کد خبر: ۷۱۰۶۵۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
مراجعه به روان‌شناس و مشاور، در پیشگیری یا کاهش این فجایع و آسیب‌ها مؤثر است

نامه سازمان روانشناسی به روحانی برای تشکیل کمیته مقابله با عوارض روانی کرونا و قتل بابک خرمدین

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ضمن تاکید بر آشکار شدن نقش مشاوره‌های روان‌شناسی همزمان با شیوع کرونا، در نامه‌ای به رییس جمهور نوشت: مسأله قتل "بابک خرمدین" توسط والدین و هشدار قبلی سازمان نظام روان‌شناسی درباره قتل "رومینا اشرفی" توسط پدر و بسیاری از خودکشی‌ها، بحران‌های ناشی از کرونا، سوگ کرونا و مشکلات بحران‌زای دیگر، در صورت اشاعه فرهنگ مراجعه به روان‌شناس و مشاور، در پیشگیری یا کاهش این فجایع و آسیب‌ها مؤثر است.
نامه سازمان روانشناسی به روحانی برای تشکیل کمیته مقابله با عوارض روانی کرونا و قتل بابک خرمدین
آفتاب‌‌نیوز :

در متن نامه محمد حاتمی به رییس جمهور آمده است: سلامت‌روان به عنوان هسته سلامت: آرامش، نشاط اجتماعی، بهره‌وری و توسعه اقتصادی در جامعه به ارمغان می‌آورد. بر این باور آموزش مهارت‌های زندگی از جمله کنترل خشم، استرس و مهارت‌های حل مسأله، ارتباطی، گوش دادن و گفت‌وگو، جملگی در ارتقاء سلامت‌روان و پیشگیری از اختلالات روانی مؤثر است. در شرایط پاندمی کووید-۱۹ کارآمدی مشاوره‌های روان‌شناسی بیش از پیش آشکار شده است، توسعه سبک زندگی جدید، تنظیم مدیریت خانواده، کودکان و نوجوانان در شرایط بحران، خودمراقبتی، دگرمراقبتی، کاهش ترس غیرمنطقی، آرامش‌دهی به جامعه، اقناع‌سازی جامعه جهت حفظ پروتکل‌های بهداشتی، برون‌رفت از سوگ کرونا، آسیب‌دیدگان و غیره .... همه از وظایف روان‌شناسان و مشاوران است،

وی در ادامه آورده است: آلام انزواگزینی و خشم فرورفته نه در دفتر پزشک بلکه در گفت‌وگوهای همدلانه مشاوره‌های روان‌شناختی قابل حل و فصل است. علی‌رغم نامهربانی‌ها، روان‌شناسان و مشاوران از بدو ورود کرونا بدون کوچکترین چشم‌داشتی مسئولانه در خدمت مردم عزیز کشورمان بوده‌اند و نقش تاریخی خود را به عنوان همراهان مردم بخوبی ایفاء کرده‌اند؛ در این رابطه قبلاً حدود چهل (۴۰) فعالیت انجام شده را خدمت حضرتعالی گزارش شده است. اکنون روزانه بیش از ۱۰۰هزار مشاوره روان‌شناسی به صورت حضوری و مجازی به مردم کشورمان ارائه می‌شود. جهت استحضار در دوران کرونا که شرایط ابهام‌آمیز و کلافگی وجود دارد، تنها با گفت‌وگوی روان‌شناسی آلام آن‌ها تسکین می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود. در دوران پساکرونا مسأله اول هر کشوری در موضوع سلامت‌روان است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه با مورد خطاب دادن رییس جمهور نوشته است: مسأله قتل "بابک خرمدین" توسط والدین و هشدار قبلی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره درباره قتل "رومینا اشرفی" توسط پدر و بسیاری از خودکشی‌ها، بحران‌های ناشی از کرونا، سوگ کرونا و مشکلات بحران‌زای دیگر در صورت اشاعه فرهنگ مراجعه به روان‌شناس و مشاور، افزایش سواد سلامت‌روان جامعه، توسعه مراکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره، تهیه پیوست‌های سلامت‌روان و آموزش‌های روان‌شناختی در پیشگیری یا کاهش این فجایع و آسیب‌ها مؤثر است.

در ادامه این نامه تاکید شده است: جناب آقای دکتر روحانی، با اطلاع از اینکه جنابعالی به اهمیت و نقش روان‌شناسان و مشاوران در شرایط کرونا توجه داشته و در بیانات حضرتعالی منتشر شده است، به عنوان یک ضرورت تاریخی خصوصاً در شرایط بحران فعلی برحسب وظیفه استدعا دارد، نسبت به موارد ذیل دستور مساعد صادر کنید:

۱. در دوران کرونا و پساکرونا مسأله حمایت جدی دولت از توسعه مراکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره در اقصی نقاط ایران و بکارگیری روان‌شناسان و مشاوران در قالب پروژه‌های ملی تحت نظارت این سازمان به عنوان اولویت ملی مورد توجه قرار گرفته و کمیته مقابله با عوارض روانی کرونا پیشنهادی این سازمان که قبلاً بررسی و مورد تأیید دفتر حضرتعالی قرار گرفته است در ستاد ملی مقابله با کرونا تحت مسئولیت این سازمان شکل گیرد.

۲. بدلیل اینکه اقشار کم درآمد جامعه و در معرض خطر نمی‌توانند بخاطر ضیق مالی از خدمات روان‌شناسی و مشاوره استفاده کنند، مسأله «بیمه‌های پایه و تکمیلی» موضوع بند «ج» ماده (۱۰۲) قانون برنامه ششم به عنوان ضرورت ملی در شرایط کرونا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضع شود.

۳. «واکسیناسیون» روان‌شناسان و مشاوران به عنوان شغل پر خطر که باید حداقل ۴۵ دقیقه در اطاق مشاوره با مراجع صحبت کنند، در اولویت قرار گرفته و آغاز شود.

۴. تعرفه‌های خدمات روان‌شناسی و مشاوره در سه سال اخیر بر طبق قانون هر ساله جهت تصویب به هیأت دولت ارسال شده است؛ اما متأسفانه با وجود همه پیگیری‌ها علی‌رغم تصویب در کمیسیون اجتماعی و اقتصاد دولت به دلایل نامعلوم ابلاغ نشده است و تسریع، تصویب و ابلاغ گردد.

حاتمی در پایان آورده است: با امتنان و تشکر مؤکداً مسأله فرهنگ‌سازی سلامت‌روان توسط رسانه‌ها خصوصاً صدا و سیما و حمایت از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جهت انجام مسئولیت‌های قانونی همچون نظارت بر فعالیت‌های روان‌شناسی و مشاوره و اجرای «طرح ملی» "روان‌شناس و مشاور خانواده" «طرح» "روان‌شناس مدرسه" با همکاری نهادها و سازمان‌های ذیربط لازمه دستور حضرتعالی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
1
هر ایرانی تبدیل به یک بمب ساعتی شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
1
حالا فهمیدید خیلی وقت است که روانشناسان دنیا گفته اند همه ایرانی ها حداقل یک بیماری روانی دارند
کرونا هنوز نبود حالا کرونا کل بر آنها،،!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
1
همه مردم راروانی کرده فقط پدربابک نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین