کد خبر: ۷۱۴۵۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸

زمین‌گیر شدن 38 مسافر ایرانی در فرودگاه مسکو/سفیر ایران: توجیه نشده‌بودند

این ۳۸ مسافر به پلیس مرزبانی علت سفرشان را، دلایلی غیر از تماشای مسابقات فوتبال ذکر کرده‌اند، مثل ماه عسل، گردشگری یا بازدید اقوام.
زمین‌گیر شدن 38 مسافر ایرانی در فرودگاه مسکو/سفیر ایران: توجیه نشده‌بودند
آفتاب‌‌نیوز :

۳۸ مسافر ایرانی که با ویزای مخصوص تماشای مسابقات فوتبال به روسیه رفته بودند به خاطر گفتن دلایلی غیر از تماشای مسابقات، در فرودگاه مسکو نگه داشته شدند.

به دلیل نبودن پرواز برگشت به تهران این مسافران در فرودگاه سرگردانند. سفارت ایران در مسکو نیز به محض اطلاع رایزنی های زیادی را با مقامات روسیه برای رفع مشکل انجام داده است.

 از حدود ۲۵۰ مسافر ایرانی که با پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ماه وارد مسکو شدند، برخی از مدارک ارایه شده از سوی ۳۸ نفر از مسافران مورد تایید مسئولین پلیس مرزی روسیه قرار نگرفته و همچنین اظهارات این مسافران نیز مغایر با هدف سفر آنها بوده است.

تعدادی دیگر از مسافران نیز که روز پنجشنبه هفته گذشته با پرواز شرکت ماهان به مسکو عزیمت کردند به خاطر همین مشکل از سوی پلیس مرزبانی فرودگاه ونکووی مسکو به تهران بازگشت داده شدند، اما مسافران هواپیمای ایرفلوت به خاطر نداشتن پرواز برگشت برای تهران در فرودگاه دچار مشکل شدند.

فن آیدی ( FAN ID ) یک نوع برگه بارکد دار است که نقش ویزا را دارد و دولت روسیه برای شهروندان خارجی به منظور حضور در این کشور و تماشای بازیهای جام جهانی ۲۰۱۸ مجوز صدور این نوع روادید را داده بود.

در رقابت های جام ملت های اروپا ۲۰۲۱ شهر سنت پترزبورگ روسیه نیز یکی از میزبانان این مسابقات است و برخی شهروندان ایرانی با هدف دیدن این بازی‌ها فریب شرکت های سودجو را خورده و با این مجوز روز گذشته به مسکو آمدند اما چون پلیس مرزی فرودگاه در مصاحبه هدف این افراد را مغایر با تماشای فوتبال دید از ورود آنها جلوگیری کرد.

بیانیه سفارت ایران در مسکو
سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو در خصوص خبر نقل قول شده از سوی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافری در مورد معطلی تعدادی از شهروندان ایرانی در فرودگاه های مسکو در بیانیه ای نوشت: با توجه به مشکل پیش آمده برای شهروندان ایرانی در سفر به روسیه برای تماشای مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا، این سفارت به محض اطلاع از این مشکل با اعزام نماینده به فرودگاه رایزنی های گسترده ای با مقامات امنیتی و انتظامی مسئول جهت حل مشکل بوجود آمده بعمل آورد.

بنابراین گزارش تعدادی از این مسافران، کودکان و افراد مسن و بیمار هستند که سفر آنها به روسیه با فن آیدی از سوی پلیس مرزی روسیه توجیه منطقی نداشته و آنان نیز در اظهارات خود به اهداف دیگری غیر از تماشای مسابقات فوتبال از جمله گذراندن ماه عسل و یا دیدار برخی اقوام و نزدیکان اشاره کرده اند که این موضوع بر خلاف قوانین و مقررات کشور روسیه است.

این در حالی است که شرکتهای مسافری که از سابقه گردشگری با روسیه برخوردارند ملزم به رعایت قوانین و مقررات بوده و باید خود را مکلف به رعایت این قوانین و مقررات بدانند و همزمان مسافرین خود را از این مقررات آگاه نمایند.

در این بیانیه آمده است سفارت جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت احقاق حقوق شهروندان ایرانی اقدام کرده و به محض اطلاع از مشکل پیش آمده مکاتبات خود را با وزارت خارجه روسیه و سایر مراجع رسمی و ذیصلاح انجام داده و شرایط مناسب برای این دسته از شهروندان در فرودگاه را ایجاد نموده است و بدیهی است این تلاشها تا حل مشکل ادامه خواهد داشت.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه به مسافرینی که قصد عزیمت به روسیه را دارند توصیه کرد ضمن اطمینان از اعتبار و تجربه آژانس مسافرتی و مدارک لازم برای سفر، از قوانین و مقررات ورود به روسیه بطور کامل مطلع و نسبت به نوع ویزا و هدف سفر خود توجیه باشند.

سفیر ایران در مسکو: شرکت‌های مسافرتی افراد را توجیه نکرده بودند
کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو در ویدیویی که خبرگزاری ایرنا آن را منتشر کرده توضیح می‌دهد که مسافرانی که ویزای فن‌آیدی می‌گیرند نباید هنگام پرسش مرزبانی درباره علت سفرشان به روسیه دلایل دیگری غیر از مسابقات فوتبال عنوان کنند.

به گفته جلالی، شرکت‌های مسافرتی به درستی این افراد را راهنمایی و توجیه نکرده بودند.

سفیر ایران در مسکو در این ویدئو می‌گوید که سفارت ایران بلافاصله پس از اطلاع یافتن از این موضوع با وزارت خارجه روسیه تماس گرفته اما آنها گفته‌اند که موضوع به مرزبانی مربوط است و ربطی به وزارت خارجه ندارد.

به گفته کاظم جلالی، معاون سفیر شخصا به فرودگاه رفته و به مسافران اطمینان داده که مشکل آنها در حال پیگیری است.

سابقه بدرفتاری مرزبانی روسیه با ایرانیان
سفیر ایران در مسکو تاکید کرده که به مقامات روسیه درباره لزوم برخورد محترمانه با مسافران ایرانی تذکر داده شده است. او گفته قبل از کرونا نیز گزارش‌هایی از برخوردهای ناشایست مرزبانی روسیه با مسافران ایرانی ارائه شده بود و تاکید کرده که "ما اینها را بر نمی‌تابیم و عزت ایرانی قطعا باید حفظ شود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
1
0
مسافری که قصد عزیمت به کشور .... روسیه رو داره حقشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین