کد خبر: ۷۱۳۷۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
مطالب مصلحی صرفا برداشت‌های فردی است

ادامه واکنش اعضای شورای نگهبان به افشاگری مصلحی درباره ردصلاحیت آیت الله هاشمی

عضو فقهای شورای نگهبان اظهارات اخیر وزیر پیشین اطلاعات درباره نحوه تایید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان را تصور وی از واقعیت عنوان کرد و گفت: گوینده این کلمات آنچه را که دوست می‌داشته یا فکر می‌کرده که اینچنین است، تصویری از واقع دانسته است و شورای نگهبان بر اساس هزینه- فایده تصمیم نمی‌گیرد.
ادامه واکنش اعضای شورای نگهبان به افشاگری مصلحی درباره ردصلاحیت آیت الله هاشمی
آفتاب‌‌نیوز :

آیت الله «سید محمدرضا مدرسی یزدی» درباره اظهارات اخیر حجت الاسلام «حیدر مصلحی» وزیر اسبق اطلاعات درباره نحوه رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: واقعیت آن است که از اظهارنظرها در بخشی از ویدئوی منتشر شده، آن هم در شرایط کنونی بسیار تعجب کردم. از آن برهه زمان زیادی گذشته است و ممکن است برخی جزییات از ذهن من یا دیگران محو شده باشد اما من چیزی از اظهارات کلیپ منتشر شده به یاد نمی‌آورم بلکه به یاد می‌آورم که بعضی از مطالب ذکر شده صرفا برداشت‌های فردی است.

وی افزود: بهترین توجیه من این است که گوینده این کلمات در شرایط خاصی قرار گرفته و آنچه را که دوست می‌داشته یا فکر می‌کرده که اینچنین است، تصویری از واقع دانسته است. به ویژه آنکه شورای نگهبان با نهادهایی که گزارش کتبی و شفاهی می‌دهند بر سر «ان قلت» و «قلت» ایستادگی نمی‌کند که نتوانسته باشد «ان قلتی» وارد کند.

عضو شورای نگهبان خاطرنشان کرد: روش هزینه-فایده از تصمیمات شورای نگهبان بیگانه است و شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی و معیارهای اصل ۱۱۵ بررسی، تحقیق و صحبت می کند. نهادهای مسوول و مراجع رسمی هم نظرات و مطالب خود را عموما به صورت کتبی و گاهی شفاهی (که کم هم اتفاق می افتد) اطلاع می دهند. در چنین مواقعی یا هنگام تصویب قوانین، افراد متعدد با مسوولیت‌های بسیار بالا از وزارت و معاونت به شورای نگهبان می آیند و مطالب خود را ذکر می کنند.

وی افزود: بنای شورای نگهبان در چنین جلساتی این است که فقط حرف‌های آن ها را گوش کرده و در صورت وجود ابهام احتمالی از آن‌ها استفسار می کنند تا مرادشان معلوم شود و هرگز با آن‌ها مناقشه نمی‌کنند که قلت و ان قلتی وجود داشته باشد؛ به ویژه اگر گزارش تحلیلی باشد؛ شورای نگهبان کاری به تحلیل این نهادها ندارد. بنای شورای نگهبان هیچ زمان مناقشه با آن‌ها نبوده است. این تعبیر که «هیچ یک از فقها چیزی نگفتند»؛ درست نیست و تصمیم گیری شورای نگهبان هم هیچ‌گاه بر اساس تحلیل و یا گزارشی که قابل مناقشه باشد، یا معتبر نباشد، نیست.

عضو فقیه شورای نگهبان با اشاره به اینکه افراد نظرات خود در جلسات اعلام می کنند؛ تصریح کرد: بررسی ها پس از رفتن افراد اتفاق می‌افتد؛ یکی از تصمیمات معمول شورای نگهبان این است که گزارش افراد و مسوولان در حضور آن‌ها بررسی نمی شود و پس از رفتن آن‌ها از جلسه بررسی می شود و کسی هم نمی‌تواند ادعا کند که نظر اعضا بر اساس کدام معیار است.

مدرسی یزدی خاطرنشان کرد: در اصل ۱۱۵ قانون اساسی حدود ۱۰ تا ۱۱ معیار برای رییس جمهوری تعیین کرده است و هریک از اعضا بر اساس معیار متفاوت اعلام نظر می‌کند و کسی در ذهن کسی نیست. من از دیدگاه کسی که کنارم می‌نشیند در بسیاری از مواقع بی‌خبر هستم پس این ادعا که همه حرف‌های من را پذیرفتند؛ درست نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
2
26
فیلمبرداری از جلسات برای همین روزهاست. فیلم جلسه را منتشر کنید تا مشت محکمی بر دهان یاوه گویان باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
0
13
اگرفیلم جلسه را منتشر کنند
مهدی قربی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
0
9
اینجا مساله اینست که حق یک نفر هرچند مرحوم شده باشد پایمال شده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین