کد خبر: ۷۰۹۴۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

انتشار تصاویری از محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان برای نخستین‌بار

نام پرویز مشکاتیان را که اگر بود امروز ۶۶ ساله می‌شد، مترادف «زنده نگه‌داشتن چراغ سنتور و موسیقی ایرانی»، می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :

۶۶ سال پیش، در چنین روزی، ۲۴ اردیبهشت کودکی به دنیا آمد که امروز به عنوان یکی از موسیقی‌دانان تاثیرگذار ایرانی می‌شناسندش؛ سنتورنوازی سرآمد به نام پرویز مشکاتیان. کانال تلگرامی «خانه‌ی شجریان» به همین مناسبت عکس‌هایی با عنوان «برای نخستین بار» منتشر کرد.

انتشار تصاویری از محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان برای نخستین‌بار
از راست: پرویز مشکاتیان، فرهاد فخرالدینی، محمدرضا شجریان

مشکاتیان همراه با پذیرفته‌شدن در دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، خود را هم‌پای جریان اجتماعی-هنری دهه‌ پنجاه و کسانی چون حسین علیزاده و محمدرضا لطفی دید. از داریوش صفوت، یوسف فروتن، سعید هرمزی و عبدالله دوامی آموخت و در جشن‌های هنر شیراز همراه با اعضای مرکز حفظ و اشاعه‌ موسیقی ایرانی برنامه‌ها اجرا کرد.

دوبار جایزه‌ موسیقی باربد را برد و وقتی «بیست قطعه برای سنتور» را منتشر کرد کمتر کسی تصور می‌کرد در کمتر از یک دهه بعد با انتخاب‌هایش به یکی از تأثیرگذارترین موسیقی‌دانان دهه‌ شصت تبدیل شود. او آثاری تولید کرد که نامش را مترادف زنده نگه‌داشتن چراغ سنتور و موسیقی ایرانی، کردند.

مشکاتیان در شناساندن موسیقی ایرانی در اروپا و آمریکا نیز نقش به‌سزایی ایفا کرد و با کنسرت‌هایی درخشان در دهه‌ شصت و هفتاد همراه گروه عارف و محمدرضا شجریان مخاطبین گسترده‌ای برای این موسیقی پدید آورد.

مشکاتیان زود اما با تأثیر بسیار بر جوانب مهمی از موسیقی ایرانی، چشم از جهان فروبست و بیش از هر چیز شاگردان بسیار تربیت کرد، قطعات پُرشمار ساخت.

انتشار تصاویری از محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان برای نخستین‌بار
از راست: پرویز مشکاتیان، همایون شجریان، حمیدرضا نوربخش، محمدرضا شجریان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
قلم فرانسه
|
Turkey
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
0
11
کارهایش بی‌همتاست، اما «آستان جانان» آدمی را تا فلک پرواز می‌دهد! برای هر دو استادِ تَکرار نشدنی جایگاه آسمانی وَ آرامشِ اَبدی آرزومندم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین