کد خبر: ۷۱۴۷۵۷
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶

"به زودی برمی‌گردم"؛شعار نتانیاهو برای سرنگونی دولت ضعیف نفتالی بنت

بنیامین نتانیاهو که بعد از ۱۲ سال حکومت قدرت را از دست داد، با شعار "به زودی برمی‌گردم" سعی دارد این ذهنیت را در میان اسرائیلی‌ها به وجود بیاورد که هنوز قدرتمند است و "نجات دهنده و پادشاه اسرائیل" اوست.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه رأی الیوم در تحلیلی نوشت: "پرونده‌های فسادی که در آن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل محاکمه می‌شوند حاشیه‌ای شده‌ و بعد از سرنگونی وی و تشکیل دولتی به ریاست نفتالی بنت هیچ ارزش سیاسی ندارند. اکنون به این دلیل که اکثریت پارلمانی برای تدوین قوانینی وجود ندارد که مانع این شود فردی محکوم به فساد در آینده بتواند دولت تشکیل دهد، اوضاع به نفع نتانیاهو است.

نتانیاهو مرتب در اظهاراتی که نزاع درباره آینده سیاسی‌اش را نشان می‌دهد چه در ائتلاف راست گرایان و چه در حزب لیکود و چه در مقابل دستگاه‌های قضایی و دادگاه‌های اسرائیلی این را تکرار می‌کند که "به زودی برمی‌گردم". او بر بازگشت به نخست وزیری از طریق ریاست فراکسیون اپوزیسیون و سرنگونی دولت جدید در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید دارد.

او که بعد از ۱۲ سال نخست وزیری سرنگون شد با عبارت "به زودی بر می‌گردم" سعی دارد این ذهنیت را در میان اسرائیلی‌ها ایجاد کند که او همچنان قوی و دارای محبوبیت است و "پادشاه اسرائیل" و نجات دهنده آن از هرگونه خطرات و چالش‌های امنیتی و نظامی است.

تحلیلگران و فعالان معتقدند که نتانیاهو جنگ هوش و ذکاوت را فعلا به نفع خود تمام کرده است. اما او در راه بازگشت به نخست وزیری با نزاع پنهانی درباره ریاست حزب لیکود مواجه می‌شود. احتمالا نیر برکات، رئیس سابق شهرداری قدس، یولی ادلشتاین، وزیر بهداشت سابق و یسرائیل کاتس، وزیر دارایی سابق با او رقابت کنند.

آدم کلیر، سخنگوی جنبش صلح اکنون گفت: نتانیاهو برای سرنگونی هرگونه تلاش جهت شورش علیه او یا رقابت با او بر سر ریاست لیکود از طریق طرحش برای برگزاری انتخابات مقدماتی فوری تلاش می‌کند.

وی گفت: نتانیاهو می‌خواهد با گام‌های غافلگیرکننده پیشدستی کند. او همچنان قدرت خود را برای حمایت از جایگاهش در لیکود و سیطره بر رهبری شاخه‌های حزب حفظ می‌کند تا فرصت را از رقبایش بگیرد. اگر او ریاست لیکود را از دست بدهد به معنای رفتن او از صحنه سیاسی و سپری کردن چندین سال در دادگاه‌ها به اتهام فساد خواهد بود. با نزاع مخفیانه در داخل حزبش او تلاش خود را برای دودستگی در ائتلاف مقابل و حمایت ائتلاف راست گرایان و افزایش فشار برای جدا کردن حزب یمینا به ریاست نفتالی بنت و حزب امید نو به ریاست گدعون ساعر برای تسریع در سرنگونی دولت افزایش خواهد داد.

بلال ضاهر، پژوهشگر امور اسرائیل درباره فرصت‌های نتانیاهو برای بازگشت به نخست وزیری گفت: در سایه مبهم بودن صحنه ائتلافی میان احزاب فراکسیون تغییر این مساله واضح نیست. حتی اگر احزاب با سرنگونی نتانیاهو موافقت کنند باز هم در این باره به اجماع نخواهند رسید. معلوم نیست که این دولت چقدر دوام بیاورد. چند ماه یا چند سال.

وی احتمال داد که دولت جدید به ریاست بنت به پایان خود نرسد و به دلیل اختلافات داخلی سقوط کند چراکه تنها ۶۱ رأی اعتماد دارد و اگر یک رأی را از دست بدهد سقوط می‌کند. نتانیاهو برای برگزاری انتخابات مقدماتی فوری تلاش می‌کند تا خود را به عنوان رهبر لیکود ثابت کند و هرگونه مخالفت داخلی با ریاستش را از بین ببرد. برخی شخصیت‌های لیکود با تصمیم نتانیاهو برای برگزاری انتخابات مخالفند.

این پژوهشگر بعید دانست که این‌ها بتوانند نتانیاهو را سرنگون کنند.

ضاهر درباره آینده سیاسی نتانیاهو در سایه محاکمه در پرونده‌های فساد گفت: احتمالا محاکمه چندین سال طول بکشد. تیم دفاعی او سیاست تردید در گزارش‌های شاهدان را ادامه می‌دهند تا اطمینان حاصل نشود که نتانیاهو مرتکب تخلفاتی شده است. روند قضایی محاکمه نتانیاهو بدون هیچ ارتباطی با تلاش‌هایش برای سرنگونی دولت بنت و بازگشت به سمت نخست وزیری ادامه خواهد داشت. او همچنان بر اعضای کنست برای عقب نشینی از دولت فشار می‌آورد. دشوار است که مدت زمان ادامه فعالیت دولت را تعیین کرد اما در سایه چالش‌های کنونی مدت زیادی دوام نمی‌آورد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین