کد خبر: ۷۱۴۷۸۲
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
اینکه بعد از چند سال علیه برجام حرف بزنیم هنر نیست

مردم ایران از برجام خاطره خوشی ندارند؟ رئیسی مخالف برجام است؟

رییسی گفت: ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارد، چون بر اساس برجام شاهد آورده مناسب برای خود نیست که دلیل آن هم عهدشکنی آمریکا و عمل نکردن اروپا به تعهداتش بود. مسائل منطقه ای و موشکی قابل مذاکره نیست. موضوعی که مذاکره و توافق شد را عمل نکردند. چطور می خواهند وارد مسائل جدید شوند؟
مردم ایران از برجام خاطره خوشی ندارند؟ رئیسی مخالف برجام است؟
آفتاب‌‌نیوز :

ابراهیم رئیسی امروز در نشست خبری با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: دنیا باید بداند که وضعیت با حضور حماسه ساز مردم عزیز تغییر کرده است و شرایطی جدید پیش روی دنیا است؛ دنیا باید بداند که تا امروز فشار حداکثری بر ملت ما کارساز نشده است و باید تجدید نظر کنند و بازگردند؛ ملت ما نشان دادند که در مقابل فشارها مقاومت و ایستادگی دارد و باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام نیز محدود نخواهد شد، بلکه ما تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.

رئیس جمهوری منتخب افزود: در مذاکرات، هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود حتما مورد حمایت ما خواهد بود اما ما وضعیت اقتصاد و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد که مذاکره برای مذاکره و مذاکرات فرسایی باشد، بلکه هر نشستی باید همراه با نتیجه باشد و برای ملت بزرگ ایران آورده‌ای داشته باشد.

رئیسی در پاسخ به سوال یورونیوز مبنی بر اینکه چه پیامی به آمریکا و اروپا درباره برجام دارید، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا باید نگاه کنند که در قبال برجام چگونه اقدام کردند، آمریکا برجام را نقض کرد و اروپا به تعهدات خود عمل نکرد. من به آمریکا می گویم شما بر اساس برجام موظف به رفع تحریم ها بودید، ولی این کار را نکردید و اکنون به تعهدات خود بازگردید و آنها را اجرایی کنید. به اروپا هم می گویم تحت فشار آمریکا قرار نگیرید و به آنچه متعهد شدید عمل کنید. مطالبه مردم ایران این است که شما به تعهدات خود عمل کنید. خواسته مردم احقاق حق آنهاست و ما حق آنها را دنبال می کنیم ان‌شاءالله.

رئیسی در ادامه در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا مبنی بر اینکه آیا برای موثر واقع شدن برجام باید همه تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا از جمله تحریم‌های دوران دونالد ترامپ برداشته شود؟ و آیا قصد دارید که تیم فعلی مذاکره کننده‌ هسته‌ای را حفظ کنید؟ گفت: تیم مذاکره کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارشاتی را به من دادند و تیم سیاست خارجی من در حال بررسی این گزارشات است. آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را رفع کند و آنچه در دولت دوازدهم و دولت من مورد تاکید است، رفع تحریم ها و راستی آزمایی است. آمریکا باید به دنیا پاسخ دهد که چرا نسبت به انجام تعهدات خود نسبت به ایران تعلل می‌کند؟ و اروپا باید پاسخ دهد که چرا همکاری با آمریکا را پیگیری می‌کند؟

رئیس جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به سوال رسانه راپلی روسیه که آیا در شرایط رفع تحریم ها حاضر به دیدار با رئیس جمهور آمریکا هستید گفت: خیر.

در ادامه خبرنگار سی. ان. ان درباره موضع جدید دولت ایران درباره توافق جامع‌تر ایران و آمریکا و مذاکره درباره مسائل موشکی و منطقه ای سوال کرد که رییسی در پاسخ خاطرنشان کرد: دوباره تکرار می کنم که چرا بایدن به تعهدات دولت قبل پایبند نیست و به وظایف خود عمل نکرده و پاسخگو نیست. پیشنهاد جدی من به دولت آمریکا این است که سریعا به تعهدات خود عمل کرده و تمامی تحریم ها را رفع کند و اینگونه صداقت خود را نشان دهد. ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارد، چون بر اساس برجام شاهد آورده مناسب برای خود نیست که دلیل آن هم عهدشکنی آمریکا و عمل نکردن اروپا به تعهداتش بود. مسائل منطقه ای و موشکی قابل مذاکره نیست. موضوعی که مذاکره و توافق شد را عمل نکردند. چطور می خواهند وارد مسائل جدید شوند؟

رئیسی در پاسخ به سوال پرس تی وی مبنی بر سیاست دولت جدید ایران برای احیای برجام خاطرنشان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران که بارها اعلام شده این است که ایران به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بوده و از این علم در عرصه های مختلف بهره می گیرد. بر اساس اعلام سازمان های بین المللی هم اقدامات ایران کاملا در چارچوب مقررات بین المللی است. با این حال چرا برای فعالیت های هسته ای ایران موانع ایجاد می کنند؟ اقدامات هسته ای ایران به تکرار خود سازمان های بین المللی بدون هیچ مشکل و در چارچوب مقررات بین المللی بوده است، اما چرا موانع و مشکلات پیش روی اقدامات هسته ای ایران قرار دادند.

رئیسی علیه برجام حرف زد؟

یک تحلیلگر سیاسی در واکنش به سخنان رئیسی گفت: کسانی که زمانی می‌گفتند برجام یک خیانت بوده امروز از اجرای آن صحبت کنند و آن را آتش نمی‌زنند.

دیاکو حسینی، تحلیلگر سیاست خارجی در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین گفت: آقای رئیسی اساسا یک فرد محافظه‌کار است و بنا نیست مواضعشان مشابه فردی با خاستگاه اصلاح‌طلبانه باشد. این نشست برای خیلی‌ها امیدوارکننده و برخی ناامید کننده بود.

برای کسانی که انتظار داشتند آقای رئیسی در سیاست خارجی موضع افراطی بگیرد، این نشست ناامید کننده بود. نشست برای کسانی هم امیدوارکننده بود که انتظار داشتند ایشان خیلی تندتر برخورد کنند. به نظر می‌رسد تا این لحظه مواضع ایشان بسیار معقول و قابل دفاع و در سیاست‌های کلی نظام است.

می‌توان از این منظر دید که کسانی که می‌گفتند برجام یک خیانت بوده امروز از اجرای آن صحبت کنند و آن را آتش نمی‌زنند. من ترجیح می‌دهم گذشته را کنار بگذاریم و سازنده‌تر نگاه کنیم. در دولت آقای روحانی همیشه انتقاد می‌کردیم که مخالفین ایشان به شکل بعدی سنگ‌اندازی می‌کردند. این اصل همیشه وجود دارد.

چون آقای رییسی به جناحی دیگر منصوب است نباید همه حرف‌های ایشان را رد کنیم. جواب سوال ایشان درباره دیدار با آقای بایدن حتی اگر آقای روحانی بود هم همین خیر بود آمریکا به هر حال باید تحریم‌ها را بردارد، پاسخ ایشان به عنوان یک رئیس جمهور محافظه‌کار درست بود.

پیشاپیش نباید برای آقای رئیسی حکم صادر کنیم و اگر یک اصلی نسبت به نحوه انتقاد وجود دارد، همیشه این موضوع باید وجود داشته باشد.

همچنین محمد مهاجری گفت: من فکر می‌کنم اقای رئیسی علیه برجام حرف زدند تا به زعم خودشان بتوانند از طرف مقابل امتیاز بگیرند.

یک فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به نخستین نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب، گفت: من از حرف‌های امروز آقای رئیسی چنین برداشتی نکردم که قصد دارد میوه برجام را بچیند. من فکر می‌کنم ایشان علیه برجام حرف زدند تا به زعم خودشان بتوانند از طرف مقابل امتیاز بگیرند. این بازی را آقای جلیلی در دولت احمدی نژاد هم انجام داد و هیچ نتیجه‌ای نداشت و الآن هم هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

محمد مهاجری در خصوص مباحث مطرح شده در نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی اظهار داشت: مهمترین بخش صحبت‌های ایشان موضوع برجام بود. به نظر من ایشان پالس منفی فرستادند. وقتی ایشان گفتند برجام برای ما سودی نداشته در واقع یعنی به مذاکراتی که در وین انجام می‌شود نگاه منفی دارند. آن قسمت از صحبت شان هم مبنی بر اینکه تیم دیپلماتیک کار خودش را می‌کند بیشتر به تعارف شبیه است.

وی افزود: برجام چیزی نیست که بیرون رفتن آمریکا از آن آورده‌ای برای ما داشته باشد و اگر آن‌ها بیرون بروند چیزی از دست نمی‌دهند. بنابر این ما هستیم که باید سعی کنیم با هنر دیپلماسی ظریف و عراقچی موضوع برجام را به یک عامل بُرد تبدیل کنیم.

مهاجری ادامه داد: اینکه بعد از چند سال علیه برجام حرف بزنیم هنر نیست. آقای جلیلی و آقای احمدی نژاد همین کار را انجام دادند؛ چه نتیجه‌ای گرفتیم؟! نتیجه این شد که زیر بار تحریم و فشار‌های اقتصادی فراوان رفتیم. اگر برجام در دولت آقای روحانی به نتیجه نرسد در دولت بعدی هم به این زودی به نتیجه نخواهد رسید. مگر اینکه فرض را بر این بگذاریم که آقای رئیسی فعلا، چون رئیس جمهور منتخب است دارد شعار می‌دهد و وقتی رئیس جمهور مستقر شد از این شعار‌ها دست بر می‌دارد و به موضع عملیاتی راجع به برجام بر می‌گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۶
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
46
12
هر کی از برجام خاطره خوشی داره میتونه با خاطرش خوش باشه اما حقیقت همونه که آقای رئیسی گفت
مصاحبه امروز ایشون درس اخلاقی بود برای سیاست مداران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
ملت ایران از کارشکنان برجام هم خاطره خوشی ندارند.......
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
برجام باید به عنوان سند خیانت غرب و سازش غربزدگان در دانشگاها تدریس بشه
اقتصاد ایران به کار جهادی نیاز داره
باب مذاکره هم باید باز باشه البته مذاکره از سر عزت نه حقارت
بزرگترین اشتباه غربگرایان اینه که کشور رو معطل مذاکره کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
مگر سياست هاي كشور وابسته به فرد است كه با امدن و رفتن شخص عوض شوند؟!
سياست ها و تصميم گيريها بايد توسط گروهي از افراد متخصص ،دانا و آگاه با مسايل روز دنيا انجام گيرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
0
34
مردم ایران کلا خاطره خوب رو فراموش کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
1
24
امید به برخود صحیح با جهان این به معنای وا دادگی نیست بلکه به معنی با منطق مواضع خود را بگوییم و روی مواضعی که بنیان عقلی درستی ندارد پافشاری نکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
0
21
ارتباط با جهان خارج با منطق و راه درست هیچ ایرادی ندارد بلکه لازم و خیلی خوب است برای کشور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
2
22
نرخ کنترل تورم و نرخ افزایش رشد اقتصادی در سالهای 94 تا 96 که بر اثر اجرای برجام بهبود یافت را یادت نمیاد ؟!!!!!!!!! مردم در در سال 95 خرید ماشین چینی را مسخره میکردند ولی همان ماشین چینی سال 98 قیمتش سر به فلک کشید .اینقدر حافظه شما ضعیفه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
30
8
حقیقت این است که دقیقا کلام آقای رئیسی درباره برجام درست بود. برجام آورده آنچنانی نداشت و ما سال ها سرگرم کاری بودیم که آورده قابل عرضی نداشت. پس بهتر است برجام را به عنوان یک امر حاشیه ای در نظر بگیریم و دنبال تقویت داخل باشیم.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
1
4
آفتاب جان!!!

منتقد آگاه باش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
15
3
پس چی انتظار داشتید بگوید گلابی برجام بسیار شیرین بود بنده هم گلابی دوم را پرورش میدهم ؟؟ ۸سال ما را معطل همین توهمات کردید خجالت نمیکشید باز هم دنبال ادامه اش هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
6
2
رئیسی بخدا اصلاح طلبتراز روحانی است،ومشکلی که اصلاح طلبان واصولگرایان باروحانی داشتند با رئیسی نخواهندداشت،چون آدم معقول ومنطقی است.
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
4
2
واقغیت چیر دیگری است که هیچوقت گفته نشده. اینکه اکثریت مردم تنبل بار امده اند ولقمه جویده را طلب میکنند. توقعها بالا رفته ورفاه طلبی فرهنگ غالب شده. کشور تک محصولی عاقبتش همین است. نفت شده بلای جان. برای رئیسی دعا میکنم تا بتواند برنامه هایش در برخورد با فساد را پیاده کند. ایران مذاکره کرده وبیش از حد نباید مذاکرات ادامه پیدا کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
1
اینقدر مردم را بد عادت کردند که عده ی زیادی فکر می کردند تا صبح روز بعد تمدید میشه و نرفتند رای بدهند
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
1
0
جناب آفتاب داری نظرات محافظه کارانه فقط می نویسی ،،،!
آینده نگری روحانی حالا بشما رسیده ،!.؟

شماهم داری ادامه راه جناب روحانی
را میری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
3
مگر نمی گویید مردم خاطره خوشی از برجام ندارند باشد از مردم در خصوص برجام سوال کنید اگر نمی ترسید به خدا قسم شما ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین