کد خبر: ۷۱۲۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸

صنایع اطراف تهران ناایمن هستند و آلاینده

یک عضو شورای شهر تهران بر لزوم نظارت دقیق و پیشگیرانه برای بحث ایمنی و الایندگی صنایع اطراف تهران تاکید کرد.
صنایع اطراف تهران ناایمن هستند و آلاینده
آفتاب‌‌نیوز :

مجید فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح نظارت بر ایمنی و الایندگی صنایع اطراف شهر تهران و آخرین وضعیت پالایشگاه تهران گفت: پالایشگاه شهید تندگویان تهران در حوزه استحفاظی شهر تهران نیست و درحقیقت زیرمجموعه شهرداری باقرشهر است و از بخش های حاشیه ای شهر تهران محسوب می شود و به نوعی شهرداری تهران وظیفه حاکمیتی نسبت به این مجموعه ندارد.

وی افزود: شورای شهر تهران سه سال پیش مصوبه ای ناظر بر خروج صنایع الاینده و ناایمن از شهر تهران داشت که بر اساس بند۲۰ ماده ۵۵ قانون جز وظایف شهرداری تهران است که به صنایع ناایمن و الاینده برای اصلاح اخطار بدهد و اگر قابل اصلاح نیستند برای خروج انها از شهر اقدام کند که این اتفاق از طریق این مصوبه شورا تدبیر شد که اجرایی شود منتها درخصوص پالایشگاه تهران چون شبیه به این حادثه در ابعادی کوچکتر حدود سه سال پیش اتش سوزی دیگری روی داده بود برای ما به عنوان مجموعه شورا اهمیت داشت که بدانیم جزییات این حادثه چگونه است لذا به همراه تیمی از دوستان شورا در همان سال مراجعه کردیم تا جزییات را مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: در انجا چک لیست های ایمنی را اوردند که چگونگی رویکرد رعایت استانداردهای ایمنی مورد بررسی قرار گیرد و توضیحاتی ارائه شد در همانجا درخواست کردم از مهندس حقی مدیرعامل وقت پالایشگاه تهران که همراه معاونین در جلسه حضور داشتند که نگرش مدیریت ریسک باشد نه نگرش مدیریت بحران چرا که در مدیریت بحران عمدتا نگاه پس از بحران وجود دارد اما در مدیریت ریسک نشان از این است که هر نوع حادثه ای می تواند اتفاق بیافتد و همه نوع احتمال بدی را پیش بینی می کنند و با روش هایی احتمال وقوع ان را کم می کنند و یا خسارات وارده را کم کنیم.

وی تاکید کرد: این حادثه نشان داد در حالی که هنوز نتایج علت حادثه داده نشده بر اساس گزارشی که از دیشب با ارتباط مستمر با همکاران اتش نشانی دارم این حادثه از ساعت ۱۹:۲۰ روز چهارشنبه اغاز شده و بعد از اتش سوزی اولیه در چاله بازیافت به دلیلی اتصال لوله هایی که برای انتقال مواد زائد از مخازن به چاله وجود دارد از طریق انها به مخزن ۴۰ هزار لیتری گاز مایع سرایت می کند. حجم اتش و دود به نحوی بود که وقتی اتش به مخزن سرایت می کند تقریبا از تمام نقاط شهر تهران قابل مشاهده بوده است.

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه به دلیل ابعاد اتش که بالا بوده است شهرداری باقرشهر که پالایشگاه در حوزه استحفاظی ان است از شهرداری تهران کمک می خواهد افزود: از تمامی ایستگاه ها واحدهایی برای کمک اعزام شدند به شکلی که بیش از یکصد ماشین اتش نشانی ارسال شد و نیروها مشغول اطفای حریق شدند.

وی افزود: پالایشگاه به منظور جلوگیری از خسارات جانی و مالی تخلیه شد؛ بر اساس بررسی اولیه ای که دوستان اتش نشانی انجام دادند گفتند حجم اتش سوزی گسترده است و در ۱۰۰ متر ارتفاع و پهنه ۱۵۰ متری امکان نزدیک شدن به اتش وجود نداشت البته اتش چاله بازیافت اطفا شد و بعد در تلاش برای اطفا اتش مخزن شماره ۲۰۰۱ به مخازن اطراف راه اتصال اتش به مخازن خطرناک دیگر قطع و این اقدام موثر واقع شد.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام کارشناسان امکان اطفا مخزن اتش گرفته نبود و باید تا پایان محتویات داخل مخزن می سوخت اما برای کنترل ابعاد اتش و عدم انتقال ان تمام تلاش صورت گرفت. فعلا اطلاع دقیقی از خسارت ها نداشته و همچنین این که این اتش سوزی عمدی بوده یا خیر مشخص نیست. منازل پالایشگاه که عمدتا ساکنان و کارگران خود پالایشگاه هستند بلافاصله تخلیه شد و خوشبختانه با اقدامات انجام شده از یک فاجعه بزرگ جلوگیری شد.

فراهانی تاکید کرد: انچه که مهم است این که بسیاری صنایع اطراف تهران علاوه بر اینکه ناایمن هستند و چنین حوادثی ممکن است برای انها اتفاق بیافتد الاینده هم هستند؛ بارها درخصوص بحث الایندگی شرکت سیمان تهران و مشکلاتی که برای الایندگی هوا تهران ایجاد می کند هشدار دادیم و صنایع دیگری که الودگی هوا تهران را بالا می برند مثل نیروگاه منتظرالقائم کرج یا نیروگاه شهید رجایی قزوین اینها چون اطراف تهران هستند زمانی که مازوت می سوزانند الایندگی انها به تهران می اید و مشکلات جدی برای هوای تهران فراهم می کنند.

فراهانی تصریح کرد: انچه که مهم است این که نظارت دقیق تر و پیشگیرانه ای هم برای بحث ایمنی و الایندگی این صنایع باید وجود داشته باشد که شورا هم اگرچه در مورد صنایع داخل شهر تهران اقدام کرده است و مرتبا جلسات را برگزار می کند؛ ۶ نفر از اعضای شورای شهر تهران در دو کمیسیون بند۲۰ عضویت دارند و هفتگی صنایع کوچک و بزرگ واقع در تهران بررسی می کنیم و امروز پرونده ای در داخل شهر تهران باقی نمانده که بررسی نشده باشد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه صنایعی که در اطراف شهر تهران است وضعیت نامساعدی دارند. این موارد نیازمند ورود استانداری تهران است و چون در حوزه استحفاظی شورا نیست باید استانداری و وزارت کشور که وظیفه امنیت شهر و استان را برعهده دارند ورود جدی تری داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین