کد خبر: ۷۱۲۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۰
همزمان با انتشار گزارش البرادعی مطرح شد

اميدواری فرانسه و انگليس به تصويب قطعنامه سوم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرانسه و انگلستان در اقدامی خصمانه پنجشنبه در جلسه شورای امنیت رسما پیش‌نویس قطعنامه تحریمهای ایران را ارائه كردند و امیدوارند اعضای شورای امنیت در هفته آینده تحریم‌های دور سوم علیه ایران را به تصویب برسانند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس «جان سایرز» سفیر انگلستان در سازمان ملل و «ژان موریس ریپر» همتای فرانسویش پس از پایان جلسه شورای امنیت در گفتگو با خبرنگاران اعلام كردند كه رسما پیش‌نویس تحریم‌های جدید ایران را به اعضاء شورای امنیت ارائه دادند.

سفیر بریتانیا درباره متن این پیشنویس گفت: « متنی كه ارائه شد انعكاس نظرات پیشین ما بود و ادامه تحریم های ارائه شده به شورای امنیت است و تغییرات جزئی در متن آن ایجاد شده است».

سایرز در ادامه افزود:«البته به این پیشنویس احتمال دارد تبصرهای بیشتری اضافه شود و به روی نظرات دیگران باز است».

«این اقدام دو جانبه خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم ایران و همچنین شفافیت در گزارش آژانس است».

سفیر فرانسه نیز با اشاره به گزارشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: «این گزارشها مربوط به فعالیتهای پیشین ایران است و با تحریمهای كنونی مطابقت زیادی ندارد». « گزارش آژانس در زمینه توقف غنی سازی اورانیوم كافی نیست».

گفتنی است در متن این قطعنامه از كشورهای مختلف خواسته شده تا محموله‌های كه توسط خطوط هوایی یا كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دیگر كشورها فرستاده می‌شود و یا بلعكس باید تحت بازرسی قرار بگیرند.

همچنین در ادامه این پیش نویس آمده در صورتی كه ایران غنی سازی اورانیوم را به تعلیق در آورد، شورای امنیت این قطعنامه را تصویب نخواهد كرد در عین حال در صورت ادامه غنی سازی تحریم های تازه‌ای اضافه خواهد شد.

شایان ذكر است پیشنویس ارائه شده كشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس در جلسات گذشته شورای امنیت شامل توقیف داراییهای مقامات مسئول و منع سفر آنها به دیگر كشورها می‌شد.

با وجود تلاشهای آمریكا و كشورهای اروپایی تصویب قطعنامه تحریم های ایران با مخالفت آشکار اعضای غیردائم شورای امنیت روبرو است و انتظار نمی‌رود پیش‌نویس این قطعنامه تا پیش از انتشار گزارش بعدی محمد البرادعی مدیر کل آژانس انرژی اتمی به رای گذاشته شود.

ایران همواره اتهامات وارده از سوی آمریكا و دیگر كشورهای اروپایی را رد كرده و اعلام كرده كه غنی سازی تنها برای مصراف صلح آمیز است.
 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین