کد خبر: ۷۱۲۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹

قطر: آماده تسهیل گفت‌وگوها بین ایران و آمریکا هستیم

وزیر خارجه قطر همچنین در ادامه از آمادگی کشور خود برای تسهیل گفت‌وگوها میان ایالات متحده و ایران خبر داد و گفت: «ایالات متحده همپیمان راهبردی قطر است و ما خواهان حفظ این ائتلاف راهبردی هستیم و از طرف دیگر ایران همسایه نزدیک ما است و ما خواهان مشاهده صلح در آن‌ جا هستیم».
قطر: آماده تسهیل گفت‌وگوها بین ایران و آمریکا هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر خارجه قطر تأکید کرد تا زمانی که مسئله فلسطینیان با صهیونیست‌ها برطرف نشود، هیچ‌گونه عادی‌سازی در روابط میان قطر و رژیم صهیونیستی صورت نخواهد گرفت.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر روز گذشته (جمعه) در مصاحبه‌ با شبکه آمریکایی «سی ان بی سی» تصریح کرد تا زمانی که مسئله فلسطینیان با صهیونیست‌ها رفع نشود، بعید است که هرگونه عادی‌سازی روابط بین قطر و رژیم صهیونیستی صورت گیرد.

وی در این گفت‌وگو همچنین در خصوص بهبود روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس که به محاصره سه و نیم ساله قطر در ماه ژانویه سال جاری میلادی پایان دادند، ابراز امیدواری کرد.

امارات عربی متحده، بحرین، مغرب و سودان با میانجیگری دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا تحت توافقی موسوم به «آبراهام» روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی برقرار کردند.

اشغال فلسطین متوقف نشود، روابط قطر-اسرائیل عادی نخواهد شد

با این حال، آل ثانی در مصاحبه خود در خصوص عدم تمایل برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت که دلیل اصلی که قطر با اسرائیل روابطی ندارد، «اشغال قلمروهای فلسطینیان» بوده است.

وزیر خارجه قطر در این خصوص توضیح داد: «این دلیل همچنان پابرجاست، همچنان معتبر است و هنوز هیچ‌گونه گام یا امیدی برای برقراری صلح وجود ندارد. ما در انتهای این تونل، هیچ نوری مشاهده نکرده‌ایم».

آل ثانی که همچنان به عنوان معاون نخست‌وزیر قطر نیز فعالیت دارد، تأکید کرد که برقراری روابط با اسرائیل مشکلات قدیمی و طولانی‌مدت بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان را رفع نمی کند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در این خصوص توضیح داد: «من معتقدم که اول باید به این درگیری‌ها (میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی‌) رسیدگی کنیم....سپس برای صلح با اسرائیل گام برداریم».

آماده تسهیل گفت‌وگوها بین ایران و آمریکا هستیم

وزیر خارجه قطر همچنین در ادامه از آمادگی کشور خود برای تسهیل گفت‌وگوها میان ایالات متحده و ایران خبر داد و گفت: «ایالات متحده همپیمان راهبردی قطر است و ما خواهان حفظ این ائتلاف راهبردی هستیم و از طرف دیگر ایران همسایه نزدیک ما است و ما خواهان مشاهده صلح در آن‌ جا هستیم».

وی سپس با اشاره به این موارد گفت که قطر آمادگی دارد در صورتیکه از این کشور درخواست شود، مذاکرات بین ایران و آمریکا را تسهیل بخشد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در این خصوص گفت: «در حال حاضر،‌ ما فقط این پیام را به دو طرف ابلاغ می‌کنیم که نگرش مثبت‌تر و سازنده‌تری در تعامل با یکدیگر داشته باشند و هرچه زودتر با یکدیگر به توافق برسند».

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر سپس تأکید کرد که توقف رقابت تسلیحات هسته‌ای در غرب آسیا به نفع قطر و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

لزوم ایجاد چارچوب امنیت منطقه‌ای بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس

وی ادامه داد که در منطقه غرب آسیا، قطر بر این باور است که می‌بایست یک چارچوب امنیت منطقه‌ای بین ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس وجود داشته باشد.

وزیر خارجه قطر در این خصوص گفت: «ما معتقدیم که چنین گفت‌وگویی را رهبری کنیم و آن را به کشورهای دیگر واگذار نکنیم. ما از این که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بخشی از این امر باشند، استقبال می‌کنیم اما هسته اصلی این گفت‌وگو باید توسط شورای همکاری خلیج (فارس) و ایران مدیریت و هدایت شود».

آل ثانی در بخشی از این گفت‌وگو گفت که محاصره دیپلماتیک، تجاری و مسافرتی قطر در سال ۲۰۱۷، شورای همکاری خلیج فارس را برای مدتی متزلزل کرد.

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تحت رهبری ریاض در سال ۲۰۱۷ به بهانه حمایت قطر از گروههای تروریستی، این کشور را تحت محاصره اقتصادی و دیپلماتیک قرار دادند.

وزیر خارجه قطر در این خصوص گفت: « آن چه رخ داد....زخمی برای شورای همکاری خلیج (فارس) بود و بهبود آن نیاز به زمان دارد».

وی در پایان این گفت‌وگو با این حال ضمن ابراز امیدواری در خصوص بهبود روابط قطر با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: «همچنان صفحه جدیدی در شورای همکاری خلیج (فارس) وجود دارد و ما در خصوص آن خوشبین هستیم» و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال همکاری‌های بهتر در آینده هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین