بیماری آسم عوامل زمینه ای و ارثی و یا عوامل تشدیدکننده نقش دارند، گفت: این بیماری می تواند توسط برخی از بیماری های ویروسی (حتی سرماخوردگی ساده)، خوراکی ها، گرده گیاهان و یا آب و هوا تشدید شود، بنابراین علاوه بر زمینه بیماری و ژنتیکی بودن آن، این بیماری بر اثر عوامل تشدیدکننده، تشدید می شود که باید موارد تشدید کننده را به حداقل رساند و از آن ها پرهیز کرد.

قانعی افزود: عوامل زمینه ای مانند وراثت را نمی توان از بین برد، اما عوامل تشدیدکننده را می توان کنترل کرد و شدت بیماری را کاهش داد، براین اساس، اگر والدین دارای بیماری آسم باشند فرزند آنها نیز می تواند آسم را به ارث ببرد، اما با کنترل عوامل تشدید کننده که در اختیار فرد است، می توان شدت بیماری را کاهش داد.

وی در مورد تشخیص بیماری آسم نیز، توضیح داد: دستگاهی وجود دارد که به وسیله آن حجم ریه را اندازه می گیرند و می توان بیماری انسداد ریه را تشخیص داد. در صورتی که بیماری وجود داشته باشد چندین روش درمانی برای آن تجویز می شود تا با کنترل بیماری، مانع از پیشرفت آن شد.

این پزشک فوق تخصص با اشاره به اینکه دو نوع داروی ضد التهاب و داروی متسع کننده برونش ها برای رفع انسداد مجاری استفاده می شود، یادآور شد: داروهایی که مجاری را متسع می کنند، مثل سالبوتامول، سالمترول، داروهایی که التهاب مجاری را کم می کنند و از دسته کورتن های استنشاقی هستند مثل بکلومتازون و... در پیشگیری از حملات و درمان آسم موثر هستند.

آسم یک بیماری قابل کنترل است

قانعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیج بیمار آسمی نیست که پزشک نتواند بیماری او را کنترل کند، بنابراین مراجعه به هنگام به پزشک و تحت نظر بودن، باعث می شود فرد زندگی راحت تری داشته باشد.

این پزشک فوق تخصص ریه با بیان اینکه در ابتلا به ویروس کرونا معمولا تب، ضعف و بدن درد قابل توجهی بوجود می آید، افزود: در آسم هیچ کدام از این علائم وجود ندارد، علاوه بر آن ابتلا به ویروس کرونا به دنبال تماس با فرد آلوده اتفاق می افتد، اما آسم از شخص مبتلا به آسم یا هر شخص دیگری سرایت نمی کند.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا مجاری هوایی را درگیر نمی کند و بیشتر نسج بافت ریه را در گیر می کند، تصریح کرد: آسم فقط مجاری هوایی را گرفتار می کند، نسج ریه را درگیر نمی کند و حتی در سی تی اسکن افراد هیچ ضایعه ای در نسج ریه فرد دیده نمی شود. بنابراین اکسیژن خون اغلب افراد مبتلا به آسم افت نمی کند، مگر اینکه بیماری خیلی شدید باشد، درحالیکه در کرونا اکسیژن خون افراد افت می کند.

قانعی تشخیص آسم از کرونا را برای پزشک فوق تخصص ریه بسیار ساده دانست و گفت: تاکنون هیچ شواهد و تحقیقاتی مبنی بر اینکه افراد مبتلا به آسم بیشتر به ویروس کرونا مبتلا می شوند وجود ندارد و نمی توان گفت بیماران مبتلا به آسم، شانس بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند.

واکسیناسیون کرونا برای بیماران آسم منعی ندارد

این فوق تخصص ریه، با اشاره به اینکه واکسیناسیون کرونا برای افراد مبتلا به آسم منعی ندارد، یادآور شد: حتی بعضی از داروهایی که افراد مبتلا به آسم استفاده می کنند می تواند تا حدی عوارض ریوی کرونا را نیز فروکش کند.

وی در مورد افرادی که سابقه ژنتیکی آسم دارند، گفت: در این افراد آسم از همان دوران کودکی آغاز می شود و به ترتیب در بزرگسالی شانس حملات کمتر می شود، چراکه مجاری هوایی بزرگ تر و تکامل یافته تر می شوند و حملات شدید رخ نمی دهد.

افزایش مرگ و میر با مصرف خودسرانه اسپری های استنشاقی

قانعی به یکی از مواردی که خطر مرگ بیماران آسمی را زیاد می کند اشاره کرد و گفت: استفاده مکرر از اسپری آبی رنگ باعث افزایش خطر مرگ و میر بیماران می شود، چراکه این اسپری فقط برای موارد حمله آسم مناسب است، درحالیکه افراد چون به سرعت علائم بهبودی را می بینند و حالشان خوب می شود، دائما از این اسپری استفاده می کنند. در نتیجه زمانی که لازم است ریه گشاد شود این دارو دیگر پاسخ نمی دهد و باعث افزایش مرگ و میر می شود.

این پزشک فوق تخصص ریه با اشاره به اهمیت میزان و چگونگی استفاده از اسپری ها، توضیح داد: به بیماران توصیه می کنیم حتما با دستور پزشک دارو مصرف کنند. اگر با مصرف دارویی موقتا علائم بیماری بهبود پیدا کرد، آن را به عنوان داروی اصلی قلمداد نکنند و بر این باور نباشند که هر موقع مشکل تنگی نفس پیدا کردند از این اسپری استفاده کنند.

باورهای نادرست درباره آسم

وی به برخی از باورهای نادرست مردم اشاره و تصریح کرد: برخی باور دارند که استفاده مکرر از این اسپری ها باعث گشادن شدن دریچه های قلب می شود، اما این تصور نادرستی است و چنین چیزی وجود ندارد. عده ای نیز باور دارند استفاده از اسپری باعث عادت می شود، یا استفاده از دارو باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود، چنین تصوراتی نیز کاملا اشتباه است، همچنین بیمار می تواند با دستور و زیرنظر پزشک، ورزش و فعالیت بدنی داشته باشند.

قانعی باورهای نادرست مردم را باعث از کنترل خارج شدن بیماری آسم در برخی افراد دانست و تاکید کرد: توصیه می شود افراد دستورالعمل های پیشگیری از کرونا، آسم و هر بیماری دیگری را رعایت کنند، با پزشک خودشان در ارتباط بوده و برنامه منظمی برای درمان بیماری خود داشته باشند، چراکه با رعایت اصول و نکات هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین