کد خبر: ۷۱۳۱۱۴
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹
برخی مسئولان منافعی در انتقال و یا عدم انتقال آب دارند

نماینده اصفهان: جهانگیری به دنبال بردن آب سمیرم به کرمان است

نماینده اصفهان در مجلس گفت: مافیای آب در کنار مسائل آب استان مانع تصمیم قاطع درخصوص انتقال آب شده است و تعارض منافع در مسئله آب باعث کوتاهی مسئولان شده است.
نماینده اصفهان: جهانگیری به دنبال بردن آب سمیرم به کرمان است
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام حسین میرزایی ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مشکلات آب اصفهان اظهار داشت: تعارض منافع در مسئله آب باعث کوتاهی مسئولان شده که بخشی از آن به استان‌های همجوار و ذینفع مربوط است.

وی افزود: به نظر می‌رسید برخی از مسئولان منافعی در انتقال و یا عدم انتقال آب دارند و مسئله صرفاً علمی و فنی نیست و خروجی آن در چهارسال گذشته پیشرفت یک درصدی تونل سوم و کوهرنگ است اما به نقطه پایانی نرسیده، البته اشکال فنی در تونل سد ایجاد شده است.

نماینده اصفهان خاطر نشان کرد: مافیای آب هم در کنار این مسائل مانع تصمیم قاطع درخصوص انتقال آب شده است؛ طرح بهشت‌آباد همچنان اجرایی نشده اما قبل از تأمین منبع، مصرف و انتقال آب آغاز شده است و چیزی که در در ظاهر امر در این خصوص گفته می‌شود مجوز ندادن محیط زیست است اما پشت پرده جریانات دیگری وجود دارد.

وی افزود: نوع حکمرانی منطقه‌ای حوزه آبریز این فکر در وزارت نیرو بوده که نه به شکل مرزبندی استانی بلکه جغرافیایی و حوزه‌های آبریز مدیریت آب صورت گیرد. در حوزه مدیریت آبریز زاینده‌رود فردی غیر بومی را منصوب کرده‌اند و آقای جهانگیری به دنبال بردن آب سمیرم به کرمان است.

لزوم ساماندهی آب‌های مرزی

حجت الاسلام میرزایی با بیان اینکه مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که باید بر اساس حوزه آبریز تصمی‌گیری کنند، گفت: علاوه بر این آب‌های مرزی بسیاری را داریم که مهار نشده است و رئیس جمهور بعدی باید برای آب کشور طرح درست و استراتژیک داشته باشد.

وی ادامه داد: آب فتنه کوچکی از نقشه بزرگ است زیرا اگر بخواهند مردم یک منطقه را نیست و نابود و پراکنده کنند آب و هوا و اقتصاد آن را تحت الشعا قرار می‌دهند که استان اصفهان در این چند دهه بدترین شرایط را در آب و هوا و اقتصاد داشته است.

راه‌اندازی پلیس آب

نماینده اصفهان در مجلس گفت: اگر استان اصفهان برخوردار نامیده می‌شود به دلیل دارا بودن معدن، آب و خاک نیست بلکه به دلیل نیروی انسانی این استان است که متأسفانه آن هم نادیده گرفته می‌شود که با مالیات سنگین به ستوه آمده‌اند و البته با نابودی آب‌های زیرزمینی و فرونشت عملاً استان نابود می‌شود.

وی با بیان اینکه پلیس آب باید برداشت‌های بی رویه آب می‌تواند نتیجه بخش باشد، گفت: پلیس آب می‌تواند از بی نظمی‌های این حوزه جلوگیری و مانع سو استفاده از منابع آبی و بهبود شرایط منجر شود.

پیگیری بارور کردن ابرها

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به اینکه راه حلی که صرفاً منافع یک طرف را تأمین کند شکست آن روشن است، گفت: آب‌های سطحی در اثر بخار شدن از دست می‌رود که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد و از سویی دیگردر خصوص باروری ابرها پیگیری زیادی انجام گرفته که همچنان از پیگیری آن ناامید نمی‌شویم.

وی خاطر نشان کرد: انتقال آب از خلیج فارس برای صنعت و برای کشاورزی مقرون به صرفه نیست و صنایع آلاینده باید کنار دریای عمان و خلیج فارس قرار گیرد و آبی که مصرف می‌کند آزاد شود و انرژی برای آنها به صرفه می‌شود.

نماینده اصفهان در مجلس گفت: اصفهان باید بیشتر به سمت صنایع هایتک برود که نیاز به آب و آلایندگی ندارد و ارزش افزوده بسیاری هم دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین