کد خبر: ۷۱۰۹۲۶
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
تصمیمات نظام اگر پشتوانه مردم را نداشته‌باشد مشروعیت نخواهدداشت

روحانی: درباره تصمیم شورای نگهبان به ناچار به رهبری نامه نوشته‌ام؛ صلاح با ایشان است

 رییس جمهوری گفت: دیروز خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتم که اگر ایشان می‌توانند درباره انتخابات کمک کنند. آنچه که ما می‌توانستیم انجام دهیم درخواست از ایشان بود که اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی انجام دهند.
روحانی: درباره تصمیم شورای نگهبان به ناچار به رهبری نامه نوشته‌ام؛ صلاح با ایشان است
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: همواره در مقاطع مختلف ماه خرداد برای کشور ما و انقلاب ما سرنوشت ساز بوده است. ۵۸ سال پیش و در سال‌های اولیه نهضت اسلامی خرداد ۴۲ جزو مقاطع بسیار حساس انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی بود و امام (ره) آن سخنرانی معروف روز عاشورا را در مدرسه فیضیه در ۱۳ خرداد ایراد فرمودند.

وی با بیان اینکه رحلت امام(ره) هم در ۱۳ خرداد بود، گفت: سخنرانی مهم ایشان عصر ۱۳ خرداد سال ۴۲ بود و رحلت ایشان هم خرداد سال ۱۳۶۸ بود. البته تا زمانی که روح ایشان پرواز کرد به ساعت ۱۰ و بیست دقیقه شب رسید ولی از عصر به بعد دیگر امام قدرت تکلم نداشت و در واقع ساعات پایان زندگی ایشان بود.

روحانی گفت: خرداد سال ۴۲ هم حرکت و موج بزرگ نهضت اسلامی را ایجاد کرد و هم حادثه بزرگ و مهم ۱۵ خرداد که ایثار، فداکاری و حضور مردم در خیابان‌ها باعث شد که ریشه‌ها و اساس نهضت اسلامی محکم شود و جان حضرت امام (ره) حفظ شود.

وی یادآوری فتح الفتوح خرداد سال ۶۱ و دوران جنگ اظهار کرد: افزود: حادثه ای که در سوم خرداد ۶۱ رزمندگان و همه فداکاران و ملت بزرگ توانستند بوجود بیاورند پیروزی قطعی و نهایی در برابر یک توطئه بزرگ جهانی علیه ایران تمامیت ارضی انقلاب اسلامی و انسجام ملی بود.

رییس جمهوری اضافه کرد: در برابر این توطئه رزمندگان ما توانستند آن عملیات بزرگ را انجام دهند و دنیا در کمال بهت و حادثه شاهد یک پیروزی عظیم و بزرگ در سوم خرداد ۶۱ بود.

روحانی با بیان اینکه تکلیف جنگ تحمیلی در ۳ خرداد معلوم شد، اضافه کرد: البته جنگ ادامه پیدا کرد و فراز و نشیب زیاد داشتیم و پایان آن عملیات مهم مرصاد بود. اما همه دنیا در سوم خرداد ۶۱ فهمیدند که توطئه علیه ملت ایران به نتیجه نخواهد رسید و مردم برای ناموس و کشور خود و برای ملت و منافع ملی ایستادگی خواهند کرد و مسیر را به پیروزی خواهند رساند.

رییس دولت تدبیر و امید رحلت امام خمینی در خرداد ۶۸ را مصیبت بزرگی ملت و تاریخ ایران ارزیابی کرد و گفت: در کمتر از ۲۴ ساعت ما شاهد انتخاب رهبر معظم انقلاب و خلف صالح امام بودیم آن هم دنیا را به حیرت واداشت.

وی افزود: کسی باور نمی‌کرد مجلس خبرگان رهبری قادر باشد از صبح که جلسه را شروع می‌کند تا قبل ازغروب این مساله بسیار مهم پیچیده مذهبی و دینی و سیاسی که فوق العاده مهم بود به ثمر برساند و با یک رای قاطع رهبر معظم انقلاب پرچم را به دوش گرفتند که الحمدلله تا الان امروز پرچم را بر دوش دارند.

رییس جمهوری گفت: امسال هم در سال ۱۴۰۰ ماه باز هم با یک خرداد دیگری مواجه هستیم. البته بسیاری از انتخابات مهم ریاست جمهوری ما در دوره‌های قبل هم در خرداد انجام شده است. در سال ۹۲ و ۷۶ هم انتخابات در خرداد بود بسیاری از انتخابات مهم ما معمولا در خرداد واقع شده است. گاهی قبل از خرداد در اواخر اردیبهشت انجام شده و گاهی هم اوایل تیر بوده است.

روحانی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه انتخابات اعم از مجلس شورای اسلامی، شوراها، خبرگان هر کدام سر جای خودشان بااهمیت هستند. در مساله انتخابات ریاست جمهوری بحث این است که یک فرد رییس جمهور شود نه رییس یک حوزه انتخابیه، یک جناح یا حزب، بلکه می‌خواهد رییس جمهور یعنی عامه مردم جامعه و ملت شود وملت ما را نمایندگی ‌کند و این بسیار مهم است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه این انتخابات بسیار مهم و بزرگ، نماد آزادی و آگاهی مردم است، گفت: مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند، ملاک هم تشخیص ملت است یعنی همه زمینه‌ها و مقدمات باید فراهم شود، مردم به صحنه بیایند و با تشخیص آنها انتخابات به ثمر بنشیند.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه انتخابات با این عظمت، وحدت ملی و امنیت ملی است. ما همواره در بحث‌های سیاسی و در روزنامه‌ها و صدا و سیما و فضای مجازی بحث می‌کنیم که این آقا یا آن آقا بیاید و چه کاری انجام دهد، فلان موضوع یا فلان مشکل سیاسی و اقتصادی را حل کند. البته اینها درست و در جای خود مهم است. رییس جمهوری همه این وظایف را به عنوان رییس دولت برعهده دارد اما انتخابات بالاتر از این است.

روحانی تصریح کرد: انتخابات شکوهمند ضامن مشروعیت نظام است و این اساس است و ما این را فراموش کرده‌ایم. یعنی مسئله و هدف اساسی ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همه تصمیماتی که در کشور انجام می‌گیرد، اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد، مشروعیت ندارد. مشروعیت قانونی که ندارد، مشروعیت دینی آن هم محل بحث و سوال است. چرا که می‌خواهد مردم را نمایندگی کند و از طرف مردم می‌خواهد سخن بگوید، با دنیا بعنوان نماینده ملت سخن بگوید.

وی ادامه داد: وقتی سفیرهای خارجی می‌آیند به عنوان طرف دولت‌های خارجی، استوارنامه را دریافت می‌کند، تمام قراردادهای مهم بین‌المللی را باید امضا، اجرا و دنبال کند و از همه مهمتر مسئول اجرای قانون اساسی است، بگذریم از بحث‌هایی که در این زمینه وجود دارد ولی این متن و صراحت قانونی اساسی ما است.

رییس جمهوری گفت: اگر خدای نکرده در انتخابات حضور کمرنگ باشد، و مسائلی برای مردم روشن نباشد، انسجام ملی ما چه خواهد شد؟ مصلحت ملی ما چه خواهد شد، امنیت کشور چه می‌شود؟ حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود، بنابراین ابعاد این مساله بسیار مهم است و باید درباره این ابعاد فکر شود.

روحانی عنوان کرد: امام راحل(ره) همواره به ما توصیه می‌کردند که میزان رای ملت است و مردم ولی نعمت ما هستند مردم ما را به اینجا رساندند. ما که هستیم، کجا بودیم، همه ما طلبه یا دانشجو یا یک فرد عادی بودیم، مردم بودند که در یک نهضت اسلامی آمدند، فداکاری کردند، خون دادند.

رییس دولت دوازدهم افزود: مردم ۲۲ بهمن را به‌وجود آوردند، و رژیم فاسد گذشته را سرنگون کردند، مردم پای صندوق رای آمدند و ۹۸.۲ به نظام جمهوری اسلامی ایران رای دادند، این ۹۸.۲ درصد کجا رفت، چرا آب می‌رود، ۹۸ درصد مردم آمدند و گفتند ما جمهوری اسلامی را می‌خواهیم و قبول داریم و به آن رای می‌دهیم. مردم رای در صندوق انداختند، هرچه زمان می‌گذرد آیا این ۹۸ درصد باید کم شود؟

وی ادامه داد: هر کسی می‌آید در اسلامیت، ایمان و تعهد وی شک و شبهه می‌کنیم. اگر مردم این همه شک و شبهه دارند، این مردم همان هستند که در جنگ آمدند و سوم خرداد ۶۱ را آفریدند، نمایندگان همین مردم بودند که در ۱۴ خرداد ۶۸ رهبر انقلاب اسلامی را انتخاب کردند. این مردم همان مردم هستند. خدا نکند روزی مردم احساس کنند ما به آنها بی‌اعتنا هستیم یا می‌خواهیم بدون آنها یا برای آنها تصمیم بگیریم. مردم خودشان باید تصمیم بگیرند، مردم تصمیم‌گیر هستند و پای صندوق می‌آیند و خودشان باید انتخاب کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: امام راحل(ره) به ما فرمودند، مشارکت حداکثری. رهبر معظم انقلاب در همه مقاطع تاریخی که مربوط به انقلاب می‌شد، فرمودند مشارکت حداکثری. من سال گذشته در مناسبتی که محضر رهبری بودم، از ایشان سوال کردم و گفتم در انتخابات آینده هم شما همان نظر را دارید و مشارکت حداکثری را می‌خواهید یا نه. چرا که نظرات دیگری هم مطرح است. حتی ایشان داستانی را از یکی از بزرگان نقل کردند و فرمودند من باز هم نظرم همان است. مشارکت حداکثری اولین هدف ما است. البته به دنبال این هستیم که یک رییس جمهور صالح و اصلح انتخاب شود.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: من عین جمله ایشان را در نطق ۲۲ بهمن به مردم گفتم که آقا نظرشان این است. خود ایشان هم در سخنرانی تصریح فرمودند که برای من هدف اول و مهم‌تر مشارکت حداکثری مردم است و مردم باید پای صندوق بیایند.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت حداکثری با شعار درست نمی‌شود، گفت: اینکه ما بگوییم مشارکت حداکثری است، صدا و سیما هم با مردم مصاحبه کند و پخش کند و بگوید مشارکت حداکثری. مشارکت حداکثری لوازم دارد باید به آن ملتزم باشیم که یک طرف آن دولت است.

روحانی با بیان اینکه دولت مجری انتخابات است، گفت: در زمان ثبت نام که اولین قدم بود، من به وزیر کشور نامه نوشتم و تاکید کردم عین «مر» قانون عمل کند و هرکس برای ثبت نام می‌آید طبق قانون ثبت نام کند. اگر من این دستور را نداده بودم و اگر وزارت کشور عمل نکرده بود ما حتی در خود وزارت کشور دعوا داشتیم. کسی که می‌خواست ثبت نام کند می‌گفت براساس چه قانونی ثبت نام نمی‌کنید. قانون را به من نشان دهید شما باید مجری قانون باشید. بنابراین وزارت کشور به قانون عمل کرد و مردم آمدند و ثبت نام کردند. ما اینجا مشارکت حداکثری را مراعات کردیم و ایستادگی کردیم، در مراحل بعد هم آنجایی که به عهده دولت است باز همان را مراعات خواهد کرد.

وی افزود: ما به وزارت کشور اعلام کردیم که به خاطر کرونا و سلامت مردم صندوق‌ها را اضافه کنید. وزارت کشور حدود ۱۰ هزار صندوق اضافه کرد. حتی وزیر کشور در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد که به خاطر حفظ سلامت مردم زمان انتخابات را اضافه کنیم و پیشنهاد داد که ۲ ساعت زمان انتخابات اضافه شود یعنی از ۷ صبح شروع شده و تا یک صبح روز بعد زمان رای گیری ادامه داشته باشد اما در جلسه پیشنهاد شد که ۲ ساعت به ۳ ساعت اضافه شود یعنی از ۷ صبح تا ۲ صبح روز بعد یعنی ۳ ساعت اضافه شد تا مردم راحت‌تر پای صندوق انتخابات بیایند.

روحانی تاکید کرد: علاوه بر این دولت تمام تلاش خود را برای واکسیناسیون به کار گرفت برای این که مردم اعتماد کنند و پای صندوق رای بیایند. همه تلاشمان را انجام دادیم که موج چهارم کرونا را خاموش کنیم مردم اعتماد کنند. تصمیماتی که در ستاد برای تبلیغات گرفتیم، برای این بود که با موج پنجم مواجه نشویم که مردم در روزهای آخر و هفته آخر که نزدیک به ۲۸ خرداد روز رای گیری می‌شود همه با خیال راحت رای بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص فرایند احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه به عهده دولت بوده، به عنوان وظیفه بزرگی که بر دوش ما است، دولت انجام داده و خواهد داد. ما به فکر این نیستیم که چه کسی رییس جمهور می‌شود. مردم هرکسی را که صلاح دیدند به او رای بدهند. اما همه باید حس کنند که پای صندوق انتخابات می‌روند و همه حس کنند که رای آنها است که امروز کسی را انتخاب می‌کنند.

رییس دولت دوازدهم ادامه داد: یک مرحله، مرحله احراز صلاحیت است که به عهده دولت نیست به عهده یک نهاد دیگری که البته مهم است و آنها تصمیم می‌گیرند. اینکه مقدمات این تصمیم آنها از کجا می‌آید و چگونه تصمیم‌سازی می‌شود بحث‌های جداگانه دارد که مورد بحث ما نیست اما به هر حال در اختیار دولت نیست، نهادی مستقل است که خود بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که به هر حال تصمیم گرفت.

وی گفت: تصمیم شورای نگهبان که عصر روز دوشنبه از آن مطلع شدیم و بعد مشخص شد که چه کسانی مدنظر هستند. خیلی از سیاسیون و ما دلمان می‌خواست شورای نگهبان فرصت بیشتری داشت و افراد دیگری اضافه می‌شدند. جان انتخابات رقابت است. اگر این جان را از انتخابات بگیرید کالبد بی‌جان می شود. اصل انتخابات این است که یک رقابت فشرده باشد تا انتخابات واقعی شکل بگیرد.

روحانی با بیان اینکه دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد، گفت: من البته نسبت به اصل ۱۱۳ حتما متذکر هستم و اشکال دارم منتها هرزمانی درباره اصل ۱۱۳ به شورای نگهبان می‌نویسیم، آنها تفسیری از اصل ۱۱۳ دارند که طبق آن می‌گویند شما نمی‌توانید به ما تذکر بدهید. بنابراین به ناچار دیروز خدمت رهبر معظم انقلاب نامه‌ای فرستادم و آنچه در ذهن من بود که اگر ایشان در این زمینه بتوانند کمکی انجام دهند، خدمت ایشان تقدیم کردم. ایشان هم هر طور مصلحت می‌دانند و کار را شورای نگهبان انجام می‌دهد.

وی در عین حال گفت: آقا هم معمولا در دوره‌های گذشته کمتر وارد شدند. البته موردی بوده که ایشان با حکم و دستور حکومتی فرد یا افرادی را اضافه کردند که این مربوط به مصلحت خود ایشان است. آنچه که ما می‌توانستیم انجام دهیم، درخواست و تقاضا از ایشان بود که اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی انجام دهند.

روحانی با بیان اینکه ممکن است ما گله و شکایت داشته باشیم ولی صندوق آرا را نمی‌توانیم رها کنیم، ‌ گفت: جای صندوق آرا چه می‌خواهید بگذارید و. اینکه صندوق آرا دیگه کارایی ندارد، ‌ خیلی خطرناک است و اگر نظام ما در این ۴۲ سال در تمام فراز و نشیب‌ها قدرتمند در برابر خارجی و توطئه حفظ شد و ایستاد، علاوه بر بسیاری از مسائل، حضور و فداکاری مردم موثر بوده است.

رییس جمهوری افزود:‌ این صندوق رمز بسیار بزرگی بوده و اگر مردم شکایتی و گله‌ای داشتند برای ایجاد تغییر فرد دیگری را انتخاب کردند و از همه مردم در سراسر کشور خواهش می کنم این نکته مهم را مدنظر قرار دهند.
البته نقد از فرد و نهادی در کشور آزاد است. البته ما مخالف تخریب و تضعیف هستیم ولی درباره انتقاد و نقد خود مقام معظم رهبری چندین نوبت فرمودند از خود من هم هرکه بخواهد می‌تواند انتقاد کند.

وی با بیان اینکه امکان انتقاد وجود دارد و می‌توانیم درخواست شفافیت از هر نهادی انجام دهیم، اظهار داشت: می‌توانیم به مردم توضیح بدهیم و اگر سوال در ذهن مردم شکل گرفت که با زبان و قلم بیان شده است، ‌ ما می‌توانیم به آن سوالات پاسخ دهیم، چون هدف مهم ما حفظ وحدت ملی، انسجام، قدرت و امنیت ملی است.

روحانی با بیان اینکه دولت با همه توان و همه وجود به عنوان آخرین مسئولیت بزرگش اجرای انتخابات سال ۱۴۰۰ را وظیفه خود می‌داند، اظهار داشت: ما وظایف مهمی در انتخابات و رفع تحریم‌ها بر دوش داریم که باید انجام بدهیم و الحمدالله مذاکره‌کنندگان ما بسیار قاطع، متین و حساب شده در وین مذاکره می‌کنند و همه ملت هم باید از افرادی که به نمایندگی از طرف دولت و ملت در خط مقدم هستند، حمایت می‌کنند و حمایت خواهند کرد.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه پیشرفت هیات مذاکره کننده در وین قابل ملاحظه است، ‌ افزود:‌ ما در مسائل اساسی و مهم با کشورهای پنج به اضافه یک به توافق رسیدیم. البته مواردی هست که در حال گفت و گو و قابل حل است و اصولی که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلی مطرح فرمودند، این اصول هم همیشه مدنظر مذاکره‌کنندگان در وین است.

وی با اشاره به اصول مدنظر رهبر معظم انقلاب گفت:‌ این اصول این است که آنچه تعهد آنهاست باید به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند و آنچه تعهد ما است، انجام خواهیم داد. البته به دلیل بدعهدی آمریکا در این سه سال و نیم، ایشان فرمودند اول آمریکا به تعهدهای خود عمل کند که در صورت درست بود ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: ساز و کار این اقدام خیلی پیچیده نیست و می‌توان آن را به نحوی سامان داد که آمریکا آغاز کننده باشد. آمریکایی‌ها نباید شک کنند که حتما باید آغاز کننده باشند و ما آن را بررسی می‌کنیم و من هم به عمده وزارتخانه‌ها و مسئولانی که در این زمینه مسئولیت دارند مانند وزارت نفت، ‌ وزارت راه، وزارت صمت، بانک مرکزی دستورهای لازم را و این مسیر خیلی پیچیده نیست و ما می‌توانیم عبور کنیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم دولت یازدهم و دوازدهم موضوع برجام بود، عنوان کرد: دولت از سال ۹۲ تا ۹۴ برجام را ایجاد کرد. ایجاد برای دولت یازدهم است و از ثمره آن تا اول سال ۹۷ بهره‌برداری کردیم. اما در سال ۹۷ شری در آمریکا به نام ترامپ بود که تحت تاثیر صهیونیست‌ها، تندروها و ارتجاع منطقه، از یک توافق بسیار مهم که هر یک از سران دنیا در گفت و گو با بنده مانند رییس جمهوری چین از آن به عنوان یکی از بهترین توافقات بین المللی نام می‌بردند، خارج شد.

روحانی افزود: همه در دنیا قبول دارند که برجام توافقی مهم برای تعامل و امنیت منطقه و ملی است و این توافق در دولت یازدهم ایجاد و در دولت دوازدهم که این شر آمد و از توافق خارج شد، ‌ هدف دولت ابقای برجام پس از ایجاد آن بود.

وی ادامه داد: اگر برجام به طور کامل از بین می‌رفت، ما به همه قطعنامه های فصل هفتم شورای امنیت بازمی‌گشتیم و حقوق‌دانان و سیاسی‌های کشور به خوبی می‌دانند بازگشت به فصل هفت شورای امنیت یعنی چه. اما ما اجازه ندادیم این اتفاق رخ دهد که این نخستین شکست ترامپ بود. زیرا او می‌خواست از برجام خارج شود و بعد ما خارج شویم تا موضوع در شورای امنیت بررسی شود که ما اجازه ندادیم این کار انجام شود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مذاکره امروز ما با مذاکره سال ۹۲ فرق می کند، گفت:‌ در سال ۹۲ طرف مقابل دست بالا داشت و ۶ تا ۷ قطعنامه شورای امنیت در دستش و دست ما خالی بود. ولی با آن سختی ایستادیم تا این توافق انجام شود. اما امروز بر عکس است و ما دست بالا داریم زیرا طرف مقابل خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ و خلاف توافق ۷ کشور عمل کرده است و اکنون ما درباره برجام بحث نمی‌کنیم و همه آن را قبول دارند. بلکه بحث در موضوع اجرای برجام است که آمریکا چگونه به برجام بازگردد.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه هدف امروز مذاکره چگونگی رفع تحریم‌ها و اجازه دادن ما برای بازگشت طرف مقابل به برجام است، ‌ گفت:‌ در سال ۹۲ که مذاکره می کردیم، آمریکا چند ضربه اساسی با قطعنامه به ما زده و ما مجروح بودیم و مذاکره کردیم. اما امروز به عنوان پیروز مذاکره می‌کنیم و در این سه سال و نیم ملت ما با صبر و مقاومت خود، ‌ همه توطئه‌های آنها را خنثی کرد و پیروز شدند و هر کاری آنها از نظر سیاسی علیه ما انجام دادند، شکست خورد.

روحانی با تاکید بر اینکه در دولت دوازدهم برجام ابقا شد و اکنون به دنبال احیای آن هستیم، گفت: ایجاد برجام، ‌ ابقا و احیای برجام سه موضوع مهم در این زمینه بود و برجام اکنون در شرایطی است که ما به راحتی می‌توانیم قدم‌های بعدی را تمام کنیم.

وی در ادامه گفت: من افتخار می کنم که دولت دوازدهم به عهدی که به مردم کرده بود وفا کرد. همه چیز امروز برای توافق آماده است و قدرت هم داریم مذاکره می کنیم و این یکی از وظایف بزرگ ما بود البته در کنار آن هم باید مساله کرونا را به جایی برسانیم. من گفتم که دلم می خواهد زمانی که دولت سیزدهم کارش را شروع می کند در مساله تحریم و کرونا همه تکلیف روشن شده باشد.

روحانی گفت: در خرداد و تیر شرایط ما در رابطه با کرونا با واکسیناسیون هایی که انجام می گیرد عوض می شود و آرامشی را در مساله کرونا خواهیم داشت. مساله بعدی تکمیل همه طرح‌های زیربنایی است. ما حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان برای طرح های استانی و ملی در سفرهای استانی عهده کردم و به مردم گفتم که انجام می دهم. از این مبلغ، در حال حاضر ۶۹ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم بنابراین ما به عهدمان وفا کردیم یعنی هر پولی که قول دادیم پرداخت کردیم و اضافه بر آن هم دادیم و تعهدات مالی را انجام دادیم و تعهدات اجرایی را هم داریم انجام می دهیم و پیش می رویم.

رییس جمهوی خطاب به وزیران،‌استانداران، فرمانداران و کارگزاران تاکید کرد: هیچ نیابد این مسایل مهمی که این روز می گذرد ما را در انجام وظیفه سست کند. ما حدود ۷۰ روز دیگر مسوولیت داریم بنابراین تا لحظه و ساعت آخر همه باید تلاش و کار کنند.

وی افزود: انتخابات را هم آنچه قانون گفته است به قوه الهی انجام می دهیم و وزارت کشور ما با تمام قدرت به مردم تضمین می دهد که امانت مردم را مراعات خواهد کرد و نخواهد گذاشت یک رای بالا و پایین شود. اینها وظیفه ما است و دنبال می کنیم و انجام می دهیم و به پایان می رسانیم البته این وسط گاهی مشکلاتی پیش می آید.

روحانی ادامه داد: به عنوان مثال این چند روز گذشته قطعی برق داشتیم و مردم دچار مشکل شدند. من خوشحال شدم از این که وزیر نیرو رسما از مردم عذرخواهی کرد. ما هر جا قصور داریم باید از مردم عذرخواهی کنیم و به مردم بگوییم. مردم دچار مشکل شدند البته ریشه آن را همه مردم می دانند خشکسالی امسال یکی از ریشه های این مساله است.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: امسال ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته مصرف برق اضافه شده است یک فشار فوق العاده ای به وزارت نیرو آمد. در عین حال همه توان را به کار گرفتیم که اولا بتوانیم حفظ کنیم و ثانیا اگر کمبودی بود وزارت نیرو از قبل با دقت به مردم زمان خاموشی را اعلام کند که مردم دچار مشکل نشوند.

رییس جمهوری افزود: نیروگاه اتمی به مدار آمده و در روزهای آینده به حداکثر ظرفیت می رسد. برخی نیروگاههایی که در حال تعمیر است به مدار خواهد آمد. مردم بدانند که برق آبی را می توانیم بالا ببریم اما اثر آن این است که باید آب بیشتری رها کنیم اما تابستان با مشکل روبرو می شویم. مردم هم باید در مصرف برق همه همکاری را انجام دهند و همه در کنار هم باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع رمز ارزها اشاره کرد و گفت: فعالیت مجاز رمزارزها حدود ۳۰۰ مگاوات است. یعنی خیلی نیست اما فعالیت غیرمجاز این بخش خیلی است به طوری که۲ هزار مگاوات مصرف می‌کنند و هرکسی در گوشه‌ای بیت کوین و رمز ارز تولید می کند.

روحانی گفت: هم وزارت صمت، هم وزارت کشور و هم وزارت نیرو و مخابرات موظف هستند فعالیت‌های رمز ارز را تا پایان شهریور تعطیل شود. بنابراین از امروز هرکس کار کند غیرمجاز است حتی آنهایی که مجاز بودند دیگر غیرمجاز هستند تا از این مساله عبور کنیم و شرایط بهتری برای مردم فراهم شود.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: آماری هم وزیر اقتصاد دادند که صادرات غیرنفتی در دو ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد بیشتر شده است و نسبت به سال ۹۸ هم ۲۵ درصد رشد داریم به معنای این است که دولت و بخش خصوصی با تمام توان در تلاش است و در مسیر درست است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
79
6
باید برای دکتر همتی تبلیغ کنید.
اگر حتی جبهه اصلاحات ایران از دکتر همتی حمایت نکند باید ایشان با حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران سازندگی و حتی محمود احمدی نژاد ائتلاف کند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
خواسته اونها همین نمایشه . همتی انصراف بده و نترسه از تهدیدشون
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
71
4
تعجب میکنم باید از دکتر همتی حمایت شود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
18
76
شما کاری کردید که انتخابات در نظر مردم ارزش خود را از دست داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
و باید کاری میکرد که رفراندوم به ویژه رفراندوم مجدد قانون اساسی برگزار بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
29
52
در افکار عمومی جا افتاده که روحانی کشور را به این روز انداخته !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
مردم هوشیار تر از این حرفها هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
جا نیافتاده ولی سعی کردن جا بیاندازند. روحانی اشتباهات زیادی داشته ولی اگر بخواهیم تحلیل درستی داشته باشیم, بایستی شرایط حاکم را در نظر بگیریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
20
47
مگر شما در این 8 سال به فکر مردم بودید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
6
66
جناب رئیس جمهور امروز فرمودند:
من افتخار می‌کنم دولت به عهدی که با مردم بست وفا کرد. 
جناب رئیس جمهور،ازکدامین وفای عهدمی فرمایید؟

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
به عنوان اصلاح طلب دوم خردادی و نه اعتدالی ، به شما مثبت دادم
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
فقر مطلق .فقر مطلق را ریشه کن کرد!!!!!!!الان اگر به اطرافتان نگاه کنید فقیر نمی بینید ومردم همه ثروتمند ودررفاه وخوشی وشادمانی زندگی می کنند!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
8
39
کاش یکم از جسارت احمدی نژاد بود و حرف دل مردم رو امروز می‌زدی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
7
35
این چیزی جز نمایش نیست و همین یکی دو روزه دو سه نفر دیگه با حکم حکومتی به عرصه انتخابات وارد می‌شوند شاید انتخابات پر شور تر شود امروز علی لاریجانی فردی که بر سر زبان ها افتاده کسی که در شرایط طبیعی حتی 5 درصد هم رای نداشت بعد از حکم حکومتی نفر اول رقابت با رئیسی و یا جلیلی خواهد شد مردم ما سواد سیاسی ندارد و حکومت هر طور دوست داره باهاشون بازی میکنه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
1
18
دوستان بهتر از بانیان وضع فعلی موجود درخواست داده شود برای شفافیت هر چه بیشتر علت عدم تایید صلاحیت خود را که شورای نگهبان به صورت مکتوب به آنان اعلام کرده را منتشر کنن.
ناشناس
|
Japan
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
4
43
حسن 4 سال پیش 24 میلیون رای اوردی.
ببین چه کردی که اون 24 تا دیگه قبولت ندارن و دیگه رای نمیدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
من یکی ازون ۲۴ میلیونم واطرافیانم همه مثل من
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
3
19
آقای روحانی از صلاح و مصلحت صحبت کردید. رئیس مجمع تشخیص مصلحت حرفشون رو زدند و به نوعی تحمیل بر شورا رو از نهاد نظامی خاص اعلام کردند
نیمه راه مرگ !
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
2
12
اون چه شورای نگهبانی هست !!!
G-M.R.S
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
1
6
لذت بردم دایی بزرگ جان خودم و دایی جان !
ودود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
1
19
شما بروید به آقای دکتر حداد چندتا پست بدهید آقای روحانی!
عزراعیل عجل آلله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
1
5
آخه چَرا !؟! آخه چرا مردی !؟؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
8
4
بله صلاح مملکت خویش خسروان دانند!!!!
علی رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
9
16
این تایید صلاحیت ها به خاطر عملکرد فاجعه آمیز روحانیه وقتی با گرونی ها استخوان مردمو خورد می کرد و دلار 32تمنی و صف مرغ و روغن درست میکرد و با این کارها اصلاح طلب ها هم که حامیش بودن نابود کرد ......علی برکت الله
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
9
11
بای بای قدرت.
دیگه تَکرار نشدین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
0
بزرگترین دزدی و کلاهبرداری از مردم سهامدار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
1
5
چه قدر ساده لوحی است اگر فکر کنیم مسبب اوضاع بدامروز روحانی و دولتش هستند !!!
بیدل
|
United States of America
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
2
الان کلا ۴ درصد ازش باقیمونده که اونها هم تماما حقوق بگیر نظام هستند.
بیدل
|
United States of America
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
3
الان کلا ۴ درصد ازش باقیمونده که اونها هم تماما حقوق بگیر نظام هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
1
1
مسئول اجرای قانون اساسی هستی نه برگزاری انتخابات خلاف قانون اساسی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین