کد خبر: ۷۰۹۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹

عون: حریری قادر به تشکیل دولت نجات نیست/ اظهارات منطقی «شربل وهبه» خشم سعودی‌ها را برانگیخت

عربستان در واکنش به اظهارات منطقی وزیر امور خارجه لبنان سفیر این کشور را احضار کرد.
عون: حریری قادر به تشکیل دولت نجات نیست/ اظهارات منطقی «شربل وهبه» خشم سعودی‌ها را برانگیخت
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از پایگاه خبری النشره، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان درباره آخرین وضعیت مربوط به پرونده تشکیل دولت در این کشور گفت، در میان تحولات جهانی ما در لبنان درباره جزئیات ناچیز بحث میکنیم و به جای اینکه برای مواجهه با چالش‌های داخلی و منطقه‌ای در تشکیل سریع دولت عجله کنیم آن را به تاخیر می‌اندازیم.

نبیه بری گفت، ای کاش می توانستم نشستی میان «میشل عون» رئیس جمهوری و «سعد حریری» نخست وزیر مکلف کشور ترتیب دهم تا راه حلی برای پایان دادن به بحران تشکیل دولت پیدا کنند.

از سوی دیگر منابع پارلمانی لبنان گزارش دادند که بحران تشکیل دولت در این کشور وارد یک تعطیلات طولانی مدت سیاسی شده است.

این منابع گزارش دادند، در سایه مسدود شدن چشم اندازها جهت از سرگیری ارتباطی دوباره میان میشل عون و سعد حریری به نظر نمی‌رسد که پرونده تشکیل دولت به زودی قابل حل باشد و این بدین معناست که بحران لبنان وارد مرحله پیچیده‌تری خواهد شد مگر اینکه معجزه‌ای اتفاق بیفتد.

روز گذشته رئیس جمهوری لبنان نامه‌ای درباره تشکیل دولت به پارلمان این کشور ارسال کرده و خواستار بحث درباره این پرونده در مجمع عمومی شد.

میشل عون گفت که بیش از شش ماه از انتصاب سعد حریری به عنوان نخست وزیر مکلف گذشته و هنوز دولتی تشکیل نشده است و تاثیرات منفی این موضوع به سطح سیاسی و امنیت بهداشتی و اجتماعی و اقتصادی مالی و خدماتی کشیده شده که در سایه بحران‌های انباشته شده کشور راه حلی برای آنها دیده نمی‌شود.

میشل عون افزود، درست نیست که افق زمانی برای تشکیل دولت همچنان نامشخص بماند به ویژه این که دولت آینده باید دولت نجات لبنان از بحران های مختلف باشد و تشکیل دولت طبق قانون اساسی یک امر ضروری است و از آنجایی که قانون اساسی به رئیس‌جمهور سپرده شده است من وظیفه دارم اطمینان حاصل کنم که هنجارهای غلطی در قانون اساسی به وجود نیاید.

رئیس جمهوری لبنان در ادامه تصریح کرد این امر ثابت شده که نخست وزیر مکلف قادر به تشکیل دولت نجات که بتواند با موسسه‌های مالی خارجی و صندوق بین المللی پول و کشورهای حامی لبنان جهت تعیین برنامه‌های کمک به کشور در سطوح مختلف ارتباط برقرار کند، نیست.

وی در ادامه تاکید کرد اینکه دولت تنها بر اساس مبانی خاص در چارچوب سازوکارهای معمولی تشکیل شود کافی نیست بلکه این کابینه باید رای اعتماد پارلمان را نیز به دست آورد.

سعد حریری نیز بعد از این نامه میشل عون به پارلمان وی را مورد اتهام قرار داد و گفت این صحبت‌های رئیس جمهور وارونه جلوه دادن حقیقت و فرار رو به جلو است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین