کد خبر: ۷۱۴۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷

کمبود ویتامین، یکی از علل ابتلا به افسردگی بعد از زایمان

یک مشاوره خانواده و کودک گفت: کمبود ویتامین ها می توانند از علل افزایش ابتلا به افسردگی بعد از زایمان باشند.
کمبود ویتامین، یکی از علل ابتلا به افسردگی بعد از زایمان
آفتاب‌‌نیوز :

ناهید کرمانی دکتری مشاوره خانواده و کودک، اظهار کرد: افسردگی پس از بارداری یکی از شایع‌ترین مسائلی است که مادران بعد از تولد نوزاد با آن مواجه می‌شوند که طبق آمار از هر ۶ زن ۱ نفر به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شود.

او افزود: هرچند تا به امروز دلیل قطعی برای ابتلا به این عارضه بیان نشده است، اما تغییرات ناگهانی در سطح هورمون‌ها بعد از زایمان و همچنین کم خونی می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به افسردگی بعد از زایمان باشد. مادران بعد از تولد نوزادشان از ۱ تا ۳ماه دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شوند که در چنین شرایطی بهتر است از اطرافیان و حتی مشاوره کمک بگیرند.

کرمانی بیان کرد: در افسردگی پس از زایمان، مادران، احساساتی از قبیل عذاب وجدان برای تولد نوزاد شان، ترس ازصدمه زدن به نوزاد و ترس از نداشتن تربیت مناسب در آینده را خواهند داشت.

این مشاوره خانواده و کودک گفت: کج خلقی، بی اشتهایی، خواب نامناسب، پرخوابی، غمگینی، زیادگریه کردن، دوری از اجتماعات، حساسیت بالا و عدم مسئولیت پذیری از علائم افسردگی پس از زایمان خواهد بود.

او در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به افسردگی بعد از زایمان تصریح کرد: مادران قبل از اقدام به بارداری نه تنها باید برنامه ریزی داشته باشند، بلکه باید سلامتی جسمی و روحی شان مناسبی برخوردار باشند و اگر مشکلات خانوادگی دارند سعی کنند در ابتدا مشکلات را برطرف کرده و سپس برای بارداری اقدام کنند.

کرمانی افزود: با توجه به این که کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن یکی از علل افزایش ابتلابه افسردگی بعد از زایمان است؛ بنابراین چکاب قبل از بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین پیش آگاهی‌های قبل از بارداری بسیار حائز اهمیت خواهند بود.

این مشاوره خانواده و کودک بیان کرد: حمایت‌های عاطفی از طرف پدرو مادر و اطرافیان، داشتن یک رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و ملاقات با دوستان می‌تواند از مهم‌ترین راه‌های درمان افسردگی بعد از زایمان باشد.

او در نهایت یادآورد شد: در دوران شیوع کرونا کمتر شدن روابط اجتماعی، افزایش حس ناامیدی ونگرانی، ترس از ابتلا به ویروس کرونا سبب شده است تا افراد بیشتر در معرض ابتلا به افسرگی باشند؛ بنابراین بعد از زایمان هم که شرایط برای ایجاد افسردگی بیشتر فراهم است مادران بعد از تولد نوزان شان بیشتر مستعد افسردگی خواهند بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین