کد خبر: ۷۱۰۹۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰

سیگار؛ تنها محصولی که ارزان است و صف هم ندارد!/در همه چیز تحریم هستیم به جز تنباکو و سیگار

معاون بهداشت وزارت بهداشت آمارهای مصرف و همچنین عوارض جبران ناپذیر استعمال سیگار و قلیان را تشریح کرد و گفت: چگونه ما در همه چیز تحریم هستیم، به جز تنباکو و سیگار و خیلی راحت می‌آیند و تولید می‌کنند و کسی هم با آنها کاری ندارد؟.
سیگار؛ تنها محصولی که ارزان است و صف هم ندارد!/در همه چیز تحریم هستیم به جز تنباکو و سیگار
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا رییسی در نشست خبری ویدیو کنفرانسی، گفت: دهم مرداد ماه به عنوان روز ملی دخانیات اعلام می‌شود و در کشورمان یک هفته را به عنوان هفته ملی بدون دخانیات اعلام می‌کنیم که از چهار تا دهم خرداد ماه امسال این هفته را در جهت آگاهی رسانی و اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه مضرات سیگار و دخانیات برگزار می کنیم. طی چند سال اخیر مصرف قلیان در کشور ۴۰ درصد افزایش داشته است که هم سن مصرف را کاهش داده و هم در خانم‌ها میزان مصرف بالا رفته است.

ویگفت: شعار امسال "تعهد به ترک دخانیات" است که ما بیشتر بر روی قلیان متمرکز می‌شویم. زیرا نادیده گرفتن بحث قلیان دارد آسیب می‌زند. از آن طرف تنباکوهای معطر و معسلی که به کشور وارد و مصرف می‌شود که خودش عاملی برای تبلیغ و استفاده از دخانیات است.

تعلل ۴ ساله در اجرای ممنوعیت واردات تنباکوهای معطر و معسل به کشور

باید مقابل مافیای دخانیات ایستاد

وی افزود: جای تاسف دارد که بگویم علی رغم اینکه در سال ۱۳۹۶ از دیوان عدالت مصوبه داریم که بر اساس آن واردات تنباکوهای معطر و معسل ممنوع است، اما این رای هنوز روی زمین مانده و اجرا نشده است. بنابراین حتما باید در مقابل مافیای دخانیات ایستادگی کرد و این قانون بر زمین مانده را حتما باید اجرا کرد. به هر حال رای دیوان عدالت لازم الاجرا است که متاسفانه هنوز صنعت این کار را انجام نداده و بسیار از این موضوع گلایه‌مندیم.

رییسی ادامه داد: علاوه بر این علی رغم اینکه هشدار می‌دهیم که تنباکوهای معطر و معسل خودشان عامل تبلیغ مصرف و اشتیاق جوانان برای مصرف قلیان است، برنامه‌هایی در کار است که حتی می‌خواهند این تنباکوها را در کشور تولید کنند. این واقعا جای تاسف دارد و باید از آن جلوگیری کرد. همه می‌دانیم که دخانیات، سیگار و قلیان چقدر آسیب می‌زند. باید توجه کرد که اکنون حدود یک سال و نیم از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد و طی این مدت ۳.۵ میلیون نفر را در دنیا کشته است، اما دخانیات سالانه ۸ میلیون نفر را می‌کشد. دنیا در مقابل کرونا چه می‌کند و کل دنیا را مشغول خودش کرده، در صورتیکه مافیای دخانیات خیلی راحت در سطح دنیا کارشان را انجام می‌دهند، سالانه ۸ میلیون مرگ اتفاق می‌افتد و آنها کارشان را انجام می دهند.

۸میلیون مصرف کننده دخانیات در ایران

ضرر سالانه ۱۴۰هزار میلیاردی دخانیات برای کشور

وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان دخانیات در کشور ۸ میلیون نفرند که خسارت زیادی به کشور وارد کردند، گفت: به طوری که هزینه‌های مستقیم بخش سلامت ناشی از این موضوع سالی ۴۰ هزار میلیارد تومان است که عدد بسیار بالایی است. هزینه‌های غیر مستقیم آن اعم از کارافتادگی، معلولیت‌ها، بیماری‌های مزمن و... و. و از طرفی بحث دالی و عمر از دست رفته، این هزینه‌ها بسیار بالاست و شاید معادل ۷۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین مجموعا حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان دخانیات در کشور ما هزینه وارد می‌کند که حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد هم گردش مالی در حوزه دخانیات است که پول به جیب می‌زنند و از طرفی ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به مملکت آسیب می‌زنند.

در همه چیز تحریم هستیم به جز تنباکو و سیگار

رییسی گفت: حال در نظر بگیرید که در کشورهای دیگر تویوتا به عنوان یکی از ماشین‌های خوب ژاپن است که سال به سال هم ارتقاء می‌یابد، اما سهم ما از ژاپن در صنعت شرکت GTI است که وینیستون در کشور ما تولید می‌کند. یعنی به جای اینکه از تکنولوژی ژاپن در راستای رفاه مردم و توسعه کشور استفاده کنیم، در ایران، ژاپن سیگار وینیستون باکیفیت تولید می‌کند که سریع‌تر آدم را بکشد. این‌ها را باید مدنظر قرار داد. در عین حال شرکت بریتیش امریکن توباکو، شرکت انگلیسی-آمریکایی توتون در ایران. شما یک مرغ KFC نمی‌توانید در این مملکت باز کنید و می‌گویند چون آمریکایی است نباید وارد کشور شود، بله نباید بیاید زیرا خودمان مرغ داریم و در صف می‌ایستیم!. اما از آن طرف شرکت انگلیسی-آمریکایی در ایران توتون و تنباکو تولید می‌کند. همین سیگار کنت برای این شرکت است که در ایران تولید می‌شود. یا مثلا کره جنوبی، دیدیم به محض اینکه تحریم آمریکا شروع شد، سامسونگ و ال جی همه رفتند و گفتند آمریکا تحریم می‌کند، اما یک شرکت کره‌ای در ایران سیگار و تنباکو و... تولید می‌کند. مردم این‌ها را نمی‌دانند. چگونه ما در همه چیز تحریم هستیم، به جز تنباکو و سیگار و خیلی راحت می‌آیند و تولید می‌کنند و کسی هم با آنها کاری ندارد.

سیگار؛ تنها محصولی که ارزان است و صف هم ندارد

رییسی گفت:تا پایان سال ۱۳۹۹ در کشور سالی ۵۹ میلیارد نخ سیگار داریم تولید می‌کنیم. این‌ها باید مشتری داشته باشند و اکنون دنبال جذب مشتری کشور هستند. در کشور ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود. جالب است که تنها محصولی که در ایران تولید می‌شود، ارزان است و صف هم ندارد، سیگار است. بسته‌بندی‌های زیبا و تمیز هم تولید می‌کنند. در بحث بسته‌بندی ما قانون داریم و به صنعت معدن و تجارت ابلاغ شد که بسته بندی‌ها ساده و یک دست باشد، اما می‌بینیم که جعبه‌های سیگار را زیبا می‌چینند و این جوان را جذب می‌کند. این جزو دستورالعمل‌های جهانی است و ابتکار ما نیست، دنیا دارد این اقدام را انجام می‌دهد.

ممنوعیت استعمال دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌ها

وی ادامه داد: در عین حال یکی از ارزان‌ترین سوغاتی‌ها در کشور ما سیگار است. این موضوعی است که با آن مواجهیم. هنوز در فیلم و سریال شاهد سیگار کشیدن قهرمانان فیلم هستیم. در حالی است که این کار ممنوع است. گویا در فیلم سیگار کشیدن نشان‌دهنده هوش، قدرت و استعداد است و یا اینکه اگر فردی دچار افسردگی است، گویا می‌تواند سیگار دستش بگیرد و بکشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
2
نوشابه تهت لیسانس امریکایی رو هم به اون اضافه کن. واینکه تهت انحصار چه ارگانی در کشور است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین