کد خبر: ۷۱۰۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱

خشکسالی امسال؛ آغاز یک خشکسالی چند ساله؟

خشکسالی موضوع جدیدی برای کشور و حتی مازندران نیست، در حالیکه بسیاری از مردم و مسئولان، مازندران را از لحاظ آب و هوایی بسیار مناسب و مستعد می‌دانند اما مدت‌ها است که یک دل سیر باران نباریده و این استان نیز همانند سایر استان‌ها با مشکل کمبود آب، مواجه است، البته این در حالی است که تا همین یکی دو سال گذشته، دارایی منابع‌ آبی‌مان بسیار مناسب بود و حالا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران معتقد است این خشکسالی امسال ممکن است آغاز خشکسالی ۲ تا ۳ ساله باشد.
خشکسالی امسال؛ آغاز یک خشکسالی چند ساله؟
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها سدهای مازندران در حال خالی شدن است و ابراهیم یخکشی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران در این باره به ایسنا گفته که در حال حاضر آب سدهای این استان به جهت مصرف بخش کشاورزی رهاسازی شده است.

وی به این نکته اشاره کرد که سدهای مازندران به لحاظ حجم آبگیری نسبت به سال گذشته در وضعیت یکسانی قرار داشته است اما به جهت کمبود آب رودخانه‌ها، رهاسازی آب از سد به جهت مصارف کشاورزی را زودتر آغاز کردیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرده که، بسیاری از اراضی کشاورزی، وابسته به آب رودخانه ها است و با کاهش حجم آب رودخانه‌ها، ما را مجبور به رهاسازی آب سد می‌کند تا این کمبود جبران شود.

یخکشی به این موضوع نیز اشاره کرده که، در جاهایی که سد وجود دارد، رهاسازی آب صورت می‌گیرد و در مناطقی که سد وجود ندارد، سیستم نوبت بندی آب انجام می‌شود.

وی در پاسخ به علت رهاسازی زودتر آب سدهای مازندران نیز، خاطرنشان کرد: بارندگی در مازندران ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشت و آب‌دهی آب رودخانه ها از مهر ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد کمتر شده بود، از سوی دیگر در فصل‌ زراعی و در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد نیاز آبی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین این اتفاق باید صورت می‌گرفت.

مدیر عامل آب منطقه‌ای مازندران ادامه داد: ما در بخش کشاورزی به ۳ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم که 2.3 میلیارد متر مکعب از چاه‌ها و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آن از گنجایش ذخیره حجم سدها و آب بندان ها تامین می‌شود و مابقی تامین کسری آن از آب چاه ها است.

یخکشی گفت: با تاکید بر اینکه در آغاز خشکسالی هستیم و تر سالی به پایان رسیده است، گفت: این خشکسالی امسال ممکن است آغاز خشکسالی ۲ تا ۳ ساله باشد و در این راستا نیازمند صرفه جویی در مصرف آب هستیم و باید بخشی از آب را نگهداریم تا در مصرف شرب دچار مشکل نشویم.

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران، افزود: در حال حاضر حجم کل سدهای مازندران ۳۲۰ میلیون متر مکعب است و نزدیک به ۲۴۰ میلیون متر مکعب آب در آن وجود دارد اما با تداوم خشکسالی بدون صرفه جویی مشکل پیدا خواهیم کرد.

بخکشی با اشاره به اینکه در طول فصل کشاورزی با ۶۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب مواجه هستیم، گفته که، این کمبود باید با نوبت بندی و صرفه جویی مدیریت شود تا کشت نیز صورت گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین