کد خبر: ۷۱۳۱۶۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
زمان برگزاری مناظرات نظر وزیر کشور بود

احتمال تغییر در نحوه برگزاری آخرین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری

نماینده شورای نظارت بر صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از احتمال تغییر در نحوه برگزاری مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری خبر داد.
احتمال تغییر در نحوه برگزاری آخرین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری
آفتاب‌‌نیوز :

احسان قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری رادیو و تلویزیون به‌عنوان یک منبع برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی جایگاه مهمی دارد، به طوری که در فضای مجازی هم برنامه‌هایی که درباره معرفی کاندیداها دارند منبع اصلی‌شان مناظرات صداوسیماست، این منبع اصلی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گسترش پیدا می‌کند.

نماینده شورای نظارت بر صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه مناظرات تلویزیونی نسبت به سایر برنامه‌های سیاسی که در حال پخش است، مخاطب بیشتری دارد، در پاسخ به نقدهایی که درباره زمان برگزاری مناظرات مطرح است، گفت: البته برنامه‌ریزی ما برای زمان پخش این مناظرات قبل از مسابقات تیم ملی فوتبال بود، یعنی بنا داشتیم از چهار ساعت قبل مسابقات فوتبال برنامه مناظره شروع شود و برنامه بعد مسابقات تیم ملی فوتبال باشد نهایت این اتفاق نیفتاد بااینکه پیشنهاد و طرح اولیه بود ولی با پیگیری‌های آقایان در وزارت کشور و شخص وزیر کشور به این تاریخ‌های جدید که الآن دو برنامه آن پخش‌شده رسیدیم.

وی تصریح کرد: ما دید رسانه‌ای داشتیم اما من در این کمیسیون به نمایندگی از شورای نظارت بر سازمان صداوسیما یک حق رأی دارم و ممکن است با خیلی از موضوعات مخالف باشم اما نهایت رأی آن کمیسیون 5 نفره ملاک است؛ نظر کارشناسی شخصی من به‌عنوان یک رأی این بود که تاریخ همان تاریخی که ما قبلاً به لحاظ رسانه‌ای کارکردیم باشد اما الآن بر اساس نظرسنجی‌هایی که انجام‌شده افرادی که به‌صورت زنده مناظرات را از تلویزیون دنبال کرده‌اند چیزی حدود ۳۹ تا ۴۰ درصد بوده یعنی ۶۰ درصد افراد این برنامه را به‌صورت زنده دنبال نکرده‌اند ما نمی‌توانستیم میزان بیننده را با افزایش دهیم با زمان‌بندی کارشناسی حتی میزان بیننده بعضی از برنامه‌های دیگر از این درصد بیشتر باشد. چیزی که ما تلاش کردیم و نتیجه نگرفتیم این بود که می‌خواستیم این میزان بیننده بالای ۶۰ درصد باشد.

قاضی‌زاده هاشمی بابیان اینکه میزان مخاطب در برنامه‌های مناظرات برای ما رکن اول است و باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا میزان مخاطب این برنامه‌ها به حداکثر ممکن برسد، خاطرنشان کرد: این میزان مخاطب فقط وابسته به ساختار مناظره نیست، بلکه پارامترهایی مانند روز و ساعت پخش و نیز تبلیغات قبل از مناظرات ازجمله این عوامل است.

نماینده شورای نظارت بر صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: عدد ۴۰ درصد که در نظرسنجی‌ها مشخص‌شده مخاطب به‌صورت زنده مناظره‌ها را دنبال کرده‌اند، برای من قابل‌قبول نیست.

وی یادآور شد: ما در انتخابات دوره قبل، سه برنامه مناظره داشتیم که عصر جمعه پخش و از روز سه‌شنبه قبل برایش تبلیغات می‌شد، بعد از پخش نیز همان شب بازپخش می‌شد؛ میزان مخاطب خیلی بیشتر بود و اثرش را در نرخ مشارکت مردم در انتخابات دیدیم به‌طوری‌که تحلیل نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد اثر سه مناظره ۱۵ درصد نرخ مشارکت را بالا برد اما در مناظره اول این دوره از انتخابات، طبق نظرسنجی‌ها یک افزایش ۵ درصدی مشارکت داشتیم و برایمان راضی‌کننده بود با توجه به فضای عمومی این دوره از انتخابات، اما در مناظره دوم این افزایش میزان کمتری بود و به ۵ درصد نرسید؛ این برآورد در مناظره سوم برایمان مهم است.

نماینده شورای نظارت بر صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال فارس که «آیا با توجه به تأثیر این دو مناظره که برای خودتان هم قابل‌قبول نبوده و انتقادهایی که از طرف مردم و حتی کاندیداها در مورد نحوه برگزاری مناظرات داشتیم، تغییری در شکل برگزاری خواهید داشت؟»، بیان کرد: برای این موضوع امروز جلسه داریم، پیشنهاد برای طرح جدید دارم اما اینکه بگوییم همه این‌ها را می‌شود یک‌شبه جابجا کرد این‌طور نیست. موضوع ما در مناظره سوم یک‌چیز است مشکلات و مطالبات مردم است. در مناظره اول و دوم دو موضوع را بررسی کردیم یکی صرفاً مسائل اقتصادی و دیگری بسته‌ای از بحث‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی بود.

وی با اشاره به اینکه در این مناظرات به سؤالات نقد صورت گرفت و گفتند چرا این‌قدر جزئی است، در خصوص زمان کم پاسخ به سؤالات نیز اظهار کرد: میزان تنوع برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات در این دوره خیلی بیشتر شده است، الآن میزان ساعت‌هایی که یک نامزد با اقشار مختلف مثل نخبگان جوانان با ایرانیان خارج از کشور دارد مناسب است؛ علاوه بر این هر نامزد در برنامه ۲۰ و ۳۰ بحث خبری دارد و هرروز می‌تواند در بخش‌های مختلف خبری دیدگاه‌هایش را بیان کند، من معتقدم هر نامزد به‌اندازه کافی زمان برای ارائه برنامه‌هایش به همه طیف‌های فکری و اندیشه‌ای دارد و می‌تواند مبانی فکری خودش را در همه حوزه‌ها بیان کند، این‌ها غیر از برنامه‌های متنوع رادیویی است که برای تبلیغات در شبکه‌های مختلف رادیو دارد.

گفتنی است؛ شورای نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برابر ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، به‌منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات از امکانات عمومی و نظارت بر کلیه مباحث مربوط به تبلیغات انتخابات تشکیل می‌شود و اعضای این کمیسیون را دادستان کل کشور، وزیر کشور، یکی از اعضای شورای نظارت بر صداوسیما، یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان به‌عنوان ناظر و رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
5
3
خدایا !!!
بحق خون پاک شهدایت به ما دولت واقعی انقلابی اسلامی عطا کن.
آمین.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
2
5
ایران اقتصاددان میخواهد .
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
0
4
چه جالب
قاضی زاده کاندید ریاست جمهوری که در مکالمه تلفنی با دخترش در فیلم تبلیغاتی ادعا میکند مملکت دست هزار فامیل افتاده خودش همزمان باکاندیداتوری معاون اول مجلس وبرادرش هم ناظر اصلی مناظرات ریاست جمهوری درصدا وسیماست....مسابقه دهنده خودی .داور هم خودی .عالیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
0
0
عبدالناصر همتی اصلح
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین