کد خبر: ۷۱۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۱
كروبی:

جلوگیری از بداخلاقی انتخاباتی تنها با توصیه ممكن نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر كل حزب اعتماد ملی كه در حاشیه همایش منشور اخلاق انتخاباتی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی در مورد رد صلاحیت‌ها گفت: در این مورد رایزنی‌هایی وجود داشته است، اما ما بر اساس قانون گزارش‌هایی را كه در كارنامه دوستان بوده، به مسوولان ارائه داده‌ایم.

به گزارش ایسنا مهدی كروبی تاكید كرد كه رایزنی‌ها برای بازگشت تعدادی دیگر از نامزدهای ردصلاحیت‌شده ادامه دارد.

كروبی هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره لیست مستقل حزب اعتماد ملی اظهار كرد: ما به دنبال این هستیم كه كار حزبی را جا بیندازیم؛ اما طبیعی است كه كسانی كه ما در لیست می‌گذاریم تا حدی با لیست‌های دیگر مشترك باشند. مشتركات ما با دیگر اصلاح‌طلبان بالاست و منتظر اعلام بقیه تایید صلاحیت‌ها هستیم.
 
وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره طرح بحث كناره‌گیری برخی اصلاح‌طلبان از انتخابات گفت: كنار رفتن از انتخابات به هیچ وجه برای ما كه در درون حكومت هستیم، ثمری ندارد.

دبیر كل حزب اعتماد ملی تاكید كرد كه «میزان رای ملت است» یك حقیقت است. 


حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی كروبی در ادامه‌ی همایش منشور اخلاق انتخاباتی كه در وزارت كشور برگزار شد، خاطرنشان كرد: تلقی همه‌ی ما برای همیشه باید این باشد كه انتخابات در ایران جدی است و بر اساس مبانی امام (ره)، قانون اساسی و نظریه‌پردازان جمهوری اسلامی میزان، رای مردم است و این تعبیر حضرت امام یك واقعیت، یك حقیقت و جدی است.
 
دبیر كل حزب اعتماد ملی، افزود: معتقدم دوام و استمرار این حكومت بر پایه‌ پشتیبانی مردم است و اگر چه پشتیبانی مردم در قالب شعارها و راهپیمایی‌ها ارزشمند است؛ اما انتخابات نتیجه‌ای ملموس است.
 
وی گفت: اگر یك تفكر در گوشه و كناری وجود دارد كه معتقد است رای مردم میزان و اصل نیست، باید گفت كه واقعش این است كه امام از ابتدا روی این مساله بارها تاكید داشتند كه میزان رای مردم است. قانون اساسی ما نیز طوری نوشته شده كه اگر رییس‌جمهوری شهید شد، فرار كرد و یا مرد باید 50 روز بعد انتخابات برگزار شود. در قانون اساسی آمده كه حتی در شرایط بحرانی هم مجلس باید بماند و حتی یك روز هم نباید كشور بدون مجلس باشد؛ چنان‌چه انتخابات اول مجلس قبل از جنگ، انتخابات دوم مجلس در میان جنگ و انتخابات سوم آن در زمان موشك‌باران شهرستان‌ها برگزار شد.
 
كروبی با تاكید بر این كه در انتخابات باید رقابت سالم وجود داشته باشد و از هر گونه هتاكی، تخریب، اسراف و به قول آقای صفار هرندی(در سخنرانی پیشین مراسم)، رای‌خری پرهیز شود، گفت: این موارد تنها با توصیه امكان‌پذیر نیست و اگر چه توصیه هم موثر است اما آنچه مهم‌تر است وجود ملزومات این قضیه است.
 
وی درباره ملزومات مورد نظر خود در این راستا، خاطرنشان كرد: اول از همه مسوولان دولت ( منظورم از دولت تنها قوه‌ی مجریه نیست بلكه كل نظام است) باید برای انتخابات سالم تلاش كنند؛ به ویژه ناظران و مجریان و آنهایی كه متولیان امر هستند باید تلاش كافی داشته باشند. 

دبیر كل حزب اعتماد ملی گفت: باید توجه كرد در این بین اعمال نفوذی صورت نگیرد؛ البته رابطه‌ صحیح، رایزنی و كدخدامنشی غیر از رابطه‌ غلط است؛ چرا كه ممكن است گزارشی علیه داوطلبی وجود داشته باشد و كسی هم در این بین اطلاعات درستی از آن داوطلب را به سمع وزارت كشور و مسوولان برساند و مسوولان وزارت كشور نیز با توجه به اسناد موجود داوری كنند و ما در جمهوری اسلامی به دنبال همین مساله هستیم و معتقدیم به هیچ وسیله نباید رابطه‌ غلط وجود داشته باشد.
 
كروبی خاطرنشان كرد: مسوولان محترم اجرایی و نظارتی باید با دقت به مسوولیت خود عمل كنند و فرهنگ امام نیز باید در جامعه و انتخابات حاكم شود و همه بدانند باید سالم و درست كار خود را انجام دهند؛ سپس كاندیداها نیز باید با مردم صادقانه برخورد كنند.
 
وی با بیان این كه گروه‌های سیاسی نه تنها باید از تخریب پرهیز كنند و گناه نكنند بلكه باید از حریص كردن مردم به وسیله‌ی وعده‌های غلط و نادرست خودداری كنند، گفت: البته من نمی‌گویم در این بین تخلفی صورت نمی‌گیرد. خواه ناخواه تخلف صورت می‌گیرد؛ اما نباید كاری كرد كه اعتماد مردم نسبت به كلیت نظام سلب شود و برنامه‌های نظام بهم بخورد؛ البته مردم اعتمادشان نسبت به كلیت نظام سلب نمی‌شود؛ بلكه نسبت به دولت‌ها ممكن است سلب شود.
 
دبیر كل حزب اعتماد ملی، با بیان این كه افراد نباید از امكانات و نفوذ خود در عرصه‌ انتخابات استفاده كنند، گفت: متاسفانه در هر جناحی در اوج قدرت حزب‌هایی به وجود می‌آید؛ اما این درست نیست؛ چرا كه حزب باید حركتش را از پایین شروع كند و قدرت بگیرد.
 
وی افزود: متاسفانه هم ارزشی‌های ما و چه كسانی كه شعارهای مردمی سر می‌دهند به این موارد اعتقاد داریم ولی در عمل كمیت‌مان لنگ می‌زند و در این راستا واژه‌های مردم‌سالاری را ابزار می‌كنیم.
كروبی در پایان تصریح كرد: همه‌ ما چه داوطلبان و چه مجریان و دست‌اندركاران امر تبلیغات حواس‌مان باید باشد همین طور كه بالاتر می‌رویم و مقام‌مان بالاتر است، باید یادمان باشد كه مسوولیت‌مان نیز سنگین‌تر خواهد شد؛ هم‌چنین لازم است تا همه‌ی امكانات را در اختیار مردم بگذاریم؛ همه‌ امكانات را برای یك انتخابات لازم در اختیار مردم قرار دهیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین